Uživaj v svojem 28-dnevnem vrtiljaku

Menstrualni ciklus in njegove nenehne spremembe ti lahko prinesejo vrsto telesnih in duševnih stranskih dobitkov. Poraba odvečne maščobe, boljši seks, spanje kot brezskrben otrok ... kako se ti to sliši?

24. 8. 2007

Krči. Napihnjenost. Spremembe razpoloženja. Ne bomo ti lagali: to so tipični stranski učinki 28-dnevnega vlakca zabaviščnega parka, ki mu rečemo tvoj ciklus. Toda poznamo tudi drugo plat zgodbe: nove raziskave kažejo, da ima tvoj ciklus prav tako nekatere neverjetne prednosti – stvari, ki jih ponavadi pozabljamo, ko cel dan ležimo v postelji in se oklepamo termoforja ali škatle s tabletami proti bolečini.

Nekateri od teh užitkov – kot je močno okrepljen spolni nagon – so biološko vgrajeni v menstrualni koledarček. (Prijetna tolažba: Če en teden komaj obdržiš hlačke na sebi, boš drugi teden lažje prenesla, da ne moreš zapeti hlač, kajne?) Druge prednosti so bolj nejasne narave, toda možnost za blaženost obstaja ... če jo le znaš opaziti.

Da bo tvoja čarovnija delovala cel mesec in okrepila tvoj užitek, moraš razumeti, kaj se dogaja v tvojem telesu od tedna do tedna.

Prednosti mesečnega vrtiljaka

(1. do 5. dan)

Tvoj ciklus se začne na dan, ko dobiš menstruacijo. Reproduktivna hormona estrogen in testosteron začenjata naraščati – njuna vsebnost se spreminja vsak dan, teden dni pred menstruacijo je najnižja (takrat te ne ‘zapuščajo’ le hormoni, temveč se včasih – le v tvoji glavi, draga moja – tudi vsi drugi postavijo proti tebi, in včasih ti uspe biti celo slabša različice Naomi C.), največja stopnja pa je med ovulacijo, ko si ponavadi tudi najboljše volje, imaš največ energije za žure in ljubljenje in ti ponavadi nič ne gre pretirano narobe.

Medenične bolečine, ki spremljajo tvojo menstruacijo, ta trenutek vplivajo tudi na tvoj temperament, toda pravzaprav imajo blažeč stranski učinek. Kemikalija, ki povzroča krče, oksitocin, namreč povzroči, da se ženska počuti povezana s svojim partnerjem in je ljubeča. Zdaj je popoln trenutek, da preživiš konec tedna v njegovem objemu in uživaš v vajini povezanosti.

Presenetljivo, teden, v katerem te obišče tetka s Krvavca, je za nekatere najboljši čas za seks. Ne le da doseganje vrhunca lahko odpravi krče, stopnja krvi tam spodaj lahko pri nekaterih ženskah povzroči posebno intenzivne orgazme. Zagrabi svojega moškega in lotita se užitkarjenja v zatišju tvojega perila ali pa se pod tuš najprej odpravi sama, nato pa ga pokliči in lepo prosi, da ti namili hrbet ... mmm ...

Ker tvoje telo nabira hranljive snovi, da se bo pripravilo za sprostitev jajčeca čez dva tedna, si močno želiš biti razvajana. Privošči si dan v wellness centru; to je čas v mesecu, ko se ti bodo pedikura, manikira, obrazni ali kateri koli drugi tretmaji zdeli najbolj nebeški.

Prav tako je na višku med tvojo menstruacijo tudi tvoja ustvarjalnost. Tvoje telo je osredotočeno na to, da se okrepi, kar te naredi bolj povezano s samo seboj, svojimi čustvi in mislimi. Ko takrat premišljuješ, ti pogosto padejo na pamet velike stvari. Če si se že nekaj časa odpravljala na meditacijo, je zdaj pravi čas za to.

Pred ovulacijo: na vrhu sveta

(6. do 13. dan)

Do šestega dneva estrogen narašča, kar prav tako požene tudi testosteron, in nekatere ženske se zaradi tega počutijo optimistično, ekstravertirano in samozavestno. Zdaj je trenutek, da vprašaš šefa za povišico ali tipa povabiš na pijačo. Testosteron ti da pogum, da narediš prvi korak, in estrogen ti pove, da se bo vse lepo izteklo.

In seks v tem času meseca? Upamo, da imaš trdno posteljo – in sosede, ki trdno spijo – ker si takrat lahko rušilna kot potres. Z najnovejšimi raziskavami so odkrili, da so območja možganov, zadolžena za pričakovanje nagrad, kot je užitek, navita pred ovulacijo.

Ta povečana aktivnost se lahko prelevi v povišano motivacijo za užitke v seksu. Ena od teorij pravi, da si narava želi, da bi poiskala najboljšega partnerja zase pred ovulacijo.

Seksi sredi ciklusa

(14. do 17. dan)

In smo prišli do viška menstrualnega ciklusa: ovulacije. Čeprav vsaka ženska ne sprosti jajčeca natančno 14. dan, je to čas v mesecu, ko večina žensk uradno zadene čudovito ravnovesje za ustvarjanje otrok.

Visoka raven estrogena povzroča, da se veliko žensk počuti polne energije, naval testosterona pa pomaga, da tvoj libido dela nadure.

Tudi možgani te nagovarjajo, naj se prepuščaš posteljnim radostim prav zdaj. Ženske se med ovulacijo počutijo najbolj čutne in spogledljive in takrat se nevede oblačijo bolj seksi kot ponavadi, da bi privlekle moške. Raziskave pa so tudi pokazale, da so ženske tako zaposlene s tem, da skušajo koga spraviti v posteljo, da med tem časom manj jedo.

Celo to, koga si izbereš za seks, je odvisno od ciklusa. Študije so pokazale, da ženske med temi dnevi bolj privlačijo pretirano možati moški, ker si nezavedno želijo potomcem zagotoviti najmočnejše gene. Zaradi tega je ovulacija čas, ko je najbolj verjetno, da bo ženska prevarala partnerja. Če prepoznaš, da te v paritveni ples vodijo jajčniki, ti to lahko pomaga, da se odločiš proti skoku čez plot in le priznaš, da je tisti fante res zelo seksi.

Duševni mir pred PMS-om

(18. do 23. dan)

Po ovulaciji estrogen in testosteron upadeta, kar pusti prostor za veliki skok progesterona. Ker ima progesteron nekakšen pridušitveni učinek, veliko žensk sporoča, da se v tem času počutijo počasne. Toda ponavadi v tem obdobju spiš res trdno in globoko, saj je progesteron lahko pomirjevalen, zato se ženske, ki so nagnjene k napetosti, pogosto v tem času počutijo bolj sproščene.

Estrogen je še vedno prisoten in v kombinaciji s progesteronom pomaga tvojemu telesu, da lahko porabi kalorije med telovadbo, zato je čas po ovulaciji najboljši čas v mesecu za telovadbo. V teh dnevih so celo lenobe s kavča videti, kot da bi pravkar prišle s krepilnega teka na pet kilometrov! Dodatni progesteron je tisti, ki da nosečnicam njihov žareč videz, zato ne boš potrebovala novega pudra, ko bo ta hormon dosegel svoj višek v ciklusu.

Ljubeče do predmenstrualne napetosti

(24. do 28. dan)

Mamo si sredi pogovora po telefonu enostavno ‘izklopila’. Najboljšo prijateljico si ‘nadrla’ in zdaj ti je še bolj hudo, s fantom sta se spet močno sprla in sploh ne veš, ali bosta še ostala skupaj ... Edini, po katerem hrepeniš, je sladoled. Ah, užitki PMS-a. Čeprav na vse ženske ne deluje enako močno, se jih mora velika večina spopadati z določeno mero muhavosti. Te dneve si boš naredila najbolj prijetne, če si boš vzela nekaj časa in ne boš šla z glavo skozi zid, zato omeji svoj urnik in namesto tega brez slabe vesti več poležavaj pred televizorjem ali klepetaj s prijateljicami po telefonu.

Prednost tega, da nisi povsem v svojem elementu, je, da je tvoja intuicija močnejša. Ker tvoji hormoni dobrega počutja počivajo, nimaš več potrebe polepšati pomembnih zadev in tvoj notranji glas je lažje slišati. Še en razlog, da si razdražljiva, je ta, da si v obdobju PMS-ja bolj lačna kot ponavadi. Ves progesteron, ki kroži v tvojem sistemu, vpliva na raven tvojega sladkorja, kar te naredi požrešno. Če boš čez dan jedla majhne obroke, bogate z beljakovinami, se boš počutila bolj vedro, v knjigi Vsak dan fatalka (MK) boš našla obilico nasvetov.

Tudi sproščanje lahko okrepi tvoj užitek. Privošči si kozarec vina (toda ne več kot enega; napila se boš hitreje, ker so jetra zaposlena z nižanjem hormonov), pripravi si penečo kopel ali zaprosi svojega ljubega za masažo stopal ali hrbta. Skratka, ugajaj si ... in doživi še en začetek svojega ciklusa.

Oh, ta PMS!

Tudi ustvarjalkam tvoje najljubše revije včasih ponagaja. Te zanima, kako se spopadamo z njm?

  • “Takrat sem največja tečka na svetu. Napad ponavadi traja dva dneva, za boljše počutje pa pomaga šport ali nekdo, ki te malce “pobuha”. Če ne gre drugače, pa pomaga tudi to, da se dobro zjokam.” Maša R.

  • “PMS me napade vedno skupaj z nepopisno lakoto. Na srečo se zavedam, da so za to krivi hormončki in jih potolažim z zdravimi prigrizki ter odtečem kakšen krog več kot ponavadi.” Petra C.

Veseli obroki

Ko ješ prave stvari ob pravem času, si zagotoviš največ užitkov.

1. do 5. dan

Zdaj si čustveno občutljiva. Hrana, bogata z magnezijem (špinača, neolupljene žitarice), in hrana, bogata z omega-3 maščobnimi kislinami (losos, sardine, oreščki), bo pomirila tvoje živce.

6. do 13. dan

Hormoni, ki naraščajo, te varujejo pred stresom, zato ti bo lažje paziti na zdravo prehrano. Zdaj je čas, da se naješ sadja in zelenjave.

14. do 17. dan

Vsi tvoji čuti so okrepljeni – vključno z okusom. Uživaj v pravih gurmanskih užitkih – kakovostnem siru, jastogu, dobrem vinu.

18. do 23. dan

Ko je progesteron na višku, se prebava upočasni. Z jedmi z veliko vlakninami, kot so rjavi riž, ječmen in zelenjava, se boš bojevala proti zaprtosti, medtem ko bodo ohranjale tvojo energijo na višku.

24. do 28. dan

PMS kliče po tolažilni hrani, toda združi svoje najljubše ogljikove hidrate z beljakovinami, da boš uravnovesila sladkor v krvi. Sladoled je najboljša izbira – pregrešen je in zadovoljujoč.

Petra Kocjančič

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri