Preveč razmišljaš?

Tudi tebi v glavi brbotajo misli in skrbi, ki so s tabo vsak večer, ko se odpravljaš spat, in vsako jutro, ko se zbudiš? Če je tako, potem tudi ti spadaš med tiste, ki preveč razmišljajo. Preberi, zakaj in kako si lahko pomagaš.

28. 5. 2009

Ponoči ležiš budna v postelji in premlevaš o tem, kaj se ti je zgodilo čez dan, kdo ti je kaj rekel in kaj je s tem mislil, in seveda, kaj in kako bi mu morala odgovoriti, če bi se v tistem trenutku le spomnila, namesto da si bila tiho. Ali pa morda nenehno skrbiš zaradi šole, službe, denarja, družine, zdravja?

Če se v zgornjem opisu najdeš tudi ti, naj te potolažimo. S pretiranim razmišljanjem in analiziranjem vsega in vsakogar smo v današnjem času obremenjeni bolj kot kdajkoli prej.

Henry Holt v svoji knjigi Women Who Think Too Much navaja podatek, da je pretirano razmišljanje prava epidemija sodobnega časa, ki je značilna predvsem za mlade ljudi. Še več: žrtve te epidemije naj bi bile predvsem ženske, pri katerih se pretirano razmišljanje lahko razvije oziroma konča z depresijo in anksioznostjo. Tega pa si nihče ne želi.

Vzgojeni pesimisti

Psihologinja Darka Bajec Ovčar meni, da je to, koliko razmišljamo, odvisno od naše osebnostne strukture, vzgoje in situacije: “Introvertirani ljudje so bolj nagnjeni k razmišljanju, sploh pa nas že starši usmerjajo k temu, da kot otroci najprej razmislimo in šele potem nekaj naredimo. Poleg tega veliko več razmišljamo o stvareh, ki so za nas pomembne, kot o tistih, ki niso.’’

Psihologinja prav tako opozarja, da smo Slovenci že v samem bistvu bolj pesimističen narod: “Slovenci smo precej avtodestruktivni in pesimistični. Ne zaupamo vase in v svoje sposobnosti ter ne spodbujamo k optimizmu. Pravzaprav nas vsi učijo predvsem to, da naj se pripravimo na najslabšo možnost, da ne bomo potem razočarani. In takšno mišljenje se vleče skozi generacije.’’

‘Žensko’ analiziranje za zabavo

Naša sogovornica, 23-letna Tadeja, pravi, da je tipična ‘analizatorka’, ki je navajena secirati vsak dogodek, ki se ji zgodi čez dan: “Ko se dobim s prijateljicami, sem sposobna cele ure čvekati o tem, kaj se mi je zgodilo in iskati pomene, zakaj se mi je to zgodilo. Najhuje je, ko se v koga zaljubim. Takrat sem neustavljiva in analiziram vsak njegov pogled, ton glasu in način, kako mi je nekaj povedal,’’ priznava Tadeja.

Darka Bajec meni, da je po eni strani takšno premlevanje različnih situacij za mlada dekleta prava duševna hrana. V marsičem je takšno ‘opravljanje’ tudi smisel druženja med mladimi, še posebej dekleti: “ženski um je naravnan na sodelovanje, glajenje situacij, umirjanje razmer, in to seveda terja več razmišljanja. Možgani deklic in dečkov se začnejo razlikovati v obdobju pubertete.

Estrogen v dekliških možganih povzroči, da se začnejo deklice intenzivno posvečati svojim čustvom in komunikaciji. Testosteron pa hkrati v fantovskih možganih povzroči, da začnejo fantje manj komunicirati in postanejo bolj obsedeni z dosežki tako v igrah kot pod odejo,’’ pojasni Bajčeva.

Črni scenariji, črni dogodki

Tadeja je torej precej tipičen primer sodobne mlade ženske, ki poskuša skozi analiziranje vsakdanjih dogodkov ne nazadnje osmisliti svoj svet in svoje življenje. Vendar pa je vseeno treba razlikovati med konstruktivnim in destruktivnim analiziranjem.

“Vse moje ljubezenske epizode do zdaj so se končale klavrno. Večinoma zato, ker v vsem vedno iščem slabo. Najbrž sem se prepričala, da me nihče ne more imeti rad, ker nisem dovolj zanimiva in privlačna. Zato tipov, ki me osvajajo, po navadi sploh ne jemljem resno, če pa jih, nezavedno samo čakam, kdaj se bo izkazalo, da je bila vse samo šala.’’

Tadejina težava je vsekakor povezana tudi s samozavestjo in občutkom lastne vrednosti, ki pa je, kot pravi naša psihologinja, tradicionalna vzgoja ne daje dovolj.

“Poleg tega smo tako oblegani s podobami popolnih ljudi, da se stežka sprijaznimo s seboj. In prav nič ne pomaga, da nam pravijo, da takšnih ljudi v naravi sploh ni. Poleg tega nas ovirajo notranje omejitve, ki nam preprečujejo, da bi se poskusili v nečem, kar nas veseli in kar si želimo. Zato svetujem mladim ženskam, naj se poskusijo v vsem, kar se jim zdi zanimivo. In pri tem ni nič hudega, če ne bodo uspešne. Vsaj poskusile bodo in se iz tega kaj naučile,’’ pravi Bajčeva.

Ne smemo pozabiti tudi na to, da je vsaka misel energija in da vsaka negativna misel povzroči negativen dogodek ali situacijo. Tadeja priznava, da je njeno nesrečno ljubezensko življenje tudi posledica negativnih misli:

“Čedalje bolj verjamem, da misli vplivajo na dogodke. Primerov, da to potrdim, mi res ne manjka. Ko se na primer v nekoga zaljubim in sva nekaj časa skupaj, začnem kmalu razmišljati negativno in samo čakam, kdaj bo šlo vse skupaj k vragu. In potem sem zaradi črnih misli slabe volje in rečem kaj takšnega – seveda negativnega –, česar sploh ne mislim, in s tem povzročim prepir in nazadnje konec.’’

Podobno meni tudi naša psihologinja: “Moje izkušnje to potrjujejo. Bolj črn scenarij si rišemo, večja je verjetnost, da bodo stvari res šle narobe.’’

Zdaj pa reci STOP!

Da boš ustavila misli in z njimi ne boš več negativno vplivala na svoje življenje, ti za konec ponujamo tri praktične metode, s katerimi lahko tudi ti ustaviš misli. S tem poskrbiš, da boš z večjim optimizmom in brez pretiranih skrbi sprejemala vse, kar se ti zgodi.

  • Spoznaj, da je čezmerno analiziranje škodljivo
Ko boš naslednjič preveč razmišljala o določeni situaciji ali zadevi, ki te teži, se spomni na opozorila naše psihologinje, ki pravi, da preveč razmišljamo predvsem o tistih stvareh, ki se jih bojimo. In s tem, ko jim daješ še večjo pomembnost, kot jo v resnici imajo, se znajdeš v še večjem strahu in paniki. Ko boš naslednjič čisto preobremenjena z razmišljanjem, si večkrat zapored reci: “Stop! Pretirano razmišljanje mi samo škodi.’’ Preprosto, ne?

  • Umakni se svojim mislim in bodi aktivna
Pretirano razmišljanje gre z roko v roki s pasivnostjo in brezdeljem. Zato bodi čim bolj aktivna. Pospravi sobo ali stanovanje, privošči si tek v naravi ali pa se vpiši na tečaj boksanja – karkoli, samo da ne boš posedala doma in se utapljala v nesmiselnih analizah. Telesna aktivnost namreč povzroča fizično izčrpanost, s tem pa boš misli takoj preusmerila na svoje telo in fizična občutja. Poleg tega pa boš tudi vesela, da si naredila kaj koristnega zase.

  • Vsak dan nekaj minut nameni pretiranemu razmišljanju
Zveni smešno, toda deluje! Nekateri si vzamejo pol ure za meditacijo, ti pa čas raje nameni čezmernemu razmišljanju o stvari, ki te trenutno najbolj teži. Do takrat in po tem pa povsem zavestno iz glave zbriši vsako misel na to. Po nekaj dneh boš ugotovila, da ko bo prišel čas za razmišljanje o določeni težavi, ta sploh ne bo več tako pomembna, kot se ti je zdelo, in da se lahko posvetiš drugim, veliko bolj zabavnim stvarem.

Stop razmišljanju

Premlevanje s prijateljicami je lahko zabavno, če pa ti povzroča težave, upoštevaj nekaj nasvetov psihologinje:

1. Ni pomembno, kaj drugi govorijo o tebi. Razmisli, koga imaš res rada, ter naj ti bo pomembno samo njihovo mnenje. Ti so tisti, ki so tako ali tako na tvoji strani.

2. Ne obremenjuj se s sodobnimi lepotnimi ideali, ki so stran od resničnosti. Nesporno lepa so nasmejana, zabavna dekleta, najlepši modni dodatek je pristen nasmeh.

3. Ne delaj doktorata iz tega, kaj je fant mislil. V večini primerov je mislil to, kar je rekel, lahko pa je tudi bleknil kar tako. V vsakem primeru nič, kar bi bilo vredno skrbi.

4. Ne pričakuj, da boš doživela ljubezen, o kateri si brala romane in gledala filme. Ne pozabi, da so to le izmišljene pravljice in da je resničnost po navadi veliko bolj preprosta ali pa zapletena, če si narediš tako.

5. Ne posvečaj časa temu, kako boš osvojila nekoga, ki ne kaže pravega zanimanja zate. Okrog tebe je gotovo kup zanimivih predstavnikov nasprotnega spola.

Marta Pirnar Tittle

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri