9 vzrokov za tvoje slabo počutje (in kako jih odpraviš)

Cosmo zate preiskuje in odkriva nekaj presenetljivih razlogov za utrujenost ter ti svetuje, kako znova v telo vdihniti energijo.

9 vzrokov za tvoje slabo počutje (in kako jih odpraviš) (foto: Shutterstock) Shutterstock
15. 8. 2014

1. Spiš kot klada?

Če ti postelja prenaša celih osem do deset ur na noč in kljub temu zehaš ves dan, premisli o skrajšanju svojih zzz-jev. Predolga poležavanja v postelji vodijo k utrujenosti, kar je v nasprotju z dosedanjimi ljudskimi prepričanji. 'Zakaj?' sprašuješ. Če potrebuješ le sedem ur spanca, se bodo tvoji možgani in telo po tem času prebudili.

Če kljub temu še vztrajaš pod pernico, namesto da bi ta čas koristno porabila, se preko bitke v postelji preživelih ur trudiš, da bi ponovno zaspala. To je eden glavnih razlogov za tvojo kasnejšo zaspanost, povrhu pa nepotreben počitek znižuje krvni tlak, zaradi česar se počutiš šibko, utrujeno in telesno oslabljeno. Si se že kdaj zbudila pozno in komaj zmogla v rokah držati kozarec vode? Halo?! O tem ti govorimo.

Odpravi utrujenost:

Upoštevaj brnenje budilke in se prisili vstati – včasih je pač treba stisniti zobe, in med vikendom ne 'prinašaj notri' zamujenih ur spanca! Če nimaš jeklene volje, poskrbi, da bo v tvojo spalnico prodrlo dovolj svetlobe: odgrni zavese, ali pa, če si še v postelji, prižgi luči. Močna svetloba te bo dokončno predramila in zagotovo spravila v navpičen položaj.

2. V postelji s sovražnikom

Vsak od nas se rad stiska v dvoje, vendar: če sta v postelji nerazdružljiva, te to lahko stane dragocenega spanca. Nekaj vsakdanjih primerov: vstajata in hodita spat ob različnih urah, partner se premetava in obrača vso noč, prilašča si odejo ali pa, kot 45 odstotkov moških, smrči. Te običajne prekinitve spanca dobesedno narekujejo in zagotavljajo utrujenost.

Odpravi utrujenost:

Če pride v posteljo kasneje od tebe, ga prosi, da ne prižiga luči in opravi 'skok' v posteljo čim bolj potiho. Dogovorita se tudi, naj se, če vstaja ob zori, oblači v drugi sobi. V primeru, da se vrti pod odejo kot ražnjič 'Pri Jovotu', si omislita dve odeji, za vsakega svojo. Mogoče bi bilo vredno razmisliti tudi o večji vzmetnici. Privoščita si kraljevo velikost!

Da bi ustavila njegovo žaganje, ga obrni na bok, saj ležanje na hrbtu kar kliče k najhujši nočni mori. Prosi ga tudi, naj se odreče pitju alkohola dve do tri ure pred spanjem (sprosti mišice grla in spodbuja smrčanje). V kritičnih dneh imej pri roki posebne obliže, ki uravnavajo dihanje in preprečujejo smrčanje. Brez uspeha? Odpelji ga k zdravniku, specialistu za motnje spanja.

3. Ko te najljubše jedi udarijo nazaj

Dobro veš, da te lahko obilno kosilo zaziba v prijetno dremavico. To pa ni edini dejavnik utrujenosti. Enake posledice te doletijo, če si preobčutljiva na kakšno živilo, ki ga vedno uporabljaš. Če si alergična na pšenične beljakovine (gluten) in si za zajtrk pripravila toast, za kosilo privoščila sendvič ter uživala kruh tudi pri večerji, se boš počutile utrujeno.

Nekaj vsakdanjih znakov, ki kažejo na preobčutljivost na hrano: izčrpanost, še zlasti, če se pojavlja že zgodaj zjutraj, občutljiv želodec, migrenski glavoboli in boleči sklepi.

Odpravi utrujenost:

Sestavi listo glavnih 'osumljencev', ki spodkopavajo tvoje zdravje – najpogosteje povzročajo ljudem težave pšenica in mlečni izdelki. Vodi dnevnik, v katerega si skrbno zapiši vsako spremembo in reakcijo, ki si jo zaznala, ko si določeno živilo izključila z jedilnika. Ko listo izčrpaš, začni dodajati k posameznemu obroku določeno živilo – tako boš hitro ugotovila, katero je dejanski krivec.

Uspavalna hrana: banane, krompir, ovseni kosmiči, tunina, mandeljni in orehi.

4. Ne telovadiš dovolj

Ko si izžeta, je veliko bolj mamljivo gledati Seks v mestu, da bi pobegnila pred dolgočasnimi vsakodnevnimi navadami, kot je odhod v telovadnico. Napaka. Bolj kot se izogibaš telovadbi, bolj slabijo mišice, ti pa se vedno bolj počutiš nemarna lenuška. Dobre novice: četudi si utrujena, se tvoje telo odzove na fizično aktivnost z močnim odobravanjem. Razpoloženje bo v hipu na višku!

Odpravi utrujenost:

Migaj vsak dan – tudi hoja nekaj šteje. V nedavni študiji so odkrili, da so se prostovoljci, vključeni v študijo, počutili energetsko bolj nabiti že po samo desetih minutah kolesarjenja. Da bo tvoj motor ostal v polnem teku, raziskovalci priporočajo, da med dnevom poskrbiš za čim več krajših, a intenzivnih vaj, njihov skupni dnevni seštevek pa naj bo vsaj 30 minut.

Dodatni del dobička: znojenje lahko izboljša kakovost spanca. Če si privoščiš popoldansko urico telovadbe, boš več časa spala v globoki fazi spanca, zaradi česar se boš naslednji dan počutila bolj spodbudno kot inštruktorica aerobike. Resnično.

5. Proč s cigaretami

Z vsakim vdihom in puhom cigaretnega dima vneseš v telo poleg številnih rakotvornih snovi tudi glavno mamilo in poživilo – nikotin, ki pošlje v možgane sporočilo za izdelavo epinefrina. To je hormon, ki spodbudi osrednje živčevje ter povzroči dvig glukoze (sladkorja) v krvi in posledično zaspanost. Razlog več, da nehaš posegati po takih in drugačnih poživilih. Z njimi namreč dosežemo ravno nasproten učinek, kot bi si želeli. Pomagajo le kratek čas, ko pa prenehajo delovati, je izčrpanost še večja kot prej.

Nikotin zbega energetsko raven telesa zaradi motenj spanja. Do te nedavne ugotovitve so prišli znanstveniki z opazovanjem spanja nekadilcev, ki so uporabljali nikotinske obliže. Pri njih se je faza globokega spanja zmanjšala za več kot pol ure.

Odpravi utrujenost:

Edini ukrep je opustitev. Poleg volje lahko pri odvajanju od kajenja pomagajo tudi zdravila, ki jih najdeš v naših lekarnah.

6. Izčrpajoča zdravila

Splošno znan stranski učinek nekaterih zdravil proti alergiji je, da delujejo tudi uspavalno in niso edina iz tvoje lekarne, ki povzročajo zehanje. Zdravila proti bolečinam, ki vsebujejo kofein (dobijo se brez recepta), te bodo 'zadela' kasneje.

Na primer: zdravilo boš jemala nekaj dni zapored in ga opustila, ko bo bolečina minila. Vendar bo dogovor s kofeinom že sklenjen in pojavila se bodo znamenja 'kofeinskega odvisnika'. Nekateri antidepresivi in zdravila proti nemiru in tesnobi delujejo pomirjajoče. Zanemarljiva ni niti količina alkohola v večini sirupov proti kašlju – nekatera naj bi vsebovala toliko alkohola, kot ga je v kozarcu vina.

Odpravi utrujenost:

Vzemi si minutko in se pogovorite z zdravnikom ali s farmacevtom o možnih stranskih učinkih zdravil, ki jih jemlješ, četudi se dobijo brez recepta. Če zdravilo dela iz tebe dremavčka, prosi zdravnika za kakšno boljšo zamenjavo, ali pa povečaj dnevno količino vitamina C. Najboljši so naravni odmerki v obliki pomaranč ali šopka peteršilja, umešanega v jogurt.

7. Če te tiščijo čevlji

Res si srečnica, če si našla na razprodaji čevlje dobre znamke. Vendar ne preveč, če so ti čevlji na pol premajhni! "Utesnjena in preobremenjena stopala ne povzročajo le pritiska na prste, temveč trpi celotno telo," zagotavljajo strokovnjaki. Če zaradi tvojih preveč čednih čevljev ne stojiš več na trdnih tleh, boš zagotovo prišla kmalu k pameti, ko se bodo začele pojavljati bolečine v kolenih, kolkih in križu.

Odpravi utrujenost:

Pojdi na lov za čevlji popoldne, saj stopala proti koncu dneva otečejo. Tako bo nevarnost, da boš izbrala premajhne čevlje, manjša. Ne nosi čevljev z visokimi petami več kot dve do tri ure dnevno, ker izzovejo stres.

8. Če delaš v jami

Večina od nas, na žalost, ne dela v razkošni pisarni z velikimi okni. Običajno se moramo sprijazniti s pregrajenimi prostori ali z umetno osvetljenimi veleblagovnicami, ki nas počasi spreminjajo v premikajoče se mrliče. Pomanjkanje svetlobe povzroča kinkanje, še zlasti sredi popoldneva, ko ti notranja ura sporoča, da je čas za počitek, namesto da bi bila pripravljena na miselne podvige.

Odpravi utrujenost:

Da ne boš ostala v temi, si kupi nekaj močnih namiznih svetilk. Drugače si privošči dolg, sproščujoč sprehod na dnevni svetlobi, takoj po službi. Za obnovo energije lahko poskrbiš tudi z dodajanjem vitaminov, zlasti iz skupine B in C (na primer tablete supradyn).

9. Če si izsušena kot Sahara

Vsi naši organi in celice potrebujejo za normalno delovanje vodo, zato se ob večjih izgubah tekočine lahko počutiš utrujeno. Francoski raziskovalci so želeli preučiti, kako pomanjkanje vode vpliva na počutje ljudi. Prostovoljce so poslali v savno, nato pa še v telovadnico. Zaradi izgube vode z znojenjem so se počutili mlahave in brez kančka energije.

Odpravi utrujenost:

Popij dnevno vsaj osem kozarcev vode, oziroma več, kadar si telesno aktivna ter kadar piješ kavo ali alkoholne pijače. Nikoli ne čakaj, da te bo žeja spomnila, da moraš piti – kadar začutiš žejo, si najverjetneje že dehidrirana!

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri