Od peščene ure do vinskega kozarca: novi tip ženske postave

Mlade ženske pijejo več kot kadarkoli prej in obseg njihovih pasov je dokaz tega … poleg opitih možganov in telesa, ki je vedno manj odporno … tudi rak dojke!

15. 12. 2010

Medtem ko se mlade ženske v barih in klubih kosajo z moškimi s po­pitimi kozarci, obseg ženskega pasu hitro dohiteva pivske trebuhe.

Od jabolka do grozdja

Alkohol ni znan le kot omamna pijača, temveč tudi kot dejavnik, ki prispeva k debelosti, predvsem k okroglemu trebuhu. Morda trdiš, da si ‘obliko jabolka’ podedovala od mame, saj paziš na svojo postavo. A alkohol je zahrbten:

“Mlade ženske vse bolj stremijo k popolni postavi, ukvarjajo se s športom, večkrat stradajo in se neredno prehranjujejo, da se ne bi zredile. Alkohol, ki ga zaužijejo, je za sestradano telo dvojno tempirana bomba. Hitreje se opijejo, hkrati pa telo energijo, sproščeno pri presnovi alkohola, uskladišči v obliki maščobnih zalog, ki se pri ženskah nabirajo okoli trebuha,” pravi o maščobnih blazinicah, ki povzročajo obliko trebuha, ki je podobna vinskemu kozarcu in ki se je je zelo težko znebiti, klinična dietetičarka ter prehranska svetovalka Andreji Širca Čampa ter hkrati opozarja:

“Če je maščoba tam, je tudi okoli notranjih organov – jeter, ledvic in trebušne slinavke,” in dodaja:

“Na skoraj vsakem vogalu naletimo na bar ali klub, kjer poleg modernega ambienta in dobre glasbe ponujajo celo paleto modnih alkoholnih pijač. In v barih prevladuje več ženskih kot moških družb. Videti je, kot da je piti mo­derno. A vsako redno ali čezmerno pitje alkohola, še posebej v mladosti, pušča maj­hne, vendar trajne posledice na telesu, ki ob neustreznem življenjskem slogu vodijo v bolezni srca in ožilja, visok krvni tlak, bolezni jeter in v alkoholizem.”

Za hitrejšo streznitev zgovoren podatek: če redno čezmerno piješ in ob vsaki takšni priložnosti popiješ štiri pijače ali več hkrati, celo dvakrat na teden, si ‘popila’ približno 21 rogljičev z marmelado in maslom na mesec.

Koliko torej lahko (še) spiješ?

“Obstaja meja, ki je določena glede na spol, saj je žensko telo drugačno od moškega, a velja za zdrave odrasle osebe in je sprejemljiva ter nikakor priporočljiva. Po nekaterih raziskavah naj bi bila sprejemljiva mera za pitje alkohola za odrasle zdrave ženske povprečne teže in višine sedem meric na teden (kozarec vina ali šilce žgane pijače ali steklenica piva vsebujejo približno enako količino alkohola oziroma štejejo za eno merico). Naenkrat naj ne bi spila več kot dve merici na dan,” pravi psihologinja Maja Trampuž, imago edukator in vodja programov v Centru za kakovost odnosov, ter dodaja: “Če imaš potrebo po alkoholu vsak dan, če piješ večje količine, kot je še sprejemljivo, piješ tvegano – lahko se zgodi, da si že ali pa še boš postala odvisna od alkohola,” opozarja Trampuževa in pravi, da je najbolj zanesljiva osebna meja. Tudi dietetičarka Širca Čampa je nazorna:

“Če brez misli na alkohol in brez alkohola ne zdržiš vsaj deset dni in se vedno, ko posežeš po njem, opiješ, si že na poti proti alkoholizmu.”

Poslušaj svoje telo!

“Ljudje se radi zanašamo na splošne, statistične informacije, in se premalokrat zavedamo, da je ustroj telesa in psihološkega funkcioniranja vsakogar zelo individualen,” opozarja Trampuževa.

“To pomeni, da na nekoga alkohol lahko psihično deluje zelo negativno, na drugega pa sprva pozitivno in poživljajoče. Potem je tu sposobnost telesa, da se obnovi po užitju. Telesa so različno sposobna predelati strupe – zavedati se moraš, da alkohol je strup – in bolj ko je človek občutljiv, hitreje ga doletijo negativne posledice alkoholiziranosti. Ker se sposobnost prenosa hranljivih snovi in kisika zmanjša, postane telo vedno bolj neodporno, poškodovan je celoten prebavni trakt in tudi možgani začnejo delovati drugače, po navadi se razvijejo še psihične motnje, kot je depresija.

Torej je težko reči, da je en kozarec vina na dan čisto v redu ali sprejemljiv, če nekomu lahko sčasoma v resnici prinese odvisnost od alkohola, čeprav nekdo drug te količine alkohola ne bo niti občutil, saj se bo njegovo telo sposobno obnavljati brez trajnih posledic.” Tudi dietetičarka Čampa Širca opozarja na slabosti popi­vanja:

“Za mlade je vsak kozarec popitega alkohola prekoračitev sprejemljive meje. Zelo mi je všeč reklama ‘Lačen si ful drugačen’. Enako velja za alkohol. Tudi če pravimo, da ne čutimo kozarca popite alkoholne pijače, ga še kako čutijo vaši možgani. Opitost tudi ne izgine čez noč, alkohol je po navadi prisoten v krvi še naslednji dan, največ ga je v dopoldanskem času po nočnem alkoholnem opoju. Zato na Švedskem vinjene voznike lovijo zjutraj, ko odhajajo na delo, in ne sredi noči. Torej takrat, ko je večina prepričana, da so se že streznili.”

Si izgubila spomin?!

Če bi se zjutraj najraje ugreznila v zemljo, ko si se spomnila traparij, ki si jih počela zvečer, ko si popila kozarček preveč, si se zastrupila z alkoholom!

“Tvoji možgani so imeli težave s skladiščenjem kratkega spomina v dolgoročnega in nastale so spominske luknje, ki si jih opazila, šele ko je začelo stanje alkoholiziranosti minevati,” pravi Trampuževa.

Se spomniš le dogodkov do polnoči, tebe pa naj bi prijateljica pripeljala domov šele ob štirih zjutraj?! Ne spomniš se, da si se poljubljala s čudnim tipom, da te je prijateljica komaj odvlekla od njega, saj te je ‘sluzavec hotel odpeljati domov,’ ti pa si seveda rinila za njim?

“Gre za motnjo dolgotrajnega spomina, ki se zgodi zaradi pomanjkanja tiamina, ki možganom onemogoča shranjevanje sprotnega spomina v dolgoročni spomin. Sprotni spomin sicer lahko dobro deluje, vendar lahko že po nekaj minutah sogo­vornik pozabi, kaj se je pogovarjal pred tem. To je značilno za kronične pivce,” je opozorila Trampuževa. Ja, seveda nisi kronični pivec, zato bodi pri pijači razsodna, da ne boš (pre)hitro začela izgubljati predragocenega spomina in si škodila na vseh področjih svojega življenja! Prehranska strokovnjakinja Širca Čampa opozarja: “Če se ti zameglitve spomina začnejo ponavljati, takoj nehaj piti in poišči pomoč, saj imaš velik problem!”

V veselem decembru

“Pij zmerno, nikoli na prazen želodec. Pred zabavo vedno jej, ne zanašaj se na to, da boš jedla na žuru. Takrat je prepozno. Na žurih se imej pod nadzorom, v rokah imej poln kozarec vina in ga čim dlje obdrži polnega, ne dovoli, da ti dolivajo. Verjemi, nihče ne bo opazil, da ne piješ,” svetuje Širca Čampa.

‘Ga neseš’ več kot včasih?

Pazi se tega občutka!

  • Če se ti zdi, da si toleranco za alkohol povečala, verjetno povečuješ količino alkohola, da dosežeš enako stanje kot prej z manjšo količino – torej piješ več!
  • Izguba spomina zaradi čezmerne opitosti, slabo počutje zaradi učinkov alkohola naslednjega dne so le majhen del učinka, ki ga ima alkohol v resnici na telo.
  • Zaradi pitja alkohola se zmanjšuje osredotočenost, poveča se izguba spomina, začnejo se telesne težave, ki jih po navadi ne povežemo z uživanjem alkohola, temveč jih lahko le pripišemo nekemu slučajnemu obolenju.
  • Učinek izpitega alkohola ostaja v našem telesu še sedem tednov. To pomeni, da če piješ alkohol samo enkrat na teden, je v telesu nenehno prisoten njegov učinek. To lahko pri občutljivih ljudeh vodi v odvisnost.

VIR: Maja Trampuž, Imago edukator in vodja programov v Centru za kakovost odnosov.

Prispevek napisala: Petra Arula, fotografije: shutterstock

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri