V imenu svobodne ljubezni

Vse več ameriških in evropskih mladih žensk prakticira spolnost s prijateljem/-i brez vseh obveznosti.

24. 6. 2004

O vzponu novega-starega trenda t. i. svobodne ljubezni na začetku 21. stoletja je v eni od britanskih številk Cosmopolitana spregovorila znana ameriška feministka Naomi Wolf.

Pojem svobodna ljubezen, kot ga poznamo iz šestdesetih in sedemdesetih let prejšnjega stoletja, označuje ideologijo, po kateri ljubezenske in seksualne aktivnosti niso zapečatene s heteroseksualnim parom, temveč ju posameznik lahko deli z mnogimi. To je izhajalo iz stališča, da različnih potreb in želja, ki jih imamo ljudje, ne more zadovoljiti le ena oseba v življenju, temveč vrsta ljudi na vrsto načinov.

Nosilci gibanja svobodne ljubezni, ki so poskušali zrušiti predpisani koncept ‘ene, prave sorodne duše’, so tradicionalno institucijo zakona in družine iz tega razloga proglasili za represivno in kruto.

Še posebej pomembno je bilo to obdobje za ženske, saj so ugotovile in na glas spregovorile o tem, da je spolnost tudi zanje zelo pomembna in da imajo pravico do seksualne izbire, ki je bila prej izključno domena moških. V osemdesetih in devetdesetih se je zdelo, da je vse skupaj potihnilo.

Prijateljstva za svobodno ljubezen

“Danes vse več žensk med dvajsetim in tridesetim letom ponovno odkriva prednosti uživanja v popolnoma svobodnem spolnem življenju, in sicer na način 21. stoletja,” piše Wolfova. S predpostavko, da jim stalni partner v resni zvezi ne bo zmogel zadovoljiti vseh potreb in želja, se raje odločajo za lagodno, udobno in varno obliko golega seksa z zaupnim/-i prijateljem/-i, kadar si ga zaželijo.

Številne se za novo obliko svobodne ljubezni odločajo tudi zato, ker v obdobju aidsa in z njim povezanega strahu pred okužbo slabo prenašajo prosto ponudbo na seksualnem trgu. Zanje je takšen način spolnosti preprosto netvegan. Naomi Wolf imenuje novo inačico svobodne ljubezni FLF –’Free Love Friend’, kar bi lahko najustrezneje prevedli v prijateljstvo za svobodno ljubezen.

Za razliko od hipijevskih časov, ko so svobodno ljubezen prakticirali brez strahu in omejitev, sodoben fenomen svobodne ljubezni torej obvezno vključuje dimenzijo poznanstva oz. prijateljstva.

Bleščeče reference

Nevezana spolnost s prijateljem oz. dobrim znancem prinaša s stališča žensk, ki se je poslužujejo, kar nekaj prednosti pred spolnostjo s popolnim neznancem ali partnersko spolnostjo, ki zahteva veliko predanosti.

Kot navaja Wolfova, ki raziskuje ta pojav, so ji ženske v anketi povedale, da moškega, se pravi prijatelja, ki ga pokličejo za to, da bi z njim seksale, dobro poznajo – zato odpadejo strah, zaskrbljenost in mučen položaj, ki so sicer značilni za prvi zmenek. Poleg tega natanko vedo, kaj lahko od takšnega razmerja pričakujejo: tukaj ni prostora za velika pričakovanja, ki naj bi jih prineslo romantično razmerje – oba akterja primerno zadovoljita svoje potrebe, pri čemer ni nobeden niti malo prizadet, kar naj bi bilo po njihovem mnenju pravzaprav idealno.

Reference žensk, ki so se odločile za novo svobodno ljubezen, so navdušujoče: 26-letna komunikologinja Shannon, ki dela v oglaševanju, je Wolfovi odkrito povedala, da ob večerih, ko si zaželi spolnosti, pokliče Jeffa, starega dobrega poslovnega prijatelja, ki točno ve, kaj ji je v postelji všeč, in obratno: “Seks z njim je krasen; zjutraj srečna zapustiva posteljo, brez kakršnih koli obremenjujočih čustev,” je izjavila Shannon.

28-letna odvetnica Aretha pravi, da ji je James, njen prijatelj za svobodno ljubezen, pomagal, da je znova začela uživati v seksualnosti, potem ko je bila po daljšem razmerju s slabim koncem popolnoma zlomljena in nepripravljena za ponovno čustveno tveganje.

Clara, 21-letna študentka novinarstva, je prav tako navdušena nad udobnostjo razmerja FLF, saj je prepričana, da zdaj v njenem življenju ni pravi trenutek za kakšno veliko romanco.

Konkretne raziskave o tem, kako je z novim trendom svobodne ljubezni pri nas, sicer ne obstajajo, a Slovenkam zadeva očitno ni tuja. 33-letna poslovna ženska, ki sem jo spoznala prek prijateljice, pravi, da spolnost brez drugih obveznosti pri njej zelo dobro deluje že kakšna tri leta. Resna zveza jo dela preveč klavstrofobično.

FLF-razmerje je začela spontano, pri njej doma, ko sta z dobrim znancem nekega večera malce popila in končala v postelji. Stvar jima je bila všeč, zato sta se dogovorila, da bosta to še kdaj ponovila. Zdaj se dobivata enkrat do dvakrat na teden, ponavadi ob koncu tedna. Najbližji prijatelji vedo zanju, a se zavedajo, da je to osebni dogovor med dvema, zato o tem odkrito ne debatirajo. Kaj dobi od takšnega odnosa? – Preprosto in zdravo spolno življenje, kar ji povsem zadostuje.

Kje je trik?

Trenutna generacija, ki je soočena s ’postaids’ sindromom varne seksualnosti, ima do seksa in seksualnosti nedvomno odprto držo. Mlade ženske se več ne sramujejo svojih erotičnih potreb in želja, zato si brez zadržkov privoščijo udobnost in izkoriščajo možnosti, ki so jih moški imeli od nekdaj. A to je le ena plat medalje.

Iz izjav žensk bi lahko namreč po drugi strani sklepali, da je nova oblika svobodne ljubezni odgovor na slabe strani, ki jih povzročajo zmenki, če smo natančnejši, strah pred čustvenim tveganjem oz. resnično bližino.

In četudi je seks s prijateljem na klic zaradi odsotnosti zaljubljenosti na prvi pogled varen in enostaven, je lahko po vsej verjetnosti predvsem mehaničen in predvidljiv. Primerljiv s hitro hrano, ki pride prav, če se človeku mudi in nima časa, toda nezamenljiv za počasen obrok z juho, s solato, z glavno jedjo in s sladico. Prav tako lahko postanejo problematična tudi pravila takšnega razmerja. Kljub temu, da si ženska ne dopušča možnosti zaljubiti se v FLF-partnerja, se ji nezaželeni občutki vendarle lahko zgodijo.

Očitno je, da danes pojem svobodne ljubezni ni več močno ideološko obarvan, saj ga predvsem mlade generacije dojemajo bolj kot (ne)sposobnost tveganja notranje svobode v ljubezni, kar je v prvi vrsti socialnopsihološki fenomen.

Psihoterapevt Zoran Milivojević ga vidi kot napačno vrednostno stališče nekega posameznika nasproti seksu in ljubezni, pri čemer ta prvega vrednoti kot nekaj pozitivnega, ljubezen pa kot negativno. “V takšnem vrednostnem sistemu seks postane najkrajša pot do zadovoljstva, manifestacija življenjske radosti in določena oblika samopotrjevanja. Orgazem postane edino merilo mentalnega zdravja.

Po drugi strani se ljubezen banalizira, postane mlačna ali se jo doživlja kot sovražnika hedonizmu: preprečuje svobodo subjekta, vodi ga v odnos, ki zahteva prilagajanje, kar pomeni v neprijetne občutke frustracije, trpljenja in žrtvovanja. Iz takš- nega vrednostnega sistema izvirajo različne oblike vedenja: poleg seksualne promiskuitete, za katero so značilni hitri, kratki in številni koitalni stiki, v katerih poleg običajne vzajemne všečnosti ni niti sledu o ljubezni, in še dve vedenjski obliki, odprta zveza in seksualna psevdoljubezen.”

Za konec pa še to: ljubezen je neločljiva od svobode, ker jo je nemogoče ukazati ali jo od koga izsiliti.

Duška Jarc

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri