Seth MacFarlane: Mojster animacije, ki rad dviguje prah

Seth MacFarlane, mojster animiranih serij in politično nekorektnega humorja, je lani poleti osvajal svet s svojim prvim igranim filmom, komedijo Ted. Nadobudni mulec, ki riše, odkar ve zase, je najprej dobil resne angažmaje na Cartoon Networku, potem pa je zagospodaril z lastnimi serijami na Foxu. Danes je strokovnjak za komedijo, ki ve, kako nasmejati široke množice.

‘’Sem eden od redkih 
v Hollywoodu, ki so dejansko imeli lepo otroštvo.’’ (foto: Profimedia, Fox international, Getty images) Profimedia, Fox international, Getty images
9. 11. 2013

Na poti do zagotovljenega uspeha se je srečeval z ovirami, nerazumevanjem in zavračanjem, a ljubezen do pop kulture, kanabisa in risank ter stalna vztrajnost sta mu omogočili obstanek v neizprosnem svetu šovbiznisa. In tako je Seth MacFarlane postal kralj animacije in komedije.

Seth Woodbury MacFarlane se je rodil 26. oktobra 1973 v Kentu v ameriški zvezni državi Connecticut. Njegova mama Ann Perry Sager, ki je leta 2010 umrla po dolgotrajni bitki z rakom, je bila šolska svetovalka, oče Ronald Milton MacFarlane pa je kot profesor delal v zasebni srednji šoli, v kateri se dijaki pripravljajo na fakulteto. Seth je z mlajšo sestro Rachael odraščal v sproščenem okolju Nove Anglije.

Takoj ko je spregledal, je začel risati, zato je že zelo zgodaj postalo jasno, da se bo ukvarjal z ilustriranjem in animacijo. Hkrati je odkril ljubezen do komedije in že pri devetih letih je začel risati kratek strip, ki je redno izhajal v lokalnem časopisu v Kentu in ga je naslovil Walter Crouton. Za ustvarjanje tega stripa je prejemal pet dolarjev tedenskega honorarja. Z družino, ki je škotskega, kanadskega in angleškega porekla, se je redno udeleževal maš v katoliški cerkvi, v kateri je začutil neustavljivo potrebo po tem, da je med obhajilom župnika vsakič vprašal: ''Lahko ob tem naročim še pomfrit?'' Pomfrita sicer ni dobil, je pa šalo izkoristil v svojem tedenskem stripu, s čimer si je prislužil prve uradne pritožbe iz konservativnih krogov. Ogorčeni bralci so ustvarjalcem časopisa, v katerem je izhajal njegov strip, namreč poslali ogromno pripomb, ki so se nanašale na Sethovo norčevanje iz obhajila.

Ciničen pes, ki govori

Ko je prišel čas za fakulteto, se je odločil, da bo na kolidžu Rhode Island School of Design študiral film, video in animacijo. Že med študijem je bil opažen kot izredno nadarjen animator, zato ni čudno, da je že takrat načrtoval kariero pri Disneyju. Na fakulteti je posnel prvi kratkometražni film, za diplomsko delo pa je ustvaril risanko The Life of Larry, v katerem so že vidni osnovni elementi animirane humoristične serije za odrasle Družinski človek, vključno s ciničnim psom, ki govori. Po končani fakulteti pa se vendarle ni odločil za službo pri Disneyju, na račun česar še danes rad zbija šale, saj so ga 'mobilizirali' agenti slovitega produkcijskega podjetja Hanna-Barbera, ki so ga zaposlili pri svetovno znanem televizijskem kanalu Cartoon Network.

To se je dogajalo sredi devetdesetih, ko je bil Cartoon Network, ki se je ravno v tistem obdobju osredotočal na lastni studio ter originalno produkcijo, v vzponu. Seth je paralelno ustvarjal več projektov, ki so še danes zelo popularni, kot so Dexterjev laboratorij, Johnny Bravo, Cow and Chicken in I Am Weasel. Cartoon Network je tedaj zbiral ekipo mladih avtorjev, ki so si izmenjevali dolžnosti pri več risankah, ki so jih producirali. ''Skakali smo z enega projekta na drugega. En dan sem delal scenarij za eno serijo, drugi dan pa sem risal like za drugo,'' se spominja Seth, ki se je največ posvečal Johnnyju Bravu. Pisanje scenarija za svetlolasega in kronično neuspešnega zapeljivca v obliki risanega junaka mu je namreč dalo največ svobode za razvijanje lastnega komedijantskega stila.

Cartoon Network je prav od Setha dobil predhodnika Družinskega človeka. Seth je iz osnov prej omenjene risanke The Life of Larry namreč razvil kratkometražni pilot Larry & Steve, ki so ga prikazovali v sklopu programa World Premiere Toons, v katerem so prvenec doživele tudi številne uspešnice, kot je Dexterjev laboratorij. Projekt Larry & Steve sicer ni postal serija, a MacFarlane je imel v rokavu še ene adut. In ta je bil Družinski človek. Ko je še delal za Cartoon Network, je Družinskega človeka predstavil Foxu, pri katerem so bili takrat nagnjeni h kupovanju novih animiranih serij. Simpsonovi so bili namreč že v deseti sezoni, nova serija King of the Hill, ki jo je ustvaril Mike Judge, 'oče' Beavisa in Butt-heada, pa je bila prava uspešnica, zato so bili odprti za animirano serijo, ki temelji na ekstremnem humorju.

Želeli so si namreč imeti konkurenco za megapopularni South Park, ki so ga predvajali na programu Comedy Central. Odgovorni pri Foxu so si na začetku želeli kratke risanke, ki bi jih predvajali v sklopu skeč programa MADtv. Tudi Simpsonove so začeli predvajati kot kratko risanko, a na koncu so se vendarle odločili za format serije. Prvo epizodo Družinskega človeka so si ljubitelj animiranih serij za odrasle lahko ogledali 31. januarja 1999. Serija je po hitrem postopku pridobila zvesto občinstvo. Genialni dojenček Stewie, pes Brian, debeluh Peter, njegova soproga Lois in njuna nepopolna najstnika Meg in Chris so zelo hitro osvojili tudi trg risank za odrasle. Zvesto občinstvo pa Foxu ni zagotavljalo zadostne gledanosti in zaslužka, zato so Družinskega človeka leta 2002 ukinili.

Potrojitev koncepta Družinskega človeka

Seth je bil zaradi ukinitve serije povsem na tleh, a so mu na pomoč priskočili predani oboževalci - trg DVD-jev je bil v polnem razmahu in prodaja prvih dveh sezon Družinskega človeka na DVD-ju je bila rekordna. Prav to je Setha spodbudilo, da je posnel dolgometražni animirani film Stewie Griffin: The Untold Story, ki je na DVD-ju prav tako postal prodajna uspešnica, hkrati pa se je uvrstil med zelo popularne naslove na različnih festivalih animiranega filma. Tri leta po ukinitvi se je serija Družinski človek vrnila na Foxov program in postala popularnejša kot prej.

To je Sethu odprlo vrata nedeljskega programa Animation Domination, v katerem je bilo dovolj prostora za še dve njegovi risanki, American Dad! in The Cleveland Show. V prvi spremljamo Stana Smitha, zagrizenega ameriškega domoljuba in agenta CIA-e, in njegovo disfunkcionalno družino, druga pa se vrti okoli Clevelanda Browna iz Družinskega človeka, ki se vrne v svoje rodno južnjaško mestece. Tako je MacFarlane torej potrojil koncept Družinskega človeka in občinstvu dal kar tri serije - prva je tista, nad katero so se vsi navdušili, druga je zasnovana na avanturah in akciji, tretja pa je absurdna in skoraj nadrealna, s pogosto tematiko uživanja konoplje. Mimogrede, Seth je goreč podpornik legalizacije marihuane.

Ker hiperaktivnemu Sethu risanke niso bile dovolj, je postal še voditelj na Comedy Centralu in glasbenik, ki rad prepeva klasike Franka Sinatre in Deana Martina. Po vsem tem je bil edini logični korak igrani film in tako se je rodila komedija Ted. Kot ljubitelj naivnih komedij iz osemdesetih let se je odločil za humor, ki od gledalcev ne terja kakšne posebej velike možganske aktivnosti. Predstavil je zgodbo o 35-letnem Johnu, ki ga igra Mark Wahlberg in ki si stanovanje deli z živim plišastim medvedkom, ki preklinja, kadi nargilo, seksa in obožuje prostitutke. V tem primeru je šlo za božično čarovnijo - ko je bil še otrok, si je John za božič zaželel živega plišastega medvedka, ki ga je tudi dobil.

Ted je postal instantna zvezda, a njegova popularnost je bila - kot pri vseh instantnih zvezdah - kratkega veka in Ted se je iz svetovnega čuda prelevil v navadno zgubo, ki ima rada žuriranje. Ob klasičnem žaljivem humorju, ki smo ga vajeni iz Družinskega človeka, se je Seth odločil za zgodbo s standardnimi elementi romantične komedije. Rezultat tega je bila hit komedija, v kateri je tudi zaigral in ki jo je široko občinstvo navdušeno sprejelo. Ko so ga vprašali o morebitnem nadaljevanju, je kot iz topa izstrelil: ''Seveda sem pripravljen posneti nadaljevanje.'' Odgovor seveda ni nobeno presenečenje, saj bi - glede na uspešnost prvega dela - moral biti nor, da ga ne bi. Drugi del te komedije naj bi v kinematografe prišel leta 2015.

Odmevno vodenje 85. podelitve oskarjev

Seth, ki je med drugim znan tudi kot podpornik ameriške demokratske stranke in strasten borec za gejevske pravice, pa ne bi bil Seth, če se ne bi redno loteval novih, drugačnih izzivov. In tako je februarja letos vodil 85. podelitev oskarjev. Verjetno ni treba posebej poudarjati, da je kot voditelj dvignil ogromno prahu, ki se še kar nekaj časa po podelitvi ni polegel. Marsikoga je razjezil že takoj na začetku, ko je slavnostno prireditev začel s pesmijo We Saw Your Boobs, v kateri je naštel vse prsi iz sveta šovbiznisa, ki jih je videl. Na udaru so se znašle Halle Berry, Jodie Foster, Hilary Swank, Penélope Cruz in številne druge slavne dame. Seth je mislil, da bo takšen uvod dobra fora, a se je uštel.

Kritizirali so ga, med njimi pa sta se najbolj izpostavili 75-letna igralka, pisateljica, politična aktivistka, nekdanja manekenka in gurujka fitnesa Jane Fonda in njena veliko mlajša kolegica, 27-letna režiserka in igralka Lena Dunham. Obe dami sta jasno in glasno povedali, kaj si mislita o Sethovem nastopu. ''Pesem ni niti zabavna niti primerna za spektakel, kakršen je podelitev oskarjev. Seth je s svojim plesom in pevskimi sposobnostmi pokazal, da je povsem nezrel,'' je v svojem blogu zapisala Fonda in dodala:

''Edino, kar imam povedati na račun slabega MacFarlanovega skeča, je to, da se strinjam z mislijo, da če želi Akademija pasti na tako nizko raven z izrazito slabimi forami, lahko naštejemo še vse penise, ki smo jih videli na filmskem platnu.'' Izkušena zvezdnica je še opozorila, da podelitev oskarjev predvajajo po vsem svetu, da jo spremljajo družine z otroki in da takšni skeči niso primerni. Fondi se je zdela neokusna tudi voditeljeva šala na račun najmlajše nominiranke za oskarja, Quvenzhané Wallis, ki je konec avgusta dopolnila šele deset let. Seth je namreč pripomnil, da bo deklica čez 16 let prestara, da bi bila zanimiva za 52-letnega igralca Georgea Clooneyja. '

'Hotel se je pošaliti na Clooneyjev račun, na račun tega, da pogosto menjava punce, a šala mu ni uspela. Izpadel je neokusen, pri tem pa je užalil še deklico,'' je prepričana Fonda. Sethov smisel za humor pa ni bil všeč niti Leni, ki meni, da je Seth izpadel seksist, ki nima pojma o feminizmu in ženske brez razloga postavlja v nezavidljiv položaj. Zmotili so jo tudi komentarji na račun 30-letne igralke Anne Hathaway, ki je jokala, ko je prejela nagrado. ''Anne je feministka in ima zelo lepe in bele zobe. Za vse, ki imajo o njej povedati karkoli slabega, bi bilo bolje, da komentirajo tiste, ki si to s svojim vedenjem in stališči zaslužijo,'' je Lena napisala na Twitterju. Ja, njegov humor je oster, za marsikoga morda celo preoster, a to očitno ni motilo igralk Elize Dushku, Drew Barrymore, Selme Blair, Emilie Clarke, Audrine Patridge, Ashley Greene, Amande Bynes in mnogo drugih slavnih lepotic, ki naj bi mu grele posteljo.

Dejstvo je, da so mnenja o tem komiku precej deljena, nekateri ga ljubijo, drugi naravnost sovražijo, a dejstvo je tudi, da Seth MacFarlane za današnji svet šovbiznisa pomeni ogromno. Vsekakor je mojster animacije, komik, čigar politično nekorekten humor hkrati razveseljuje in žali milijone ljudi, človek, ki je pustil svoj pečat v najbolj kreativnem obdobju Cartoon Networka, tvorec kultnih animiranih serij, voditelj, glasbenik in od lani tudi uspešen filmski režiser, čigar debitantski kinematografski film je postal instantna uspešnica, ki je napolnila kinematografske blagajne. Je zelo kreativen človek, ki se ga ne da zaustaviti, in pravzaprav je tudi bolje, da ga ne ustavljajo, ker ima v rokavu prav gotovo še veliko genialnih adutov.

Tim Jeras za revijo Story

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri