Resnica o 5 velikih dietah

Se odločaš za dieto, ki bi te rešila pred plavalnimi obroči? Saj vemo, diet je ravno toliko kot vseh tistih odvečnih kilogramov, ki jih me (neupravičeno) vidimo. Preveč! 

Resnica o 5 velikih dietah (foto: Getty Images) Getty Images
17. 7. 2015

Po dolgem in počez smo pregledali pet velikih, nutricionistka Marjetka Založnik pa nam je zaupala strokovno mnenje. Preveri, katera je najprimernejša zate!

ATKINSOVA DIETA

Bistvo Zmanjšaš vnos ogljikovih hidratov in daješ prednost beljakovinam, maščobam, zelenjavi brez škroba in sadju, nepredelanim živilom z nizkim glikemičnim indeksom, kot je to zagovarjal pokojni dr. Robert Atkins. Ideja diete je: tvoje telo naj bi začelo uporabljati maščobne zaloge v telesu namesto glukoze kot vira energije, ko boš omejila vnos ogljikovih hidratov.

Pričakuj, da boš shujšala Približno štiri kilograme v prvih dveh tednih, potem pa boš še naprej hujšala, toda počasneje.

Najboljši del Zrezek in kotleti – z mastnimi deli vred.

Najslabši del Poraba maščobnih zalog lahko sprosti toksine (kar povzroča glavobole in izčrpanost) in ketone (kar povzroča slab vonj iz ust), nekaterim pa ta dieta preprosto ne ustreza zaradi preveč beljakovin.

Razsodba nutricistke "Atkinsova dieta je enostranska in zdravju dokaj škodljiva. Veliko energije se črpa iz maščob. Premalo je balastnih snovi. Pojavijo se lahko tveganja za arteriosklerozo ter obolenja srca in ožilja. Atkinsova dieta je vsekakor zelo enostranska dieta, ki vseeno zagotavlja dolgoročno izgubo teže."

PALEODIETA

Bistvo Uživaš hrano, ki naj bi jo domnevno jedle tvoje prednice iz časa jamskega človeka, dieta temelji namreč na teoriji, da naša telesa niso evoluirala. To pomeni meso živali, ki se prosto gibajo (najraje divjačina ali noj), in jajca, ribe, organsko sadje, zelenjava, semena in oreščki ter naravna olja. Nič predelanih živil, žit, sladkorja in mlečnih izdelkov.

Pričakuj, da boš shujšala Približno pet kilogramov v 12 tednih.

Najboljši del Ješ lahko toliko, kolikor želiš, z nekaj izjemami (denimo oreščki), zato ne boš imela napadov lakote.

Najslabši del Pozabiti boš morala na testenine, mafine in kruh.

Razsodba nutricistke "Paleodieta je vsekakor dobra za veliko stvari, v njej namreč ni predalčka za procesirano hrano in rafinirani sladkor, temelji pa na zelenjavi, sadju, oreščkih in mesu živali, ki se pre­hranjujejo s travo ... in vsekakor se moramo zavedati, da diete, ki vsebujejo veliko sadja in zelenjave, povečujejo odpornost človeškega organizma in nas ščitijo proti določenim oblikam raka."

ALKALNA DIETA

Bistvo Uživaš določeno vrste hrane, da bi tvoja kri postala bolj alkalna (manj kisla). Dieta temelji na teoriji, da ti alkalna hrana, ki ne kisa telesa, pomaga shujšati in te obvarovati pred rakom in drugimi bolezni. Ješ lahko sadje, zelenjavo, sojo, tofu, stročnice, nekatere oreščke in semena ter piješ veliko filtrirane vode.

Izogibaš se živalskim beljakovinam, večini žit, predelani hrani, sladkarijam, alkoholu in kofeinu, ker je to hrana, ki 'zakisa'. To prehrano zagovarjajo Victoria Beckham, Gwyneth Paltrow in Kirsten Dunst.

Pričakuj, da boš shujšala Približno dva kilograma na teden.

Najboljši del Hrana, ki jo ješ, je bogata z antioksidanti – če k temu prišteješ še vso vodo, ki jo boš pila, bo tvoja koža videti resnično odlično.

Najslabši del Dobro jo moraš preštudirati, da boš izbirala prava živila: limone, ki so po okusu kisle, so alkalna hrana, sladkarije, ki so sladkega okusa, pa kisla hrana. Pomembno je namreč, kako telo živila presnavlja, in ne kakšnega okusa so.

Razsodba nutricistke "Alkalna dieta deluje na uravnotežena kisla in bazična živila ter v telesu vzpostavi pH-ravnovesje. Zato je vsekakor zelo priporočljivo uživanje več sadja in zelenjave, ki vsebuje veliko vode, več rib in manj mesa, uporabo olivnega olja ter pitje vode z limoninim sokom. Naše telo je alkalno, njegove funkcije pa proizvajajo kislino, kar v telesu izziva stres, še posebno v prebavilih, kar se kaže kot utrujenost, čezmerna telesna teža ..."

DIETA 5 : 2

Bistvo Občasno se postiš, tako da vnos energije zmanjšaš na 2100 kJ v dveh dneh, ki naj ne bosta zaporedna, preostalih pet dni ješ normalno. Dieta temelji na teoriji, da so naša telesa narejena za obdobja lakote in obilja, ki se menjajo med seboj.

Pričakuj, da boš shujšala Približno dva kilograma na teden.

Najboljši del Ješ normalno (toda še vedno zdravo) večino dni – in še vedno hujšaš.

Najslabši del Preskakovanje obrokov lahko povzroči vrtoglavico, glavobole, slabotnost, nespečnost in slab vonj iz ust.

Razsodba nutricistke "Uravnotežen življenjski slog je temelj zdravja in dobrega počutja, zato me že od nekdaj zanimajo dejavnosti, ki so povezane z dobrim počutjem, kamor seveda sodi tudi zdrava prehrana. Ne le da prehrana vpliva na naše zdravje in počutje, s pravilnim načinom prehranjevanja lažje dosežemo cilje in oblikujemo svoje telo."

BANTINGOVA DIETA

Bistvo Še ena dieta z manj ogljikovimi hidrati in veliko maščobe, ki se osredotoča na organsko meso, ribe, jajca in oreščke. Predlaga še uživanje listnate zelenjave, mlečne izdelke, sončnična in nekatera druga semena in olja, zelo omejena je količina sadja, sladkor je prepovedan.

Pričakuj, da boš shujšala Do dva kilograma na teden.

Najboljši del Za zajtrk lahko ješ jajca, slanino in klobase ter uživaš v maslu in smetani.

Najslabši del Nič več kruha, testenin in kolačev.

Razsodba nutricistke "Velik vnos maščob lahko poveča tveganje za srčno-žilne bolezni, tukaj je vsekakor potrebna pazljivost. Sama predla­gam uživanje beljakovin, kot so pusto piščančje meso in ribe ter rastlinske beljakovine [oreščki in fižol], nikakor pa z jedilnika ni pametno izpuščati celotnih skupin živil, kot so škrobnati ogljikovi hidrati ali celo omejevanje uživanja sadja in zelenjave."

In kaj je (gola) resnica?

Pomembnejše od diet je, da ugotoviš, kaj ustreza tvojemu telesu, izpustiš živila, na katera si intolerantna ali celo alergična, poskrbiš za svoje čustveno ravnovesje in redno telesno vadbo ter ješ čim manj predelanih živil in sladkarij ter čim več zelenjave, ki jo posladkaj s sadjem.

In ne pozabi – nikoli ne bomo vse manekenke v kopalkah (genetika tu igra veliko vlogo), da boš dosegla zdravo težo, pa upoštevaj:

● Lakoto premagaj z dobro uravnoteženimi obroki, ki vključujejo vse skupine živil.

● Ni čarobne ali prepovedane hrane.

● Vsa hranila imajo določene hranljive vrednosti, nekatera so le bolj hranljiva kot druga (Pazi: beli sladkor ni hranilo!).

● Odločaj se razumno – jej čim več organsko pridelane hrane, veliko zelenjave in sadja, ogljikovih hidratov, bogatih z vlakninami, nenasičenih maščob.

● Jej z namenom – le včasih si privošči kakšen priboljšek, a takrat uživaj v njem.

● Moderne diete pogosto temeljijo na teorijah, ki nimajo zadostne znanstvene podpore. Uravnotežena prehrana z manj maščob, ustrezno količino ogljikovih hidratov in omejenim vnosom kalorij omogoči bolj kontrolirano hujšanje, predvsem če poleg izvajaš tudi primerno telesno dejavnost.

Nekatere od teh diet so učinkovite in uravnotežene, ljudi pa pomagajo motivirati za spremembo prehrane in življenjskega sloga, žal pa niso pri­merne za daljše obdobje.

Po predlogi Glynis Horning priredila Petra Arula

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri