Naj vas podrejeni vzljubijo

Kako naj vas kot šefinjo sodelavci spoštujejo in hkrati tudi povabijo na pijačo? Ni lahko, je pa možno.

30. 5. 2002

Čeprav si mnogi domišljajo, da je biti vodja v službi ena najlažjih stvari na svetu, to ne drži. Predstave o dolgih, luksuznih kosilih s poslovnimi partnerji in ukazovanju podrejenim, da naredijo vse zoprne stvari v pisarni, so daleč od bistva dobrega menedžerstva.

Glavna naloga vodij namreč je, da najdejo ravno pravo mejo med motiviranjem in spodbujanjem zaposlenih ter vzpostavljanjem poslušnosti, avtoritete. Se vam to zdi preprosto? Ni, saj se hitro lahko zgodi, da postanemo copata, s katero v pisarni vsakdo pometa, ali pa pošast, ki se je vsi bojijo. Ponujamo vam deset nasvetov, kako ubrati menedžersko pot, ki ne bo posuta le s trnjem sovraštva sodelavcev.

Ne trudite se biti priljubljene

Pretiravanje res ni dobro. Če boste obsedene z željo po priljubljenosti v pisarni, bodo sodelavci to hitro izkoristili kot vašo šibko točko. Zato je bolje, da vse svoje moči usmerite v delo, v prizadevanje, da bo vaš tim kar najbolj uspešen. Svojo samozavest boste tako prenesle tudi na vse druge v pisarni in velika verjetnost je, da boste zaradi dobrega vodenja postale priljubljene ne samo kot šefinja, ampak tudi kot človek, s katerim se je včasih prijetno zabavati še po službi.

Najprej spoznajte sebe ...

Skrivnost dobre vodje je, da okoli sebe zbere ljudi, ki s svojim znanjem dopolnijo vse njegove morebitne luknje. Tega, da ne znate vsega, se ni treba sramovati, saj ste vendar človek. Zato pa je nujno, da se vprašate, v čem ste dobre in v čem ne. In si na vprašanje odkrito odgovorite. Nato se ozrite okoli sebe in poiščite ljudi, s katerimi boste tvorile popolno celoto. Bistvo skupinskega dela – pa naj si bo to majhna projektna skupina, pisarna, oddelek ali kar celotna organizacija – sta namreč sodelovanje in dopolnjevanje.

... in nato podrejene

Eden izmed občutkov, ki najbolj ubijajo moralo pri zaposlenih, je, da jih vodja sploh ne opazi. Zato bi se moral vsak menedžer potruditi, da spozna svoje podrejene, saj si bo tako v njihovih očeh zagotovo izboljšal ugled. Podrejene lahko spoznavate z rednimi pogovori. Kot vodja si vzemite vsaj dvajset minut na dan in sodelavca v tem času izprašajte o njegovem delu, o prihodnosti projekta, v katerega je vključen, o morebitnih težavah ...

Tako boste vedno na tekočem, kaj se dogaja v vaši pisarni, pa še podrejene boste s svojim zanimanjem zanje in za njihovo delo neprestano motivirale. Strokovnjaki za upravljanje človeških virov vneto prisegajo tudi na učinkovitost letnih razgovorov. Leto je namreč zaključena celota, ki zaposlenemu omogoča, da natančno analizira svoje delo, napake in vse moteče elemente v delovnem okolju.

Lahko se poglobi v svoje cilje in pričakovanja ter tako ugotovi, česa si želi. Mogoče so to nove, zahtevnejše delovne naloge, morda dodatno izobraževanje, napredovanje, višja plača ... Kot vodja bi morale vedeti, kakšne so skrbi in želje podrejenih, in poskrbeti, da jih v podjetju kar v največji možni meri tudi upoštevajo in uresničijo.

Spodbujajte aktivno sodelovanje

Vsakdo ima rad, če ga nadrejeni vpraša za njegovo mnenje. In če boste aktivno iskale odziv med vašimi podrejenimi, se bodo ti počutili cenjene in bodo radi delali. Še vedno boste seveda ve sprejele dokončno odločitev, saj ste ne nazadnje zanjo odgovorne. Toda mnenje drugih je ključno tudi za vaše delo, saj vam lahko odpre nove, bistvene poglede na problem, ki bi vam sicer ušli.

Prepustite naloge tudi drugim

Se vam zdi, da lahko le same dobro opravite delovno nalogo? Takšno razmišljanje ni zdravo ne za vas ne za vaše podrejene. Tako boste obsojene na vsaj 60-urni delavnik do konca življenja, sodelavcem pa boste s tovrstnim početjem (nehote) sporočale, da jim ne zaupate povsem. Nespametno. Res. Vsak vodja bi se moral naučiti podeljevati naloge tudi drugim, saj bo tako svojim podrejenim omogočil, da postanejo samoiniciativni in da razvijajo kreativnost.

Če ste se že potrudile in spoznale svoje sodelavce, ne bo težav – veste namreč, kdo je dovolj odgovoren in vreden vašega zaupanja. Včasih se, potem ko ste že prepustile nalogo sodelavcem, povsem umaknite in sodelavcem prepustite, da se preskusijo tudi v procesu odločanja. To bo še okrepilo vezi v timu.

Izbrusite svoje komuniciranje

Neverjetno malo vodij je sposobnih dajati jasne in natančne napotke podrejenim. Zato se poskusite v komuniciranju čim bolj izuriti. Trudite se, da boste svojim podrejenim natančno povedale, kaj želite od njih, saj je potem večja verjetnost, da boste to tudi dobile. Brez nepotrebne zmede in napetosti.

Pametno si je izbrati eno izmed metod komuniciranja s sodelavci, pa naj bo to na štiri oči, po elektronski pošti ali telefonu. Vsem, ki se bodo na vas obrnili na vaš priljubljeni način, poskusite čim prej odgovoriti. Tako se bo takšno sporazumevanje v pisarni hitro “prijelo” in postalo nekaj vsakdanjega ter samoumevnega.

Bodite dosledne

Nihče nima rad vodje, ki mu ne more zaupati. Zato bodite čim bolj dosledne v svojih dejanjih. Tako na strokovnem kot osebnem področju. Ne prepustite se trenutni nejevolji, ne sproščajte svojih frustracij na drugih, ne bodite strožje do sodelavca, ki vam značajsko ni všeč.

To seveda ni lahko, ampak z nadzorovanjem vaše osebnosti boste sodelavcem sporočale konsistentno podobo vodje in menedžerskega sloga, ki mu je vredno zaupati. Vaši podrejeni se bodo tako lahko povsem osredotočili na delo in jim ne bo treba skrbeti, da mogoče njihova šefinja nima slabega dne in da se ne bo znova znašala nad njimi.

Same opravite tudi zoprno delo

Ne mislite, da lahko zoprnemu delu ubežite tako, da ga preprosto prepustite sodelavcu. To bo v pisarni le povečalo nezadovoljstvo, ve pa boste dobile podobo nesposobne šefinje, ki se izogiba odgovornosti in ki se ne zna spopasti s svojimi nalogami. Ena izmed takih nalog je seveda tudi graja podrejenega zaradi slabo opravljenega dela.

V takih primerih, ki v pisarni niso redki, bodite čim bolj jasne, povejte svojo kritiko, potem pa se čim prej osredotočite na reševanje nastale težave. Nič hudega ni, če sodelavcem pokažete, da ste nezadovoljne, nikakor pa ne pogrevajte negativnih stvari dlje, kot je res nujno. V pisarni je namreč treba čim prej znova vzpostaviti ustvarjalno ozračje, ki pa ga čustvene napetosti lahko hitro zameglijo.

Pohvalite

So vodje, ki se izogibajo kritiki in konfliktu, a so tudi taki, ki jim gre pohvala težko z jezika. Raje so tiho, pa čeprav bi si podrejeni res zaslužil priznanje za odlično opravljeno delo. Nikar ne delajte te napake. Vsi namreč vemo, kako prijeten je občutek, ko nas kdo pohvali. Kako se nam dvigne samozavest in poveča energija za spopadanje z delovnimi nalogami.

Zato ne skoparite z lepimi besedami, pazite le, da ne boste šle predaleč in postale pokroviteljske. Pametno je, da si izoblikujte natančne kriterije, kdaj in za kaj si kdo zasluži vašo pohvalo in se jih strogo držite. Sicer bo vaše priznanje izgubilo svoj pravi pomen. Na situacijo v pisarni se odzivajte čimbolj iskreno in svojih čustev ter navdušenja nikar ne igrajte.

Obdržite potrebno distanco

Kaj pa po delu, ko se sprostite, razpnete strogo poslovno pričesko in se skupaj s sodelavci odpravite v bližnji bar, kjer želite povečati svojo priljubljenost in izboljšati timski duh? Uh, če dobro premislite, mogoče to ni najboljša ideja. Po nekaj kozarčkih in divji glasbi se lahko zgodi, da se preveč sprostite in se sodelavcem pokažete v luči, v kateri vas niso navajeni.

Nad vašo novo podobo bodo zagotovo navdušeni, vi pa boste lahko zaradi trenutka “slabosti” na delovnem mestu še dolgo zaznamovani. Tak dogodek namreč zlahka zmanjša vašo voditeljsko avtoriteto v službenem življenju. Druženje s sodelavci ni sicer nič slabega. Nasprotno, celo priporočljivo je, saj poveča povezanost delovne skupine. Ljudje se tako med seboj bolje spoznajo in zato lahko bolj učinkovito sodelujejo.

Toda vodja bi moral do podrejenih vedno obdržati nekoliko distance. S sodelavci zato pojdite na pijačo le občasno in pri tem raje pozabite na divjo zabavo, saj boste to v ponedeljek v službi zagotovo obžalovale. Vaša menedžerska verodostojnost bo na udaru. In če vas tovrstna avantura vseeno zamika, pomislite, kako dolga in težka je pot, da si jo boste spet pridobile.

Linda Volk

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri