Barbara Žefran: Sooči se s svojimi strahovi in zablesti v nastopanju

Si tudi ti med tistimi, ki se jim zašibijo kolena in tresejo roke preden stopiš na oder?

19. 6. 2013

O tremi, ki ni prav noben bavbav, in njenem obvladovanju smo tokrat spregovorili z igralko in članico ansambla SNG Drama, učiteljico na Srednji vzgojiteljski šoli in gimnaziji Ljubljana ter pedagoginjo v Dramski šoli Barice Blenkuš, Barbaro Žefran.

O tremi se veliko govori, a vseeno, kaj pravzaprav je in kaj jo povzroča?

Trema je le ena od oblik strahu, povezanega s prihodnostjo. Ljudje smo sposobni zamisliti si prihodnost in se na ta miselni konstrukt, ki je lahko realen ali pa tudi ne, čustveno odzvati. Če si zamislimo prijetno prihodnost, bo čustveni odziv prijeten, če si naslikamo neprijetno prihodnost, bo naš čustveni odziv temu primeren. Seveda pa ne smemo pozabiti na naše telo, ki govori tisto, kar čutimo. Vsi poznamo fizične znake treme: napetost, togost, potne in tresoče roke, begajoč pogled, plitvo dihanje, povišan in tresoč glas ... Torej, trema je strah pred nečem neprijetnim v bližnji prihodnosti, je neprijetna kombinacija miselnih, čustvenih in telesnih reakcij pred nekim dogodkom.

Se jo lahko naučimo obvladovati in kako?

Seveda, trema je obvladljiva, vendar moramo poznati njen natančen vzrok. Česa vas je strah? Da se boste zmotili, naredili ali rekli kaj narobe? Ste se dovolj dobro pripravili? Se »bojite« ljudi, ki bodo prisotni na vašem nastopu? Imate že kakšno slabo izkušnjo z nastopanjem? To je le nekaj vprašanj na katere si je dobro odgovoriti. Razmislite tudi, kakšna so vaša merila dobrega nastopa. Ljudje z zelo visokimi merili, perfekcionisti, zelo težko izpolnijo svoja pričakovanja. Ločite med povsem dobrim in najboljšim nastopom? S tem ne želim sugerirati, da znižajte svoja merila, ne, upoštevajte jih, ko se pripravljate na nastop, hkrati pa se zavedajte, da ni vse v vaših rokah, da ljudje delamo napake in nič ni narobe s tem.

Ko razčistite s svojimi mislimi in odnosom do treme, pa lahko uporabite še druga orodja, ki vam jo pomagajo obvladovati. Naučite se kakšne sproščevalne tehnike, ozavestite in avtomatizirajte preponski dih, izboljšajte svojo izgovarjavo in sporočilnost telesa.

Koliko je pri tem pomembna samozavest?

Beseda samozavest označuje občutek sposobnosti. Posameznik je samozavesten, ko zaupa v svoje sposobnosti, presojo in odlike. Samozavest je lastnost, ki se spreminja – z vsakim uspehom je večja in z vsakim neuspehom se lahko zmanjša. Pomembno se mi zdi izpostaviti samopodobo, pozitivno samopodobo, kar pomeni, da se posameznik sprejema z vsemi pozitivnimi in negativnimi lastnostmi. Samopodoba je v tesni navezi s samozavestjo; samozavesti ne moremo razviti brez pozitivne samopodobe. Kaj si mislite o sebi? Sprejemate svojo zunanjo podobo, svojo notranjost, svoje uspehe in neuspehe? Je vaš odgovor iskreno in objektivno pritrdilen? Odlično, ste na dobri poti k suverenemu nastopanju!

Kot igralka, ste zagotovo zelo samozavestni na odru, ampak se morda še vedno srečujete s tremo?

Seveda, tremo imam pred vsako predstavo ali katerimkoli drugim nastopom. Tudi zame je trema stres, vendar se vedno znova opomnim: »Barbara, naredila si pripravo, ogreta si – pojdi in uživaj!« Zdrava trema nas dodatno motivira, bistri in ostri ter pomaga, da damo svoj trenutni maksimum.Resnični problem sta obe skrajnosti: prevelika trema in pomanjkanje le-te.

Bi morda delili z nami kakšno posebno izkušnjo povezano s tremo?

Spomnim se prve produkcije na AGRFT ... na oder sem stopila z močno tremo, ki pa je v kratkem času izginila. Vendar je moje telo, zaradi močnega stresa, še vedno kazalo nanj: kolena so se mi tako tresla, da nisem mogla stati s stegnjenimi nogami – ves čas sem iskala položaje v katerih se to ne bi poznalo! Ja, zoprno, vendar poučno.

In kakšen bi bil najboljši recept za samozavesten nastop?

  • Zavedajte se, da se lahko spremenite. Sprememba je edina konstanta v naših življenjih. Ne bojte se tega – to je privilegij.
  • Dobra vsebinska priprava. Suvereni ste lahko le, če veste o čem govorite.
  • Ne bojte se napak. Napake so del vsega kar delamo. Napake so najboljši učitelj. Problem je, ko ponavljamo ene in iste napake.
  • Nastop ni nadloga. Nastop je izziv.
  • Poiščite orodja, ki vam bodo omogočila dober nastop; če ste napeti, poiščite nekaj, kar vam bo pomagalo, da se sprostite, bolje izražate ...
  • Verjemite, vaša publika vam ne želi nič slabega. Ljudje želijo slišati, kar jim imate povedati. Drugače ne bi bili na vašem nastopu.
  • Ne izogibajte se nastopom. Saj veste: Vaja dela mojstra, če mojster dela vajo.

internet

Še tole: Obvladovanja treme ter samozavestnega in suverenega nastopanja se lahko naučiš tudi v Dramski šoli Barice Blenkuš, ki ti ob zgodnjem vpisu do 30. junija 2013 nudi 25 % popusta na šolnino za spoznavni seminar in druge ugodnosti. Več na www.dsbb.si.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri