Kathryn Bigelow ugnala moške kolege

Kathryn Bigelow je častno potrdila svoj sloves, da je bolj možata od številnih holivudskih moških kolegov.

Kathryn Bigelow ugnala moške kolege (foto: Story arhiv) Story arhiv
19. 3. 2010

Svojo brutalno akcijsko vojno dramo Bombna misija je 58-letnica namreč poslala v boj za oskarja in v kategoriji najboljšega režiserja premagala štiri moške.

Kaj, ta film je režirala ženska? Takšna in podobna vprašanja je Kathryn Bigelow v zadnjem času poslušala kar naprej, kar je že pred 82. podelitvijo oskarjev priznala kot gostja CNN-ovega pogovornega šova z legendarnim Larryjem Kingom.

Ni režiserka, je režiser!

“Nase gledam kot na nekoga, ki dela filme, in veselim se dneva, ko vprašanje spola ne bo več igralo vloge,” je rekla 58-letnica in voditelju namenila žareč pogled nekdanje manekenke.

Dama, ki je postala znana s trilerjem Modro jeklo, se je v zgodovino oskarjev zapisala z zlatimi črkami. Je namreč šele četrta ženska, ki jo je filmska akademija nominirala za prestižni zlati kipec v kategoriji najboljšega režiserja. Še bolj pomembno pa je seveda to, da je oskarja tudi osvojila! Pred njo so imele to možnost Sofia Coppola z dramo Zgubljeno s prevodom leta 2003, Jane Campion z romantično dramo Klavir leta 1993 in Lina Wertmüller s komično vojno dramo Sedem lepotic leta 1975. Toda vse tri režiserke so s podelitve odšle praznih rok.

Ob tem seveda ne smemo pozabiti, da je njena Bombna misija poleg oskarja za najboljšo režijo prejela še pet zlatih kipcev - za najboljši film, najboljši izvirni scenarij, najboljšo montažo, najboljše mešanje zvoka in najboljšo montažo zvoka.

Visoka Amazonka!

Kathryn se v družbo holivudskih režiserjev moškega spola ne ‘vklaplja’ popolno le zaradi 182 centimetrov, kolikor je visoka, ampak tudi zaradi ljubezni do akcije, trilerja in močnih dedcev.

Da se navdušuje nad zadevami, ki so sicer v ‘moški domeni’, pa je nekako dokazala tudi v govoru ob prejetju oskarja, ko je poudarila, da sama sebi ne pravi režiserka, ampak režiser.

V policijskem trilerju Modro jeklo je leta 1990 poskrbela, da je Jamie Lee Curtis v vlogi policistke, ki je izigrala serijskega morilca, postala junakinja množic. Leto dni pozneje je lepotca Keanuja Reevesa kot agenta pod krinko v filmu Smrtonosni val spravila v srfarsko sceno, v kateri je na žalost že pokojni Patrick Swayze igral mračnjaškega bančnega roparja. Ta akcijski film je le v Ameriki v kinematografske blagajne prinesel več kot 43 milijonov dolarjev in je do danes njena največja uspešnica v finančnem smislu.

Njen bivši mož James Cameron

Zanimivo je tudi to, da je film Smrtonosni val produciral njen tedanji soprog James Cameron, režiser legendarnega Titanika in aktualne uspešnice Avatar, ki je letos na oskarjih predstavljala resno konkurenco prav njeni Bombni misiji.

Vplivni režiserski par je v razmerju na žalost ‘zdržal’ le dve leti, sta pa zato vse od ločitve, do katere je prišlo leta 1991, dobra prijatelja.

Cameron je napisal tudi scenarij za njen znanstvenofantastični film Zadnji dnevi leta 1995, v katerem Ralph Fiennes igra nekdanjega policista, ki odkrije zaroto. Leta 2000 je v njenem trilerju Morje smrti blestel odlični Sean Penn, leta 2002 pa je pred kamero spravila legendarna Liama Neesona in Harrisona Forda, ki je odigral kapitana ruske atomske podmornice v akcijski drami K-19: Črna vdova. Ta film je stal več kot 100 milijonov ameriških zelencev, priigral pa je le tretjino te vsote.

Umetniška žilica

Kathryn Ann Bigelow, ki se je rodila 27. novembra 1951 v kalifornijskem San Carlosu, je odraščala v San Franciscu kot edini otrok knjižničarke in menedžerja tovarne barv.

Zelo zgodaj je odkrila svojo ljubezen do slikarstva, zato se je vpisala na umetniško akademijo v San Franciscu in se pozneje s štipendijo za nadarjeni in obetavni podmladek preselila v New York. Prav v Velikem jabolku pa je ljubezen do slikarstva zamenjala z ljubeznijo do filma in začela študirati film na vseučilišču Columbia University.

“Slikarstvo je nekako stvar elite, film pa po drugi strani presega kulturo in družbene razrede,” je leta 2002 svojo odločitev o spremembi poklica pojasnila v intervjuju za časnik Los Angeles Times.

Pri 30 letih je posnela svoj prvi igrani film.

Za dramo o motoristih The Loveless, posneto v slogu legendarnega filma Marlona Branda z naslovom Divjak, je angažirala Willema Dafoa. Pravzaprav je že v tem filmu naznanila pot, po kateri se bo razvijala njena kariera, saj je bilo mogoče opaziti njeno nagnjenost do adrenalina in ‘moških’ filmov.

Provokativna drznost

“Že od nekdaj so me privlačili provokativni liki, soočeni z ekstremnimi situacijami,” je nekoč izjavila za ABC.

Po prvencu je posnela Near Dark, mračen film o vampirjih, dve leti pozneje pa še prej omenjeni triler Modro jeklo, ki je še posebej zanimiv zato, ker gre za njen edini film, v katerem v glavni vlogi nastopa ženska. Ob tem velja poudariti, da je Bombna misija že njen osmi film, ki ga je realizirala z nizkim proračunom v višini 15 milijonov dolarjev, in to pod najtežjimi pogoji.

“Vsak dan je bil neke vrste igra z ognjem, peščenimi viharji in peklensko vročino na Bližnjem vzhodu,” je pojasnila za časnik Los Angeles Times, ko je v začetku februarja izvedela, da si je s svojim filmom Bombna misija prislužila kar osem nominacij za oskarja. Akcijsko vojno dramo, ki govori o strokovnjakih ameriške vojske za deaktiviranje eksplozivnih teles v Iraku, je snemala v Jordaniji, tik ob iraški meji. Na ameriških kinematografskih blagajnah je film s prihodkom 12 milijonov dolarjev doživel pravi polom, a filmski kritiki in podeljevalci filmskih nagrad so nad njim navdušeni.

Zaslužila si je zmago!

V napeti bitki za nagrado zlati globus, ki jo je bila s svojim nekdanjim soprogom Jamesom Cameronom, je sicer doživela poraz, a režiser Avatarja je bil nad svojo januarsko zmago vidno presenečen.

“Prav nič se nisem pripravil. Odkrito povedano, mislil sem, da bo zmagala Kathryn,” je zajecljal na odru in dodal:

“Zaslužila bi si zmago.”

Podobnega mnenja je bil že pred podelitvijo oskarjev še en njen tekmec, kontroverzni režiser Quentin Tarantino, ki je v pogovornem šovu Larryja Kinga pravilno prerokoval:

“Ne morem si predstavljati, da Kathryn ne bi zmagala v kategoriji najboljšega režiserja. Vsekakor ji bom dal svoj glas.”

Pred samo ceremonijo oskarjev tudi njen nekdanji mož Cameron ni varčeval s pohvalami na njen račun: “Vedno sem jo podpiral kot režiserko. Bil bi neverjetno ponosen, če bi zmagala.”

Poleg tega se je kanadski režiser pošalil, da bi svoji bivši z veseljem prepustil zlati kipec za najboljšega režiserja, saj jih ima on že dovolj. Svoje poštene konkurente je seveda pohvalila tudi Kathryn.

“Mislim, da je Jim zelo inspirativen ustvarjalec, ki navdihuje režiserje povsod po svetu, med drugim tudi mene, zato sem mu hvaležna,” je dejala in dodala: “Vsi nominiranci so zares fenomenalni, močni in nadarjeni režiserji, zato je zame velika čast, da sem v tej družbi. Krasna izkušnja!”

Ob prejemu prestižnega zlatega kipca pa se jim je zahvalila z besedami:

“To je enkraten trenutek. Tudi drugim nominirancem se zahvaljujem za to, da so me vsa ta desetletja navdihovali.”

Kathryn v zadnjem času brez dvoma žanje izključno uspehe. Kot prva ženska je poleg oskarja v žep vtaknila tudi največjo trofejo ameriškega režiserskega združenja Directors Guild of America. Na podelitvi britanskih filmskih nagrad bafta je Bombna misija ‘pospravila’ šest priznanj, med njimi tudi za najboljši film in najboljšo režijo.

“Moje upanje je, da bo ta film prinesel konec (iraškega) konflikta,” je izjavila Američanka, ko je prejela nagrado režiserskega ceha, mi pa se njenim željam seveda pridružujemo.

Katherine, ki kljub poslu, s katerim se ukvarja, ne mara medijske pozornosti in intervjujev, je pred kratkim izjavila, da njena režiserska kariera lahko služi kot model za novo generacijo žensk za filmskimi kamerami. “Moja izkušnja lahko mladim režiserkam pokaže, da z dovolj vztrajnosti in kančkom sreče tudi nemogoče stvari postanejo mogoče.” Filmskim navdušencem, ki bi se radi preskusili v tem neizprosnem poslu, je prav tako namenila nekaj besed:

“Večno bom hvaležna, če bo moja nagrada navdahnila mlade, neustrašne in vztrajne režiserje, tako ženske kot moške, jim pokazala, da je tudi nemogoče mogoče, in jih podpirala, da bodo vztrajali. Svetovala bi jim, naj se nikoli ne odpovedo svojim sanjam, in to mislim dobesedno, prav nikoli!”

Vir: Story

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri