Mega razprodaje

Ena najtežjih nalog cosmo dekleta je gotovo krmarjenje med milijoni čudovitih cunjic po znižanih cenah in bančnim računom, ki ga nič ne izčrpa bolj kot čudoviti december.

28. 12. 2006

Veselo pričakuješ 6. januar, ko bodo vse tvoje najljubše trgovine začele prodajati blago po občutno znižanih cenah? Ko se ravno prebiješ čez vsa darila, žurke in obvezne pozornosti, prihaja najhujše – vsi tisti kosi, ob katerih si se vedno nalepila na izložbo in pospešeno izločala slino, so ti sedaj dosegljivi! Se lahko cosmo bejbi zgodi kaj hujšega? Kaj pa tisto, ko prineseš cunjico domov, pa ugotoviš, da to ni to? Ti je nerodno in raje ne narediš ničesar, kot da bi se vrnila in prosila za zamenjavo? Preverili smo, kakšna so splošna pravila pri vrača­nju blaga, še posebno v času razprodaj.

Reklamacija ali vračilo?

Najprej moraš vedeti, da obstajata dve vrsti vračila: kadar želiš vrniti blago zaradi napake – temu se reče reklama­cija. Do tega si seveda upravičena, vsak izdelek pa ima določen časovni okvir, v katerem lahko izdelek vrneš ali zamenjaš.

Nekaj drugega pa je želja po zame­njavi oziroma vračilu – to je tisto, ko prideš domov in ugotoviš, da se odtenek zelenega topa popolnoma nič ne ujema s hlačami, ki jih imaš v omari. Zakonodaja nam ne daje pravice, da izdelek vrnemo ali zamenjamo, pri tem smo odvisni od dobre volje prodajalcev! Sedaj veš, zakaj pravijo, da lepa beseda lepo mesto najde. Prilagamo navodila za uspešno komunikacijo s prodajalkami – če ti to ni bilo položeno v zibelko, vemo, da potrebuješ pomoč!

Hitro ukrepaj

Takoj ko odkriješ napako ali ugotoviš, da nisi zadovoljna z nakupom, se vrni v trgovino in vrni ali zamenjaj izdelek. Včasih se te bo prodajalka še spomnila in tako boš veliko lažje dobila tisto, kar želiš. Prodajalca moraš o napaki obvestiti najkasneje v dveh mesecih od odkritja napake. Seveda mora biti jasno, da je napaka obstajala že ob nakupu.

Poišči pravo osebo

V nekaterih trgovinah lahko odobri zamenjavo le vodja prodajalne. Torej nič ne pomaga, da se že eno uro prerekaš s punco na blagajni – ona ni tista, ki je za to odgovorna. Mirno počakaj na odgovorno osebo in ji razloži svojo težavo. Če se boš vedla umirjeno, boš porabila manj svoje in sogovornikove energije in tako bosta hitreje rešila težavo. Vodij oddelkov ne izbirajo kar po naključju, tam so zato, da rešujejo težave.

Pravljice so za otroke

Ne izmišljuj si, da si oprala volnen pulover na roke in da nimaš pojma, zakaj se je s številke 38 skrčil na neverjetno 34! Tega ti res ne bo nihče verjel. Tisti, ki se ukvarjajo s tekstilom, točno vedo, kako se kakšen material obnese in tudi ‘obnaša’ pri različnih temperaturah. Tudi če želiš na vsak način reklamirati izdelek, ne boš uspešna, če si boš izmišljevala neverjetne zgodbice.

Prosi za pomoč

Če ti nekdo v tistem trenutku ne more pomagati, se ne razburjaj, temveč ga prosi za pomoč. Vprašaj, na koga se lahko obrneš in ali mogoče ve, kako bi lahko rešili tvojo težavo. Če boš znala v sogovorniku vzpodbuditi sodelovanje, ti bo lahko veliko bolj pomagal. Metka, 26, ima tako izkušnjo: “Mama mi je kupila čudovite uhane in ogrlico v trgovini, v kateri ponavadi kupujem garderobo. Uhane sem kar nekaj časa hranila, nadela sem si jih šele, ko sem šla s prijateljico v gledališče. Takoj sem enega izgubila. Bila sem tako žalostna, da sem šla naslednji dan v trgovino, da bi dobila še en par uhanov – mama je bila tako vesela, da so mi bili uhani resnično zelo všeč, da ji res ne bi mogla povedati, da sem jih izgubila. Prodajalka mi je rekla, da so ta program že opustili in da ne ve, kako mi lahko pomaga. Kar mencala sem pri pultu in jo žalostno gledala – res nisem bila niti tečna niti vsiljiva, le tako močno sem si želela uhanov... Naenkrat se prodajalka spomni, da bo pogledala še v skladišče. Če bom počakala? Seveda. Res je ni bilo več kot pol ure. Rekla je, da je vse prebrskala. Sedaj imam doma čudovite tri uhane.”

Ne odnehaj kar tako

Ne dovoli si, da te prestraši osorni ton osebe za pultom (najverjetneje je le utrujena, ker ima čez glavo dela). Če veš, da si upravičena do reklamacije, moraš biti vztrajna in ne popuščaj. Včasih traja kar nekaj časa, da prideš do želenega kosa. Vendar imej v mislih, da je tvoj denar dragocen in da ga res nimaš toliko, da bi imela polne omare cunjic, ki jih ne boš nosila. Petra, 28, pravi, da ima le eno zoprno izkušnjo z vračanjem: “Kupila sem kavbojke in ko sem doma odstranila tisti veliki karton na žepu zadaj, moja rit ni bila več taka, kot je bila videti, ko jo je skrival karton. Res mi niso pristajale in hotela sem jih zamenjati, kar ne bi bila težava, če bi kaj našla za zamenjavo: denarja niso hoteli vrniti, bona mi tudi niso hoteli dati. Rekli so mi, da pa lahko zamenjam kavbojke – za karkoli, in rekli so tudi – kadar­koli, ko bom pač našla nekaj zase. Takrat nisem našla ničesar, kar bi mi bilo všeč, in še po nekaj obiskih tudi ne (obljubila sem si, da ne bom zamenjala kavbojk za ‘kar nekaj’, ampak da mi bo tisto res všeč. Po kakšnem petem obisku (in nekaj mesecih, saj je bila trgovina na drugem koncu Slovenije) sem končno nekaj našla in ko sem kavbojke končno hotela ‘pretopiti’ v jopico, me je prodajalka najprej strupeno pogledala in mi povedala, da oni niso komisijska trgovina. Komaj sem se dogovorila za zamenjavo, močno pa se je spremenila tudi vrednost kavbojk, saj so ta model medtem že znižali ...”

Bodi vedno vljudna in prijazna

Čeprav je včasih res zdravilno, da se na nekoga izkričiš, ti bo to verjetno zaprlo vsa vrata, če gre za menjavo, ko ugotoviš, da ti izdelek preprosto ni več všeč. Preverili smo v Zari in H&M trgovini in v obeh so nam zagotovili, da ne boš imela nobenih težav pri zamenjavi. V Zari lahko zamenjaš blago v osmih dneh, zaželen je tudi listek s ceno, obvezno pa mora biti na izdelku notranja reklamacija (to so tisti listki, ki jih odrežeš, če si preveč občutljiva in te žgečkajo po koži). V času razprodaj je pri njih možna menjava prav tako v roku osmih dni. V trgovini H&M lahko zamenjaš izdelek v roku tridesetih dni z računom in listkom s ceno (tudi če boš deklaracijo s ceno odtrgala, zagotavljajo, da ne boš imela težav). Menjava je možna tudi v času razprodaj.

Tržni inšpektorat RS ugotavlja, da se število kršitev v času razprodaj iz leta v leto zmanjšuje. Leta 2004 je bil odstotek kršitev 16 %, leta 2005 je bil 13,6 % , leta 2006 pa le 8,1 %.

Za več informacij o razprodajah in možnostih pritožbe pojdi na stran Tržnega inšpektorata www.ti.gov.si, kjer si lahko prebereš splošne pogoje. Zelo uporabna je tudi spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije www.zps-zveza.si, na kateri najdeš vse napotke glede razprodaj in veliko aktualnih novic za vsako cosmo dekle, ki je potrošniško osveščena.

Za tiste, ki veliko nakupujete v tujini, je Zveza potrošnikov Slovenije odprla pisarno Evropskega potrošniškega centra. Če potrebuješ splošne informacije o potrošniških pravicah in pomoč pri njihovem uveljavljanju v državah EU, pojdi na www.epc.si.

Nataša Pevec

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri