7 vprašanj, ki si jih moraš zastaviti, preden daš odpoved

Se boriš z željo, da bi še ta mesec dala odpoved? Morda uživaš v svoji službi, vendar se ti zdi, da ne vodi nikamor? Ne naredi nič nepremišljenega. Opravi skrbno preiskavo svoje kariere, potem pa premišljeno ukrepaj. 

7 vprašanj, ki si jih moraš zastaviti, preden daš odpoved (foto: Shutterstock, Getty Images) Shutterstock, Getty Images
13. 2. 2015

Ne glede na to, kako bedna je tvoja služba, nepremišljena odpoved nikoli ni dobra zamisel. Odpoved prinese s seboj osebne in finančne posledice ter zahteva pazljiv premislek in načrtovanje.

Kljub temu si veliko mladih vzame več časa za načrtovanje obleke za novoletno zabavo kot za iskanje načina za finančno poplačilo svojega dela. Načrtovanje se lahko začne takrat, ko si prepričana, da je to prava odločitev zate.

In kako torej lahko izveš, ali je res?

7 vprašanj, ki si jih moraš zastaviti:

✔ Kakšni so moji osebni načrti?

✔ Ali je v podjetju, v katerem sem trenutno zaposlena, mož­nost za uresničevanje mojih osebnih načrtov?

✔ Zaradi česa z veseljem zjutraj vstanem iz postelje? Ali to najdem v svoji službi?

✔ Ali se zavedam, da se ne da začeti na vrhu in da bom morala vložiti določen čas za dokazovanje svoje vrednosti?

✔ Kaj natanko ni zadovoljivo zame – šefinja, sodelavci, podjetje, opis mojih delovnih nalog?

✔ Ali lahko naredim kaj, da bi to izboljšala?

✔ Ali sem res poskusila vse, kar bi lahko?

Zapiši svoje odgovore, in če je mogoče, se o njih pogovori s kariernim svetovalcem.

Znamenja, da bi morala dati odpoved

Z vsemi težavami si se neposredno soočila in pokusila komunicirati na vse razpoložljive načine z vsemi vpletenimi.

Sovražiš vse v zvezi s svojo službo. V nekaterih službah je vredno potrpeti, ker so stopnica, čez katero boš prispela tja, kjer si želiš biti. Toda če si nesrečna, ne boš imela motiva za napredek. Poglej proti sodelavcu, ki je više na lestvici hierarhije v podjetju, in se vprašaj, ali bi bila bolj srečna na njegovem mestu. Če ne bi bila, ni razloga, da v tej službi še naprej trpiš.

Bolna si od vsega tega. Če stres vpliva na tvoje telesno ali duševno stanje ali zveze in se vsak dan zbujaš z grozo ter si vsako nedeljo potrta, moraš čim prej ven iz tega začaranega kroga.

Počutiš se, kot da ne spadaš tja. Včasih traja nekaj časa, preden se udomačiš v kulturi podjetja, toda če se po šestih mesecih še vedno počutiš kot črni raček, se boš verjetno vedno tako počutila. Premisli o glavnih dejavnikih, ki vplivajo na tak občutek, da se ne boš v prihodnosti spet zalotila v takšnem položaju.

Imaš šefinjo iz pekla. Raziskave kažejo, da večina ljudi zapušča šefe, in ne službe. Če si poskusila vse (vključno z neposrednim, vendar vljudnim pogovorom s svojim šefom ali raje s službo za človeške vire, če je ta nasilen), je bolje, da daš odpoved.

Nimaš več izzivov. Če bi svoje delo opravljala z levo roko, medtem ko spiš, in ni možnosti za napredovanje ali menjavo delovnega položaja znotraj podjetja, se spravi ven iz tega. Življenjski čas določene službe je običajno pet let, razen če se tvoje delo pogosto spreminja.

Od tebe pričakujejo, da delaš nezakonite ali nemoralne stvari. Če se tvoje življenjske vrednote ne ujemajo z vrednotami tvojega podjetja ali če so celo prizadete zaradi tega, je čas za spremembe.

Finančno je nestabilno. Če se zmanjšuje število naročnikov, prodaje ali zaslužkov in se ključni člani vodstva poslavljajo, je čas za odhod tudi zate. Laže se je o novi službi in boljši plači pogajati, ko si v dobrem položaju, kot takrat, ko delodajalci vohajo obupanost.

Podjetje je sredi prevzema ali ga prodajajo. Oceni svojo vrednost v novih okoliščinah – če si na primer v marketingu in tvoje podjetje kupuje nekdo, ki že ima velik marketinški oddelek, je to lahko priložnost za rast v karieri. Toda za vsak primer, če se bo težko prilagoditi novi poslovni kulturi, začni iskati nove poslovne priložnosti.

Dobro si premislila o tveganjih, ki jih prinese odhod, in si jih pripravljena prevzeti. Imaš že druge priložnosti, najbolje je, da so to že konkretne ponudbe na mizi in že komaj čakaš, da se preizkusiš na novi karierni poti.

Ostani, če ...

✔ Obstajajo določeni vidiki tvoje službe, v katerih uživaš.

✔ Imaš še vedno prostor za učenje in napredek.

✔ Se lahko stvari še vedno spreminjajo – tvoje delovno mesto, tvoje veščine, občutki glede dela ali samo podjetje.

✔ Ni na voljo druge zaposlitve, ki bi ustrezala tvojim veščinam, kvalifikacijam ali ambicijam – naj bo to zate znamenje, da se do prihodnjega leta pripraviš na spremembe.

Začni na novo tam, kjer si

Tvoja najboljša karierna poteza je lahko napredovanje ali sprememba v trenutnem podjetju – če imaš podporo vodilnih.

Pripravi pismo šefu ali kadrovnikom, v katerem razloži svoje težave. Že zaradi tega, ker ga boš imela pripravljenega, boš imela občutek večje moči.

Nezadovoljstvo je pogosto odvisno od tvoje miselnosti. Odloči se, da boš manj kritična ali zahtevna ter da boš bolj pozitivna in konstruktivna ter se ne boš razburjala zaradi malenkosti. Premisli o tem, kar si že dosegla in zaradi česar si hvaležna. Trava pri sosedu ni vedno bolj zelena.

Spet se pogajaj o svojih odgovornostih ali delovnih pogojih. Če ne moreš napredovati ali ti ne morejo plačati več, bodo morda premislili o bolj prilagodljivem delovnem času ali da boš lahko kdaj pa kdaj delala od doma.

Če ti ne morejo ponuditi napredovanja ali ti plačati več, načrtuj svoj zagovor (po februarju, morda med oceno delovne učinkovitosti). Razišči svojo tržno vrednost (na LinkedIn Jobs poglej za podatke) in pripravi portfolio uspešnih projektov, poročil in pozitivnih odzivov, ki so dokaz o tem, kaj prispevaš podjetju.

Išči nekaj, kar ti veliko pomeni, da te bo motiviralo. Če je tvoje delo ponižujoče ali dolgočasno, se spomni, da je še vedno temeljnega pomena za podjetje, in se osredotoči na to dejstvo ter svoje napore vrednoti v sklopu celotne prodaje, poslovnih uspehov ali zadovoljstva naročnikov. (Le z nasmehom lahko polepšaš njihov dan.) Če znaš hitro in učinkovito opraviti celo najmanjše naloge, je to lahko razlog za zadovoljstvo.

Novi smisel ustvari drugje: prijavi se, da boš organizirala telovadbo med časom za kosilo, organizirala dodatna izobraževanja ali dobrodelne akcije – z dobrodelnim delom se lahko ukvarjaš tudi v svojem prostem času.

Spremeni to, kar lahko ponudiš: okrepi svoje veščine, izobražuj se, na spletu sledi napredovanjem svoje panoge. Zaradi tega boš lahko tudi napredovala ali zamenjala položaj v podjetju.

Če ne moreš zamenjati tega, kar počneš, zamenjaj način, na katerega to počneš. Izkoristi svoje prednosti in strasti. Skrivnost je v tem, da celo v najmanjših nalogah poiščeš 'kaj če' in 'kaj še'. Če ti gre papirologija na živce in uživaš v stiku z naročniki, si dan napolni z energijo tako, da se papirna­tega dela znebiš čim prej in ga opraviš že zjutraj, sestanke z naročniki pa pusti za pozneje v delovnem dnevu, da jih boš lahko z veseljem pričakovala. Ustvari prioritete, tako da za vsak dan narediš seznam le petih stvari, ki jih moraš nujno narediti. Potem pa le glej, kako se dogaja čarovnija!

Zamenjaj ljudi, s katerimi se družiš v službi. Morda ne moreš zamenjati peklenske šefinje ali sodelavke, ki se ves čas prepira, vendar lahko najdeš nekoga, ki sočustvuje in te spodbuja k napredku. Morda je to tudi sodelavec iz drugega oddelka podjetja, s katerimi greš lahko na kavico ali pijačo po službi.

Nehaj se že pritoževati! Negativnost bo tebe in druge le vlekla navzdol in lahko pride do ušes vodilnih. Posveti se pozitivnim stvarem ali tistim, ki jih lahko spremeniš, da boš to dosegla. Na to glej kot na izziv, ki ga moraš premagati. Gradi odnose z ljudmi, ki so težavni zate – morda boš zelo hitro presenečena. Tudi oni so ljudje in morda potrebujejo podporo. Spomni se na to, da vsaj imaš službo v teh težkih časih.

Bodi srečna in potrudi se po najboljših močeh. Morda je v tebi že vsa razlika, ki si jo potrebovala, ko si hotela zamenjati službo.

Strategija za izhod

Tega se je treba lotiti previdno, brez požiganja mostov. Čim več stikov ohrani nespremenjenih.

1 Zapiši si cilje in naštej, kaj iščeš, ko gre za odgovornost, poslovno kulturo podjetja, plačo in ugodnosti, ki jih služba prinese s seboj.

2 Prosti čas porabi za prenavljanje življenjepisa. Postavi ga na LinkedIn in druga družbena omrežja ter jih pošlji obetavnim delodajalcem (poišči dobro agencijo za zaposlovanje in uporabi svojo poslovno mrežo). 

3 Sestavi podroben načrt o tem, kdaj boš dala odpoved. Le takrat, ko si se že dogovorila za drugo službo, če gre za izplačilo bonusov, ki se izplačajo enkrat na leto, pa je vredno počakati na datum izplačila.

 4 Odpoved daj vljudno in s hvaležnostjo – svet je majhen in govorice se hitro širijo. Precej dobra možnost je: "Po skrbnem premisleku dajem odpoved od dneva XX. Hvala za vse, kar sem se tu naučila. Zdaj je čas, da se odpravim naprej in se naučim še kaj novega. Vse najboljše želim vam osebno in tudi podjetju."

5 Pripravi se na vse možne odzive. Od tega, da te vržejo iz stavbe (predvsem če odhajaš h konkurenci), do tega, da ti ponujajo razloge za to, da bi ostala, do preproste zahvale in lepih želja za naprej.

Po predlogi Glynis Horning priredila Petra Arula
Fotografije: Getty Images, Shutterstock
Za strokovno pomoč pri pripravi članka se zahvaljujemo poklicni svetovalki Renati Zadravec in Zavodu za zaposlovanje Slovenije.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri