Ljubezen na visoki petki

26. 5. 2010
Ljubezen na visoki petki

Usodne so bile za Pepelko, življenjsko pomembne za Carrie, da o Imeldi niti ne govorimo.

6. junij 1998 je bil v New Yorku povsem običajno topel spomladanski dan. Z eno samo razliko: namesto da bi tistega večera Newyorčanke srkale koktajle v katerem od najbolj ‘in’ lokalov na Manhattnu, so ostale doma in gledale ... televizijo. Na ta večer so namreč zavrteli prvi del danes kultne nadaljevanke Seks v mestu. Nadljevanke, ki je med drugim še bolj utrdila žensko ljubezen do čevljev.

Namesto hiše

Zvezdnice se razlikujejo tudi po tem, na kakšne čevlje prisegajo. Marilyn Monroe je bila nora na čevlje Salvatora Ferragama in še danes se ne ve, koliko parov je v resnici štela njena zbirka. Uganka je omara za čevlje Audrey Hepburn, ki je iz Ferragamovih balerink naredila kult, čeprav je imela s številko 41 za svojo višino prav neverjetno veliko stopalo.

Tudi strast Sarah Jessice Parker do Manola Blahnika je dobro znana – igralka je priznala, da je lastnica več kot stotih parov. Čeprav ji vsak od njih veliko pomeni, je priznala, da je tudi za petke treba potrpeti.

“Popolnoma sem si uničila stopala, ampak mi je čisto vseeno! Le koga stopala sploh zanimajo?!” je izjavila v enem od intervjujev. Njena ljubezen do ‘manolk’ seveda izhaja iz serije Seks v mestu, v kateri podnajemnica Carrie pravi: “40 tisoč dolarjev sem dala za čevlje, zdaj pa nimam kje živeti. Starka bom, ki živi v čevljih. Dobesedno.”

Vesele nogice

Obuvala imajo tudi kot predmet poželenja pestro zgodovino. Ta nas ni pripeljala le do čevljev, kakršne poznamo danes, ampak tudi do ljubezni, ki jo ženske gojimo do njih. Prvo obuvalo se je pojavilo že osem tisoč let pred našim štetjem, simbolni pomen pa čevljem pripisujejo od antike dalje, ko videz sandalov začne govoriti o statusu tistega, ki jih nosi.

Posebno ekstravagantni so bili čevlji v 14. stoletju, ko so se bogati majali na platformah, visokih kar 50 centimetrov, kurtizane pa so na takšnih čevljih celo nosile napis: Sledi mi! Vezalke je prvič zaslediti v prvi polovici 17. stoletja, šele dobrih sto let pozneje pa se je pojavila razlika med levim in desnim čevljem. Tovarniško so čevlje začeli izdelovati v drugi polovici 18. stoletja, v sredini 19. pa je s šivalnim strojem proizvodnja postala še preprostejša in je prinesla tudi prve športne copate.

Poenostavljena izdelava je združena s kreativnostjo zadnjih stoletij prinesla modnim oblikovalcem neomejene možnosti za ustvarjanje, česar so se ‘čevljeljubke’ nadvse razveselile. Ljubezen ostaja usodna tudi v tretjem tisočletju.

Višja sila

Znanstveniki so celo ugotovili, da pomerjanje in nakupovanje čevljev značilno vpliva na izboljšanje našega razpoloženja.

“Pri tem se izloči hormon dopamin, ki povzroči občutek sreče, podoben tistemu, ki se sprosti ob uporabi droge,” v svoji knjigi Buyology: The Truth and Lies about Why we Buy razlaga Martin Linstrom. “Raven dopamina raste vse do trenutka, ko potegnete kartico.” Potem začne počasi upadati in običajno v ospredje stopi občutek krivde. Razen ... če kupimo par čevljev.”

Raziskave so pokazale, da potrošnikom nakup čevljev pomeni nekaj drugega kot zapravljanje za garderobo. Iste čevlje lahko obujemo k različnim oblačilom, zato se nam njihov nakup pogosto zdi bolj upravičen, kot je v resnici,” pravi Lindstrom. To pa ni edini razlog, zakaj nas kupovanje čevljev spravi v dobro voljo. Pri tem se v naših možganih aktivira tudi del možganov, ki nadzira željo po zbiranju.

“Čevlji so zbirateljski predmet,” pravi Suzanne Ferriss, avtorica knjige Footnotes: On Shoes. Samo spomnite se Imelde Marcos – svojih tri tisoč parov ne hrani v navadni omari za čevlje, ampak na policah, na katerih čevlji kraljujejo, kot bi bili v muzeju. In kot se za zbirko spodobi – najbolj redki in vredni imajo posebno mesto.

Seksualna energija

Vsi ti lepi občutki so še močnejši, ko kupujemo čevlje z visoko peto. A tudi pri tem imamo opraviti z biologijo, in ne s filozofijo, ki jo ima na primer visokoleteči Jimmy Choo. Skrivnost je v tistih nekaj centimetrih več – ti vplivajo na samozavest, dajejo občutek pomembnosti in tudi privlačnosti. čevlji z visokimi petami so skozi zgodovino govorili o statusu osebe, ki jih je nosila.

Dovoljeni so bili samo pripadnikom višjih slojev, medtem ko so revnejši smeli obuti le nizke čevlje, primernejše za delo, ki so ga opravljali. čevlji so bili od nekdaj merilo položaja na družbeni lestvici in očitno nam je to ostalo v podzavesti.

Tako kot moškim občutek, da je ženska, ki ima obute visoke petke, bolj seksi in zapeljiva. Seksologi menijo, da ženska v visokih petah zavzame primarni položaj za parjenje – zadnjica se nekoliko privzdigne, prsi pa izstopijo. Očitno torej ne gre za modne zapovedi, ampak za moško teorijo v stilu slavnega fotografa Maria Testina, ki je rekel, da obožuje dekleta v visokih petah, ker mu tako obute težje pobegnejo.

Kljub tej moški teoriji nedvomno drži, da bi marsikatera ženska raje šla v pekel v petkah kot pa v nebesa v balerinkah. In dejstvo je, da lepi čevlji prinašajo veliko radosti v ženski vsakdan. Še dobro, da je na voljo toliko različnih modelov, da lahko vsaka od nas za svoje sprehode skozi življenje najde svoj sanjski par. Ali dva ali tri ...

Asja Knez

Novo na Metroplay: Aljoša Bagola in Matej Šarc│1, 2, 3 ... bis! Podkast Slovenske filharmonije