Premagaj zamegljene možgane zaradi PMS-a

Verjetno poznaš ta fenomen: takrat si v taki megli, da se komaj odločiš, ali bi raje pila sok z okusom limone ali limete. Zakaj se ti to zgodi pred menstruacijo in kako lahko zbistriš glavo, ti odgovarja Cosmo.

12. 3. 2013

Tisti teden pred men­struacijo? Res ni za­baven. Takrat PMS sproži vse zoprne simptome: na­pih­njenost, zoprnost, nebrzdana hrepenenja po hitri hrani. Vendar verjetno čutiš tudi umske spremembe, zaradi katerih se morda niti ne zavedaš, da so povezane s tvojo menstruacijo. Nekateri zdravniki stanju pred menstruacijo rečejo hormonski oblak, saj se veliko žensk v tem času počuti, kot da niso čisto pri sebi in kot da je nekaj narobe z njihovim podstrešjem – kot da bi hodile v megli. V predmenstrualnem času so veliko hitreje preobremenjene, pod stresom, pozabljive in neodločne.

Zakaj se to zgodi? Med PMS-om tvoji hormoni zelo nihajo, kar spremeni ravni kemičnih snovi v možganih, ki te po navadi naredijo uravnovešeno in bistro. Proizvajaš veliko več kortizola, hormona stresa, in manj gaba, pomirjevalne snovi, ki te ohranja mirno. Prav tako proizvajaš manj serotonina, snovi, ki nadzoruje spomin in tvojo sposobnost učiti se nove stvari, zaradi česar se ti celo majhne naloge zdijo zahtevne.

Ne skrbi, ni ti usojeno, da bi se ti zmešalo – ko boš dobila menstruacijo, se bodo tvoji hormoni spet uravnovesili.

Olajšaj si spored

Preveri, kaj vse te čaka v koledarju med tednom PMS-a, in izloči dve ali tri obveznosti, ki zahtevata dobro razpoloženje in popolno zbranost (večerja z njegovimi starši, sestanek s šefom, organiziranje nosečniške zabave za prijateljico), potem pa odpovej vse, kar ni nujno. Pusti si dovolj časa za počitek med zahtevnimi trenutki, ker boš tako lažje ohranila energijo in se izognila preobremenjenosti.

Popij kapučino

Odmerek kofeina bo deloval proti možganskemu oblaku pred pomembnim telefonskim pogovorom ali sestankom. Pazi le, da ne boš popila več kot tr­eh na dan, da se ne boš počutila preveč 'navita'.

Kadarkoli se boš v glavi počutila megleno, poglej kakšno smešno nadaljevanko ali preberi kaj smešnega

Ko se boš na hitro nasmejala, boš sprožila serotoninski naval, zaradi česar se boš lažje zbrala in boš videla, da to, kar te frustrira, v resnici ni nič smrtno resnega.

Zavrti si Adele

Študija je pokazala, da poslušanje glasbe, ki ti naredi skomine (Halooo, Rolling in the Deep!), tvoje možgane napolni z endorfini, zaradi česar se boš počutila manj pod stresom. Toda ne navij komada na polno, kot da si želiš, da ti raznese zvočnike, ker te bo zelo glasen zvok še bolj razdražil.

Prosi svojega tipa, naj ti zmasira hrbet

Odpravljanje vozličkov je seveda čutiti božansko – ko bo končal, boš mehka kot meduza. Z raziskavami so ugotovili, da ti masaža prav tako pomaga premišljevati bolj jasno, saj ti zniža raven kortizola in zviša proizvodnjo endorfinov. Si ne moreš privoščiti izkušnje v wellnessu? Tvoj moški naj ti kotali teniško žogico čez točke visoke napetosti, prikazane na zgornji fotografiji. Zakaj žogica? Da bodo njegove roke zdržale tako močno in dolgo masažo kot profesionalčeve.

Odpri si mavrični dežnik

Če okrog tebe kot gromi sredi nevihte bentijo slabe misli in se jeziš za vsako malenkost, si obarvaj svoje PMS-obdobje malo bolj razigrano – pisana oblačila (ali vsaj ne črna, siva ali rjava), cvetoče rožice v vazi na pisalni mizi, obarvana voda za kopanje, pisana žarnica v tvoji sobi, savna z raznobarvnimi lučmi, pisana sadna solata, obarvane stene ali pa čopič v roki ... nešteto možnosti imaš, da si obarvaš dan v barve, ki te spravljajo v dobro voljo.

Strokovnjaki trdijo, da barve močno vplivajo na naše razpoloženje – s kromoterapijo zdravijo celo najtežje bolezni. In katere te bodo spravile v boljšo voljo? Barve z daljšo valovno dolžino, kot so rdeča, oranžna ali rumena, delujejo bolj poživljajoče kot temnejše barve s krajšo valovno dolžino.

Privošči si O

Orgazmi proizvajajo oksitocin, tvoj hormon mečkanja, ki premaguje padec serotonina. Svojemu moškemu daj vedeti, da ta teden potrebuješ dodaten odmerek ljubezni in žgečkljivih trenutkov, ali stvari vzemi v svoje roke.

Prigrizni slastno ovseno kašo

Če boš petkrat na dan krožnik napolnila s hrano, ki sproža naval serotonina, si zmagovalka. Strokovnjaki ti priporočajo porcije, ki vsebujejo škrob in veliko vlaknin, ter ti odsvetujejo kofein, alkohol ter vse slastne prigrizke z visoko vrednostjo maščob in sladkorja, čeprav te močno mikajo in moraš zbrati veliko volje, da se jim v velikem loku izogneš.

Za tolažbo in dobro razpoloženje si privošči počasi kuhano ovseno kašo, mleko in jagodičevje, s katerimi si boš pomagala premagati izčrpanost zaradi PMS-a. Ta recept bo deloval: zavri nemastno mleko, vodo in ščepec soli. Dodaj ovsene kosmiče in jagodičevje, zmanjšaj na najmanjši ogenj in kuhaj 10 minut. Na koncu čez potresi orehe za dodaten sunek.

Hitri prigrizek

Ne, ni ti treba seči po čipsu, čokoladi in piškotih. Avtorji knjige Za dobro počutje – Wellness (MKZ, 2005), pravijo takole: Banane so primeren nadomestek za piškote ali čokolado, saj prav tako kot sladkarije prispevajo k dobri volji, poleg tega pa skrbijo za lepo postavo. Telo dobi iz njih hormon sreče serotonin, ne da bi se moralo za to posebno naprezati.

Odpihni napihnjenost

Ne dovoli, da bi te PMS spravljal v katastrofalno voljo še s trebuhom, ki spominja na šesti  mesec nosečnosti, in napetima joškicama, kot da si ju pravkar povečala za dve številki in sta zaradi operacije še občutljivi, celo boleči na dotik! Morda se ti sliši čudno, a proti napihnjenosti pomaga – voda! Če boš na dan popila od 6 do 8 kozarcev vode, bo namreč ta odplaknila zaostalo tekočino.

 

Besedilo: Petra Arula

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri