Alternative prihodnosti: Avtomobili na rožice in repično olje?

13. 11. 2011

Radi bi te navdušiti za misel, kako bi bilo med vožnjo tvojega jeklenega konjička zares čutiti veter v laseh, a ne z namenom, da bi ti za obvarovanje pričeske nato svetovali, da si omisliš klobuk, trendi ruto ali modno sezonsko kapo ;)

Raje te bomo seznanili z nekaj malega informacij o trenutnem razvoju vozil na alternativni pogon.

In kaj sploh je alternativni pogon?

Alternativni načini pogona so pogoni vozil, ki temeljijo na:

  • uporabi goriv, ki bodisi ne izhajajo iz destilatov surove nafte (npr. bencin), temveč se črpajo iz nahajališč (npr. zemeljskega plina) in jih izdelujejo iz obnovljivih virov (npr. vodik in etilni alkohol),
  • iz povsem drugih vrst pogona, ki ne vključujejo motorja z notranjim zgorevanjem (npr. električni avtomobili).


Tudi alternativni viri energije sami po sebi niso nujno obnovljivi kot tudi niso nujno (že) povsem brez stranskih učinkov za okolje (ali naše denarnice). A ker njihov razvoj vendarle temelji bolj ali manj na premisah glavnih ciljev alternativnih načinov pogona - med katere štejemo zmanjšanje porabe fosilnih virov energije, omejevanja izpustov škodljivih snovi in nižanja ravni hrupa, ki ga povzročajo vozila - gre trud razvijalcev vsekakor pozdraviti.

Trenutno med alternativne energije štejemo:

  • zemeljski plin,
  • metanol, etanol,
  • električno energijo,
  • vodik,
  • in goriva iz biomase.


Laični javnosti so morda trenutno najbolj znana vozila z izključno električnim pogonom, ki so še v razvojni fazi oz. jih izdelujejo v majhnih serijah (kakšnega od njih je torej že bilo mogoče videti tudi na cesti), hibridna vozila, ki pravzaprav ne spadajo povsem v vozila na alternativni pogon,  ter vozila z dizelskimi motorji, ki načeloma lahko uporabljajo rastlinska olja, npr. repično olje.

A medtem ko bi pri slednjih pogon na izključno rastlinsko olje zahteval zares obsežne predelave motorja - zaradi sestave biodizla, ki je znatno gostejše in agresivnejše do umetnih mas v tesnilih, napeljavah in vbrizgovalnih naprav od navadnega dizelskega goriva, zato ga lahko uporabljajo samo vozila, ki so že v osnovi izdelana za tovrstni pogon in jih izdelovalec izrecno odobri - pa vozila na električen pogon poganja elekromotor, energijo zanj pa vozilo črpa iz električnega akumulatorja ali pa jo z gorivno celico pridobiva iz vodika, ki ga v tlačnem rezervoarju vozi s seboj. In čeprav avtomobili z električnim pogonom sami ne oddajajo nobenih plinov, ki bi škodovali okolju in delujejo zelo tiho, pa pri presoji vpliva na okolje vendarle ne gre prezreti škodljivih emisij plinov in drugih odpadkov, ki nastanejo pri pridobivanju električne energije kot take.

Kakorkoli že, verjamemo, da nam prihodnost vendarle počasi in zlagoma prinaša več in bolje.

Razvoj in vse večje zanimanje za vozila na alternativni pogon pa dajejo upanje, da se bomo morda enkrat v prihodnosti vozile naokoli brez slabe vesti na račun osebnega ogljičnega odtisa zaradi nekaj uric prijetnega vetra v laseh!

Vir zgornjih informacij: Motorno vozilo, priročnik za spoznavanje in razumevanje delovanja naprav in sistemov na področju tehnike motornih vozil, knjiga, ki je v Tehniški založbi Slovenije pred dnevi izšla kot 29. prenovljena izdaja. Nje vsebino so avtorji sestavili po načelih učnega načrta nemškega izobraževalnega programa za mehatroniko motornih vozil. Knjiga s svojo strukturo tako omogoča samostojno predelovanje različnih strokovnih vsebin, v roke pa jo bodo radi vzeli tudi vsi tisti, ki jih delovanje motornih vozil v vseh njihovih delih tako ali drugače zanimajo.

Novo na Metroplay: Kristijan Crnica - Kikifly o glasbenem ustvarjanju, izzivih in prav posebni tetovaži