Zagotovite si mir v pisarni

Kako je mogoče, da se z nekaterimi ljudmi tako hitro spoprijateljimo in odlično sodelujemo, z drugimi pa nikakor ne pridemo skupaj? Z enim od sodelavcev bi šli na enomesečno križarjenje, z drugim se neradi peljemo v dvigalu. Toda kaj, ko moramo delati z obema ...

27. 9. 2001

Seveda tudi naše vedenje marsikomu ni všeč in verjetno bi našli kolega, ki trdi, da se z nami res ne da delati. Ampak tokrat ne gre za naše vedenje, temveč za vedenje drugih do nas. Kako torej najti sožitje z ljudmi, ki jih ne prenesemo?

V osebnem življenju se ljudi, ki jih ne prenesemo, izogibamo, v službi pa le težko izbiramo, s kom bomo delali; ne samo da moramo biti v njihovi bližini, z njimi moramo sodelovati in pogosto je naša učinkovitost precej odvisna od njihove pripravljenosti za sodelovanje.

Težakov ne moremo spremeniti, tega se je že treba zavedati, moramo pa najti način, kako preživeti delovni dan, ne da bi bilo koga treba odpeljati na urgenco in da ne bi trpele delovne obveznosti.

Različni ljudje, različni motivi

Ljudi pri komuniciranju najpogosteje ženejo štirje motivi oziroma želje. Zato se vedno vedemo po istih vzorcih, trdita Rick Brinkman in Rick Kirschner, avtorja uspešnice Kako ravnati z ljudmi, ki jih ne prenesete (DZS, 1999).

  • Da bi čim prej opravili nalogo. To pomeni, da se jim mudi in da do roka, do katerega mora biti naloga opravljena, ne vidijo in ne slišijo nikogar, zatopljeni so v svoje misli, hitijo, ne premišljujejo, temveč ukrepajo. Ko jih čas že priganja, ko jim teče voda v grlo, gredo za svojim ciljem tudi z glavo skozi zid, če je treba. Kar pomeni, da so lahko tudi agresivni, nepremišljeni, prehitro in prenaglo reagirajo, uveljavljajo svoje tudi za ceno dobrih medsebojnih odnosov.

  • Da bi čim bolje opravili nalogo. Tudi tak človek se popolnoma osredotoči na nalogo, kar pogosto pomeni, da se vtakne v vsako malenkost, preveri vsako podrobnost, da ne bi naredil napake, da ne bi oviral drugih. Ker želi opraviti res vse najbolje, temeljito premisli o vsakem koraku in morebitnih posledicah, zato se pogosto ne more odločiti, kako bi ukrepal.

  • Da bi se razumeli z drugimi. Človek, ki ga pri delu žene prvenstveno ta želja, vedno daje prednost drugim. Na vprašanja “Kako ste? Kako bi radi opravili delo? Bi šli na kosilo?” odgovarja z vprašanjem “Kako ste pa vi? Kaj pa vi mislite, da bi morali najprej narediti? Ste vi za kosilo?” Ker bi se rad z vsemi dobro razumel, želi vedno vsem ugoditi, prevzame vsako delo, ponudi pomoč kjerkoli. Vendar mu zaradi obilice dela pogosto zmanjka časa, večine nalog ne zmore opraviti in pusti na cedilu vse, ki so se zanašali na njegovo pomoč. Pa tako je bil ustrežljiv in samo pomagati je hotel.

  • Da bi dobili priznanje. Želja, da bi bili priznani, spoštovani in cenjeni, je ena od najmočnejših motivacij, da se ljudje spuščajo v odnose, v katere se morda drugače ne bi. Običajno nas najbolj motijo ljudje, ki se vedejo drugače kot mi ali kako drugače izstopajo: so pretirano ali premalo čustveni;čvekajo; oziroma apatično čakajo, da jim kdo kaj naroči. Brinkman in Kirschner težavneže razvrščata v deset kategorij – če jih boste pravočasno spoznali, boste vedeli, kako ravnati z njimi:

1. Tank

Gre na nož, je divji, izjemno ukazovalen in agresiven. Prepričan je, da ste vi krivi za težave. Ko ga kaj razjezi, izbruhne v silen bes, kriči, obtožuje, grozi in ne da bi počakal na reakcijo, odvihra naprej.

Kako z njim? Ustavite napad, tako da ga odločno in jasno večkrat zapored pokličete po imenu oziroma priimku in s tem pritegnete njegovo pozornost. Hitro ponovite ključna dejstva (vendar v največ dveh stavkih!) in poudarite cilj, ki bi ga radi dosegli. Začnite z: “Če prav razumem, mislite ...”, “Rada bi vam pomagala ...” Vendar tanku odločno povejte, da ne boste prenašali nadiranja, in določite, kdaj in kje se bosta o zadevi lahko pogovorila. Potem mu pustite prostor za časten umik, da ne bi spodbudili novega napada.

2. Ostrostrelec

Pripravljen je narediti vse, da vas osmeši, pred drugimi daje zajedljive ali neumne opazke, omalovažuje vse dosežke in se sploh trudi, da bi vas ponižal. In včasih želi, da je vse skupaj videti kot “situacijski humor”.

Kako z njim? Umolknite, poslušajte ga in ponovite izrečeno. Vprašajte, za kaj v resnici gre: “Kaj ste hoteli s to pripombo pravzaprav povedati?”, “Kaj ima moja obleka skupnega z mojim poročilom?” Ugotovite, ali vam kaj zameri, in če je zamera upravičena, sprejmite kritiko ali priznajte napako. Dovolite, da pove svoje, povejte, da ga razumete in cenite njegovo iskrenost, vendar želite, da se v prihodnje pogovorita na samem in sproti.

3. Granata

Po kratkem zatišju granata eksplodira, začne rohneti in besneti. Izbruh običajno sproži kaj, kar ni povezano s trenutnim položajem, in granata v svoji eksploziji opozori še na vse krivice, ki se mu dogajajo zadnjih deset let.

Kako z njim? Pritegnite njegovo pozornost – pokličite ga po imenu, zvišajte glas. To je zelo učinkovita metoda, ko se pogovarjate z razburjenimi ljudmi po telefonu. Ko začne granata izgubljati nadzor nad položajem, ga morate prevzeti vi.

Govorite v prijateljskem tonu, pokažite zaskrbljenost (“Nočem, da bi se tako počutila. Seveda nas zanima tvoje mnenje ...”). Dajte granati čas, da se pomiri (lahko uro, dan ali teden). Predvsem pa poskušajte ugotoviti, kaj je eksplozijo povzročilo, da jo boste naslednjič pravočasno preprečili.

4. Vsevednež

Nikoli ne dvomi in ne dovoli, da bi mu kdo ugovarjal ali ga – bog ne daj – popravljal. Če gre kaj narobe, bo točno vedel, da ste za to krivi – vi!

Kako z njim? Vsevedneža morate pripraviti do tega, da bo poslušal nove zamisli. Ker pa dlakocepsko išče napake, se temeljito pripravite. Ponovite njegove ključne besede in posredno predstavite svoje mnenje. Dajte mu vedeti, da ga cenite kot strokovnjaka in da ste se pripravljeni učiti od njega. Predvsem morate biti zelo potrpežljivi, polaskajte mu in uspelo vam bo.

5. Pametnjakovič

Vedno hoče biti v središču pozornosti, vtika se v pogovore, pove svoje mnenje, čeprav ga ni za to nihče prosil. V vsem pretirava, vendar se nikoli nima za lažnivca. Predvsem si želi dobiti priznanje.

Kako z njim? Posvetite mu nekaj pozornosti, pohvalite ga za namen, ne pa za vsebino. Pohvalite ga, ko to res zasluži in bodite potrpežljivi. Ponudite mu priložnost, da se izkaže. Raje kot da ga zabijete, recite “Slišala sem, da ...”, “Nekje sem prebrala ...” in pokažite, kje ste to prebrali. Pisnemu gradivu ne bo mogel kar oporekati.

6. Kimavec

Za vsako ceno bi rad vsem ustregel in se izognil prepirom, zato se vedno brez premisleka strinja z vsem. Sprejme vsako novo nalogo, pri tem pa pozablja, da še ni opravil starih. Ko mu zmanjka časa in ne opravi ničesar, postane maščevalen.

Kako z njim? Pripravite ga, da bo obljubil le tisto, kar bo lahko uresničil. Povejte mu, da je lepo, če je prijazen do vseh, da pa vam več pomeni, če je zanesljiv. Zagotovite mu, da je lahko iskren z vami. Pomagajte mu, da se bo naučil načrtovati in da bo sprejel obveznost in se tega zavedal. Naj vam da častno besedo, naj si nalogo zapiše, določite mu nenavaden rok, da si ga bo lažje zapomnil, opozorite ga na posledice, če dela ne bo opravil, in se mu zahvalite, ko ga bo opravil.

7. Obotavljivec

Odlaša z vsako odločitvijo, ker upa, da se bo od kod pojavila boljša rešitev. Običajno mu zmanjka časa in pusti vse naloge napol opravljene.

Kako z njim? Pomagajte mu, da se bo naučil odločno razmišljati. Dajte mu vedeti, da bi radi imeli dobre odnose, da ga razumete in da želite, da sta iskrena drug z drugim, da pa bo moral sprejeti odločitev. Ugotovite, kaj ga muči, razjasnite vse možnosti, predlagajte mu učinkovite načine odločanja (sistem +/-, izločanje ...). Ko se odloči, ga pohvalite in spodbujajte še naprej.

8. Molčečnež

Večino časa molči in je pasiven. Pogosto v sebi kuha sovražnost, ki se kaže z loputanjem z vrati in predali ali ihtavim tipkanjem. Ali pa skozi zobe izcedi: “Saj je vse popolnoma v redu!”

Kako z njim? Prepričajte ga, da bo spregovoril. Vzemite si čas, veliko časa. (recimo 15 minut vsak dan in sčasoma vam bo uspelo). Postavljajte vprašanja,na katera ne bo mogel kar nekaj zamomljati ali samo prikimati. Poskušajte ugotoviti, kaj misli, lahko s humorjem (toda previdno!) in z ugibanjem, ter opazujte njegovo reakcijo. Predstavite mu negativne posledice, ki jih lahko izzove njegov molk.

9. Negativist

Sposoben je uničiti velike zamisli z enim samim stavkom. Njegov negativizem ubija motivacijo, zavira napredek in ljudi potiska v depresijo. Resnično verjame, da je vse črno. Najbrž ima samo takšne izkušnje in drugih niti ne pozna.

Kako z njim? Doseči morate, da bo nehal iskati napake in začel reševati probleme. Vendar ga ne poskušajte spreobrniti. Pustite ga, naj bo črnogled, če hoče biti, vi pa si boste z druženjem z njim utrjevali značaj. Včasih vam še koristi, ko opozarja na morebitne napake. Pretiravajte (“Vi ste res najbolj nesrečno bitje, kar sem jih srečala.”) in morda boste dosegli želeni (nasprotni) učinek. Če mu boste pripisali dobre namene, bo tudi sam začel tako gledati nase.

10. Cmera

Počuti se nemočnega v tem groznem svetu. Zahteva popolnost, a je ne najde ne pri ljudeh ne pri stvareh. Rad pa ima družbo, zato s svojimi težavami mori vas. Takoj ko mu ponudite rešitev, dobi nov razlog za stokanje in tarnanje ...

Kako z njim? Sklenite zavezništvo in poskušajta skupaj reševati probleme (če to ne deluje, ga prepričajte, naj odide kam drugam!). Čeprav bo težko, ga poslušajte in si zapomnite ključne poudarke. Vmes ga prekinite in prosite za podrobnosti – ko bo ugotovil, da ve pravzaprav premalo, mu predlagajte, naj se o problemu pouči in se ob določenem času oglasi pri vas. Njegovo pozornost preusmerite na rešitev. Naslikajte mu prihodnost (pozitivno, seveda!).

Če nič ne pomaga, potegnite črto in mu odločno povejte, da ga ne boste poslušali, dokler se ne domisli kakšne rešitve. Veliko lažje boste shajali z ljudmi, če se boste naučili dveh temeljnih spretnosti: prilagajati slog in preusmerjati pogovor. Če v medsebojnih odnosih iščete razlike, se boste zlahka sprli, ko pa najdete stične točke, bo sporazumevanje takoj lažje.

Prilagajate se lahko na različne načine: posnemate držo, gibe in mimiko sogovornikov, prilagajate hitrost in jakost govora, uporabljate podobno besedišče ... Vse z namenom, da ustvarite tesnejši stik in pogovor speljete v želeno smer. Kdor pri govorjenju teatralno maha naokrog in ne more biti za sekundo pri miru, se mu bo umirjen sogovornik zdel hladen in aroganten.

Opazujte sodelavce v določenih situacijah in opazili boste značilne, ponavljajoče se gibe, ki jih naslednjič, ko se boste pogovarjali s to osebo, ponavljajte. Če govori počasi in premišljeno, poskusite tudi vi, če govori glasno, tudi vi ne šepetajte. Seveda ne smete pretiravati, ker bi sogovornik mislil, da se norčujete iz njega. In nikoli, prav nikoli ne ponavljajte sovražnih gibov: žuganja, kazanja pesti, kričanja in groženj se vedno izogibajte.

A včasih se, žal, ne da vsega narediti s taktiko prilagajanja drugim, ampak morate biti preprosto nesramni. Če vam sodelavec na vsakem sestanku ugovarja ali pred šefom zavrne vsak vaš predlog z “Ne verjamem, da bo tole delovalo ...”, mu vrnite z obrestmi. Odločno ga zavrnite z, recimo: “Preden začneš minirati mojo idejo, me najprej do konca poslušaj.

Morda te bom še presenetila s kreativnim prebliskom!” To bi ga moralo utišati. Z zgovornimi lenuhi, ki vam pijejo kri z vtikanjem v vse in vsakogar, prav tako ne smete delati v rokavicah. Odločno, že kar osorno zavrnite njegovo čenčanje, češ da vas preganja delo in da se nimate časa ukvarjati z njim. “Če je kaj pomembnega, se lahko pogovoriva kasneje, ko bom imela čas, velja?!”

Zagotovo si bo poiskal primernejšo žrtev. Posebno poglavje je tekmovalnost, ki je je največ v prodajnih ali tržnih oddelkih. Če vam gre za boljšo provizijo ali za pridobitev nove močne stranke, bodite pozorni na to, kaj delajo drugi. Če se je vaš tekmec dogovoril za sestanek ob dvanajstih, se vi vrinite ob 10. uri. Skrbno preverite nasprotnikove šibke točke in ukrepajte.

Maščevanje je lahko sladko

Včasih z zoprneži res ne gre drugače, kakor da posežete po skrajnih ukrepih.

“Sodelavka se je grdo grebla za moje delovno mesto, zato sem ji nekega dne, ko je že šla domov, onesposobila prenosni računalnik. Izgubila je vse datoteke in celo vzdrževalec ni mogel ugotoviti, kaj se je zgodilo z njenim računalnikom. Potrebovala je več tednov, da je obnovila vso izgubljeno dokumentacijo.” Liza, 26, zaposlena v trženju

“Ko sem napredovala, se je sodelavka začela obnašati prav po pasje. Zato sem jo gladko ignorirala. Nisem je niti pogledala, ko sva se kje srečali, ko je na sestanku kaj rekla, temu nisem posvečala nobene pozornosti. Tako rekoč zame ni več obstajala. Ker je tip človeka, ki potrebuje čim več pozornosti, je moje vedenje pošteno načelo njeno samozavest in kar kmalu je postala čisto krotka.” Ema, 28, medijska planerka

“Kolegica v službi je prav naporna, ko se trudi biti čim bolj učinkovita in koristna. Še zlasti mi gre na živce, ker se vedno tako požene k telefonu. Zato njeno številko na skrivaj zavrtim, kadarkoli jo vidim na čisto nasprotnem koncu pisarne. Še posebno rada jo zmotim sredi sestanka in potem se hihitam (seveda na skrivaj), ko vidim, kako nekaj sekund prav neumno gleda, saj takoj, ko se oglasi, odložim slušalko.” Ana, 24, zavarovalniška svetovalka

Anita Žmahar

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri