Ogljikovi hidrati - še ena neprijetna resnica!

Kruh, testenine, krompir, sladkor – vsa ta živila vsebujejo veliko ogljikovih hidratov. Toda ali je taka prehrana dobra ali slaba za naše zdravje? In kako vpliva na tvoj vitek stas?

Ogljikovi hidrati - še ena neprijetna resnica! (foto: profimedia) profimedia
24. 11. 2014

Ogljikovi hidrati so poleg maščob najpomembnejše pogonsko gorivo za možgane in mišice.

Sestavljeni so iz molekul sladkorja. To seveda ne pomeni, da so živila z visokim deležem ogljikovih hidratov sladka, številni pa sicer ne vedo, da se fruktoza v sadju tudi prišteva med ogljikove hidrate.

Ogljikove hidrate delimo na enostavne in sestavljene. Ko jih zaužijemo, se v našem prebavnem traktu ponovno razstavijo v enostavno glukozo, preden preidejo v kri. Hormon inzulin glukozo transportira do telesnih celic. Če so te preskrbljene z dovolj energije, se preostanek v obliki glikogena uskladišči v jetrih. Če tudi tam ni več prostora, se zgodi tisto, kar nam je najmanj všeč: glikogen se udobno namesti v maščobnih celicah.

Ali telo sploh potrebuje ogljikove hidrate?

Jih, vendar ne tako veliko, kot je veljalo še do nedavnega. Ogljikovi hidrati v sadju, sladkarijah in močno obdelanih žitaricah so sestavljeni iz enostavnih sladkorjev. Telo jih hitro predela in tako hitreje preidejo v kri. Telo od njih ne dobi energije za veliko časa. Visok dvig krvnega sladkorja spodbudi tudi precejšnje izločanje inzulina. Krvni sladkor se že po kratkem času spet zniža – doživimo napad volčje lakote. Po še več ogljikovih hidratih.

Drugače je s kompleksnimi ogljikovimi hidrati: telo jih predeluje počasneje, poskrbijo za stabilno raven krvnega sladkorja in zato za dlje časa nasitijo. Ti 'dobri' ogljikovi hidrati se skrivajo v polnozrnatih izdelkih, stročnicah, naravnem rižu in tudi v zelenjavi.

Lahko hitreje shujšamo brez ogljikovih hidratov?

V prehrani brez ogljikovih hidratov sicer hitro pride do hujšanja, brez ogljikovih hidratov pa telo ne more pravilno predelati maščob in beljakovin. In telo tudi začne izkoriščati svoje maščobne celice za energijo.

Vendar to pomeni tudi zelo osiromašeno prehrano, saj so ogljikovi hidrati domala povsod – tudi v zelenjavi. Če ne jemo ogljikovih hidratov, zaužijemo tudi prevelike količine beljakovin in maščob, kar pa lahko spet izzove različna obolenja, kot so na primer motnje v presnovi maščob ali putika.

Pazi le, da boš jedla čim manj sladkih in industrijsko predelanih jedi, občasno si privošči kompleksne ogljikove hidrate iz polnozrnate moke in izberi zelenjavo in stročnice, ki vsebujejo tudi veliko vlaknin.

Se je smiselno zvečer odpovedati ogljikovim hidratom?

V zadnjem času je popularna teorija, da v spanju izgubljamo maščobo, če zvečer ne zaužijemo ogljikovih hidratov, ker naj bi telo predvsem ponoči črpalo iz svojih maščobnih rezerv. To sicer ne drži čisto, saj telo tudi čez dan svoje energije ne dobi le iz hrane, ki jo zaužijemo, temveč poseže tudi po maščobnih rezervah.

Dejstvo: iz zdravstvenih razlogov se ni smiselno povsem odpovedati ogljikovim hidratom, saj lahko telesu začne primanjkovati življenjsko pomembnih hranil. Vsekakor pa se izplača, da zmanjšaš njihov vnos. Predvsem tistih, ki vplivajo na nivo krvnega sladkorja. Bodi tudi pozorna, da bodo polnozrnati izdelki zares polnovredni, in zaužij več ogljikovih hidratov iz zelenjave in stročnic.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri