Oglaševalci ti lažejo! Kar štiri trditve od petih zavajajo!

Že slišala kakšno od naslednjih obljub iz oglasov: 'Povečuje koncentracijo in vzdržljivost', 'za ljudi s povišanim holesterolom', 'upočasni staranje', 'povečana energija', 'izboljšuje delovanje sklepov'? Pa jim brezpogojno verjameš?

23. 11. 2011

Naštete so le nekatere splošne zdravstvene trditve, ki jih potrošniki preberejo na različnih živilih, pa vendar večina trditev po oceni Agencije za varno hrano EFSA ni znanstveno utemeljenih.

Trditve so zavajajoče, ker učinek živila na zdravje ni takšen, kot ga proizvajalci navajajo, opozarja Zveza potrošnikov Slovenije.

Potrošniki jim verjamejo!

Omenjeni način promoviranja in prodaje živil je bil za prehrambno industrijo in trgovce zelo uspešen, saj so rezultati raziskave, ki so jo leta 2005 izvedli v BEUC (krovna evropska potrošniška organizacija), pokazali, da potrošniki trditvam večinoma verjamejo. Kar tri četrtine anketiranih potrošnikov je namreč menilo, da so učinki na zdravje in počutje, ki so predstavljeni v oglasih, čista resnica.

"Prehranske in zdravstvene trditve ureja Uredba 1924/2006, ki je začela veljati že leta 2007. Za njeno uveljavitev v praksi pa je bilo določeno prehodno obdobje, ki bo trajalo, dokler ne bo (predvidoma do začetka leta 2012) Evropska komisija na podlagi ocen EFSA objavila seznam potrjenih splošnih zdravstvenih trditev na živilih. EFSA, mora tako v prehodnem obdobju oceniti znanstveno utemeljenost trditev 4.637 splošnih trditev, ki so bile predložene Evropski komisiji v obdobju od 2008 do 2010 – do 28. julija 2011 pa je komisija pregledala 2.758 in izkazalo se je, da je bila pozitivno ocenjena le vsaka peta," je predstavila postopek ocenjevanja trditev s strani EFSA Marjana Peterman.

Predlog za uporabo neke splošne zdravstvene trditve o določenem živilu je moral za potrditev vsebovati dovolj dokazov za znanstveno utemeljitev učinkovanja na delovanje telesa in s tem na zdravje ljudi.

Nekatera hranila so dobila pozitivno mnenje

Z zdravstvenimi trditvami bodo lahko še naprej opremljena tista živila, ki vsebujejo vitamine, minerale in nekatere maščobne kisline iz skupine omega 3.

"Pozitiven učinek mikrohranil (na primer vitamina C, kalcija, ali pa esencialnih, t. j. nujno potrebnih maščobnih kislin iz skupine omega 3) na delovanje človeškega telesa je namreč dobro raziskan in zato je EFSA izdelkom, ki vsebujejo ta hranila, prižgala zeleno luč za označevanje z zdravstvenimi trditvami. Tako bodo potrošniki na izdelkih še vedno lahko prebrali trditve 'vitamin C pomaga/poveča absorpcijo železa iz hrane', 'vitamin C pomaga pri delovanju živčnega sistema', 'kalcij pomaga vzdrževati kosti in zobe', 'kalcij potrebujemo za normalno delovanje mišic in živčnega sistema ... Zeleno luč za označevanje pozitivnega učinka na delovanje telesa pa so dobile tudi topne vlaknine, ki so naravno prisotne v ovsu (navadni ovseni kosmiči) in ječmenu/ješprenju," je povedala Marjana Peterman in izpostavila:

"Vendar bodo morali proizvajalci na deklaracijo tudi napisati, koliko živila z dodanimi vlakninami beta-glukan bo potrošnik moral dnevno pojesti, da bo zagotovili opisani učinek."

EFSA je potrdila tudi zdravstveno trditev, s katero bodo lahko označeni vsi žvečilni gumiji brez dodanega sladkorja. Trditev se glasi 'Žvečenje pomaga nevtralizirati kisline in pomaga k remineralizaciji zob, če takoj po jedi žvečimo gumi vsaj dvajset minut.'

…. nekatera pa negativno mnenje

Med bolj odmevnimi primeri živil, za katere je EFSA sprejela negativno mnenje glede označevanja z zdravstvenimi trditvami, so tista, ki vsebujejo probiotike in prebiotike.

Negativno mnenje velja tako za trditve, ki potrošnikom sporočajo, da probiotiki in prebiotiki pozitivno učinkujejo na človekov imunski sistem, kot za tiste, ki govorijo o ugodnih učinkih na prebavo.

"Dejstvo je, da na živilih ne sme biti zapisano, da preprečujejo, zdravijo ali ozdravljajo bolezni, potrošniki pa tega od njih tudi ne smemo pričakovati," je poudarila Marjana Peterman.

Nasvet

Zveze potrošnikov Slovenije!

Na trg bodo prihajali vedno novi in novi prehranski izdelki in prehranska dopolnila z zdravstvenimi trditvami, saj se je pokazalo, da trditve učinkovito povečujejo prodajo izdelkov in s tem tudi dobiček.

Potrošniki morajo sami presoditi, ali neko živilo, ki je označeno s trditvijo, res potrebujejo za vzdrževanje zdravja ali pa so le žrtev agresivnega oglaševanja.

Temelj zdravja je še vedno uravnotežena, mešana in pestra prehrana z veliko zelenjave in sadja.

Pri nakupu hrane in živil naj potrošniki dajo prednost manj predelanim živilom, v primeru nakupa visoko predelanih živil,pa naj preverijo njihov prehranski profil, posebej naj bodo pozorni na vsebnost maščobe, soli in sladkorja.

Potrošniki bodo našli vse potrebne informacije o prehranskem profilu na spletnem mestu www.veskajjes.si, kjer lahko tudi preverijo prehranski profil izbranega živila.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri