Debelost – psihološka posledica ali posledica neaktivnosti?

Med spremljanjem šova The Biggest Loser Slovenija smo velikokrat priča čustvenim izlivom (predvsem) tekmovalk. Znano je, da so čustva in prenajedanje med seboj tesno povezani, zato smo želeli nekoliko bolje raziskati psihološke razloge za debelost.

Debelost – psihološka posledica ali posledica neaktivnosti? (foto: Instagram/The Biggest Loser Slovenija) Instagram/The Biggest Loser Slovenija
1. 12. 2017

Debelost je ena izmed najhitreje rastočih in najbolj težavnih zdravstvenih problemov v razvitem svetu.

Poveča lahko tveganje za razvoj mnogih resnih zdravstvenih težav, kot so hipertenzija (tj. zelo povišan krvni tlak), bolezni srca in infarkt, diabetes tipa 2, bolezen žolčnika, kronična utrujenost, astma, spalna apnea (tj. zastoj diha med spanjem) in nekatere oblike raka.

Študije so pokazale, da se lahko pri hudih primerih debelosti skrajša tudi pričakovana življenjska doba, kar še posebej velja za mladostnike.

Pri ženskah lahko to prav tako pomeni težave pri zanositvi, kar pa je za dve tekmovalki šova The Biggest Loser Slovenija, Mojco in Sabino, bil ključni razlog, da sta se prijavili vanj.

Vzroki za debelost so v redkih primerih omejeni le na genetične faktorje, dolgoročno prenajedanje ali sedeč način življenja (dela).

To, kar (ne) počnemo se pogosto odraža v tem, kako razmišljamo in čutimo, pravita dr. Sara Weiss in dr. Nancy Molitor.

Na primer, občutki žalosti, tesnobe ali stresa pogosto vodijo do tega, da oseba poje več, kot po navadi. Če ne začnemo razmišljati o teh čustvih, lahko te kratkotrajne strategije obvladovanja prerastejo v dolgoročne težave.

Težava je zato predvsem psihološke narave, pravi dr. Ramani Darvasula

Psihološki razlogi, ki jih lahko povezujemo z debelostjo, vključujejo:

  • vedenja (prehranjevanje, pomanjkanje športne aktivnosti),
  • osebnostne lastnosti,
  • stres (ki ga lahko povežemo tudi s slabim prehranjevanjem in telovadbo),
  • občutke neobvladovanja pri hrani,
  • vzorce disfunkcionalnega hranjenja (vključno s kompulzivnim prenajedanjem in čustvenim prenajedanjem),
  • psihološko stisko (depresija, tesnobnost),
  • zlorabo substanc/alkohola in
  • družinske/kulturne/socioekonomske faktorje.

Vzajemno delovanje telesa in uma

Debelost pogosto spremlja tudi depresija in ti dve se lahko medsebojno spodbudita in vplivata druga na drugo, pravita dr. Weiss in dr. Molitor.

Depresija lahko povzroči stres, lahko pa je tudi njegova posledica, kar lahko privede do sprememb v prehranjevanju in aktivnosti.

Eden izmed simptomov depresije pa je tudi kompulzivno prenajedanje, ki je povezano tako z debelostjo kot drugimi težavami, na primer anoreksijo (prav tako simptomom depresije).

Kaj lahko narediš?

Spopadanje z debelostjo in podobnimi težavami z nadzorovanjem teže zahtevajo sprejemanje novih navad, zdravega življenjskega sloga.

Vendar pazi, da v svoje življenje spremembe vnašaš postopoma.

Radikalne spremembe v prehrani ali aktivnosti lahko slabo vplivajo nate. Ne samo, da tvegaš poslabšanje tega, kar je že tako negotova zdravstvena situacija, ampak lahko tudi spregledaš ključni odnos in čustvene težave, ki so v začetku povzročile debelost.

Če ne veš, kako začeti, se obrni na strokovno pomoč, s pomočjo katere se boš postopoma uvedla v nov življenjski slog.

Tukaj je pa še nekaj nasvetov, ki ti bodo pomagali (ali pa komu, ki ga poznaš), da se boš lahko končno spopadla s to težavo:

1. Razmišljaj o tem, kaj ješ in zakaj. Zapiši si vse, kar poješ in tisto, o čemer si v tistem trenutku razmišljala.

2. Zmanjšaj porcije, med tem ko ješ enako hrano.

3. Zapomni si, da ko se spopadaš z debelostjo, se skušaj spopadati tudi z občutki depresije. Izguba teže ne bo nikoli uspešna, če boš pod stresom in bodo tvoja čustva negativna.

4. Izguba kilogramov je vedno lažja, ko imaš podporo družine in prijateljev. Poskušaj tudi njih prepričati, da začnejo živeti bolj zdravo.

5. Uporabi sistem partnerstva. Izberi osebo, ki te bo spodbujala, ko boš hotela obupati (vendar pazi, da vajino partnerstvo ne preide v tekmovalnost).

6. Ne razburjaj se, če pride kakšen slab dan, ko si ne moreš pomagati, da ne bi pojedla nekoliko več. Ne bodi stroga do sebe, raje razmisli, kakšne misli ali občutki so to povzročili in kako se lahko s tem spopadeš.

V branje priporočamo tudi: Za vsak pridobljen (odvečni) kilogram izgubiš TOLIKO časa v življenju. Samo eno imaš, zato pazi nase! <3

Preberi še: Šele ko je močno zbolela, je ugotovila, da je odvisna od sladkorja ali pa Koliko gaziranih pijač bi morali spiti, da bi povečali tveganje za razvoj diabetesa tipa 2?

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri