Feminizem na visokih petah

Hoja na visokih petah je napor, ki se pač nekaterim izplača. Prihodnost mode pa visoke pete prav gotovo niso.

31. 3. 2005

Seksapilnost nam ne odvzema pravice, da mislimo, si želimo in same odločamo. Na tv-ekranu in

v resničnem življenju so se pojavila dekleta novega tipa, ki spominjajo na Sarah Jessico Parker iz Seksa v mestu. Seksualne osvajalke, ki z vrha svojih vrtoglavih čeveljcev Manolo Blahnik vodijo igro.

Vse se je začelo pred nekaj leti z ameriškim filmom Coyote Ugly Davida McNallyja in z zgodbo o mladem dekletu, ki se je priselilo v New York, da bi tam začelo pevsko kariero. Za golo preživetje se je bila prisiljena zaposliti kot natakarica v baru z imenom Coyote Ugly. Izzivalna, v usnjenih hlačah in mikro topu je za točilnim pultom igrala na strune svoje ženske očarljivosti in seksapilnosti in moškim šovinistom stregla koktajle. Dobro je vedela, kako od njih pobrati napitnino.

Stiletto feminizem rojen v baru

Producentom filma sicer ni uspelo ponoviti uspeha Flashdancea, filma s podobno zgodbo, ki jim je od leta 1983 prinesel preko 100 milijonov dolarjev, vendar so z njim dvignili precej prahu, o njem se je veliko pisalo. Ameriški mesečnik George mu je posvetil kar nekaj strani. Filmsko zgodbo so proglasili za slabo, pri tem pa izvlekli pojav nove vrste, imenovan ‘stiletto feminizem’.

Avtorica članka je ocenila, da je film popoln oris nove generacije žensk, katerih cilj ni več boj proti patriarhatu, temveč nova vrsta ženske solidarnosti, ki emancipiranost dokazuje s seksapilom. Kot enega od argumentov je navedla nedavno izvedeno anketo v ZDA, po kateri naj bi kar 65 odstotkov vprašanih menilo, da mora zares emancipirana ženska znati pokazati svojo ženskost in seksualnost.

Novinarka na koncu članka ikonizira Madonno, ki je po njenem mnenju mladim ženskam pokazala in dokazala, da lahko dosežejo vse, kar si želijo. Ponosno razkazuje svojo ženskost in materialno neodvisnost, je torej čisto utelešenje stiletto feminizma, ki jo v primeru gospe Ritchie pripelje do srečnega konca: “Potem je dolgo in srečno živela s svojim možem Guyem, njunim sinom Roccom in hčerko Lourdes, rojeno iz kratke zveze z osebnim trenerjem. Toda – vse to je prišlo šele po tem ko se je leta odlično zabavala, pokazala prav vse, kar ima, in številne izzivala s svojimi lezbičnimi prijateljevanji.”

Kdor koli je že ustvaril idejo stiletto feminizma, bi se zagotovo strinjal, da ga uteleša fatalna četvorka z Manhattna iz serije Seks v mestu. Protagonistke te serije je ameriški dnevnik USA Today proglasil za peklenske harpije in kastratorke. Svobodnih nazorov, s poslovnimi karierami, materialno neodvisne in izjemno urejene (njihova obleka je eden od poglavitnih razlogov za uspeh serije), propagirajo imena najpopularnejših izdelovalcev čevljev: Manolo (Blahnik), Jimmy (Choo), Sigerson (Morrison) – so prototipi emancipiranih žensk. Kim Catrall oz. Samantha – najbolj potentna med prijateljicami iz serije – je izjavila, da je njena ekranizirana vloga odprte seksualne predatorice ena od redkih, ki je javnost ni kaznovala.

Stiletto – ženska moč ...

Feministke starega kova, ki jih dizajnerska ponudba čevljev z visokimi petami domnevno ne zanima, nad novo vrsto feminizma ne morejo biti ravno navdušene. Vrnitev k poudarjanju seksapilnega videza bi lahko namreč interpretirali tudi kot svojevrsten bumerang: po generaciji ‘womens’ lib’ se ženska vprašanja očitno vračajo korak nazaj, kot bi ženske lahkoverno verjele, da so v celoti dobile svoje pravice (od kontracepcije, enakosti pri plačilu osebnih dohodkov do priznavanja neplačanega dela), kar pa seveda ni res. Iz tega zornega kota bi lahko bila njihova super

urejenost le zunanja fasada pred lastnim nezadovoljstvom.

Vsekakor pa je izkoriščanje seksualnosti kot sredstva moči tako za ženske kot za moške vrsta manipulacije. Stiletto feminizem, ki ga nekateri imenujejo tudi ‘pro-barbie’ feminizem, je trend, ki se vsiljuje kot svojevrsten nadfeminizem in pri tem etiketira trend feminizma kot nekaj, kar je zastarelo. Hkrati pa prinaša ponovno potrditev tradicionalnih spolnih vlog in stereotipov o ženskah. Od stiletto feminizma so si moški namreč zapomnili le ‘stiletto’.

“Poznavalci menijo, da visoke, zašiljene pete izdajajo žensko, ki se ne pusti zlahka očarati in s katero se ni dobro igrati, če ne obvladaš pravil igre,” je prepričan novinar Mladine Max Modic. “Pri čemer tudi dejstvo, da petke tipa stiletto vzdržujejo stalno erotično napetost mišic na nogah in zadnjici, ni ravno postranskega pomena. Zato vas bodo v vsakem specializiranem butiku s spodobno izbiro fetišistično navdahnjene in erotično zašiljene obutve najprej vprašali, ali kupujete čevlje zgolj za v posteljo ali jih boste tudi v resnici nosili.”

Modic svetuje: “Dvakrat premislite, preden odgovorite.” Prepričan je namreč, da ko želi ženska uročiti moškega, pusti, da zanjo govorijo njene noge. “Če bi šlo pri čevljih zgolj za udobje in uporabnost, ne bi nosili drugega kot superge. Čevlji so seksi. Pripovedujejo zgodbe o njihovem lastniku. Posredujejo neposredna sporočila. Izdajajo nespodobna povabila. Še posebej ženski čevlji. V njih se zrcali njen značaj, njena morebitna posesivnost, agresivnost in spolna dominantnost nad nebogljenim moškim pogledom. In višja kot je peta, bolj ko je zašiljena njena konica, hitreje se zarije v njegovo samozavest in jo spravi na kolena.”

... diktat lepotnih idealov?

Predavateljica na In štitutu za humanistične študije Svetlana Slapšak fenomen visokih pet ocenjuje skozi prizmo zgodovinske antropologije žensk. Prepričana je, da so visoke pete brez dvoma ostanek obdobja in zgodovinskih okoliščin, kjer si je patriarhat dovolil veselje nad mučenjem žensk s spremembami telesa, predvsem nog – s pomočjo katerih lahko ženske tudi pobegnejo. Dobro znana je boleča praksa povezovanja stopal deklicam na Kitajskem.

“To, da so ženske spremenile nekatere vidike visokih pet sebi v prid – zapeljevanje/fetišizem/moč, možno orožje, statusni in profesionalni simbol – osnovnega koncepta ne spreminja močno,” je prepričana Slapšakova. “Hoja na visokih petah je napor, ki se pač nekaterim izplača. Prihodnost mode pa prav gotovo niso.” Mitizacija visokih pet se ji zdi površna in obenem katastrofalno arhaična. Po njenem mnenju bo za prihodnost telesa zagotovo bolj pomembno, kako se bodo obrnila pravila in tabuji prikazovanja. “Če ne pride do globalne ideološke inverzije oz. involucije, bomo verjetno čez kakšnih pet let že imeli ‘full Monty’ obeh spolov, denimo na MTV-ju – verjetno v športnih copatih,” dodaja sogovornica.

Da se zadeva v osnovi res ni veliko spremenila in dejstvo, kako zelo smo ženske ponotranjile zahteve, ki jih narekujejo veljavni lepotni ideali, dokazuje trend t. i. ‘foot face-lift’ doktorjev v ZDA, ki ga verjetno v času globalizacije lahko pričakujemo tudi pri nas. Vse več ameriških žensk se namreč le zato, ker si želijo, da bi bile videti ‘vroče’ na visokih petah, na lastno pobudo poslužuje bolečih kirurških posegov na svojih stopalih: rezanja kosti, lomljenja členkov, laserskega odpravljanja brazgotin, vbrizgavanja kolagena v pete.

Suzanna Levin, ena od najbolj znanih kirurgov z Manhattna, specializiranih posebej za popravke nog, pri opravljanju svoje prakse nima nobenih zadržkov: “Ženske se postimo in hodimo na različne vadbe, da bi na telesu odpravile različne nepravilnosti, toda kaj storiti, če so naše noge otekle, palec na nogi zadebeljen, konice nožnih prstov krive? Zdaj lahko pomagamo z novimi tehnikami lepotne kirurgije popraviti tudi te pomanjkljivosti, tako da so lahko njihova telesa popolna v celoti. Razumem ženske, ki si želijo popraviti svoje noge, da bi lahko obule čev-lje z visokimi petami. Zavedajo se, da lahko visoke pete zanje storijo to, kar druge stvari ne morejo – njihove noge naredijo lepe in to je čudovito.”

... lažna samozavest?

Številne ženske zatrjujejo, da jim lepe noge in visoke pete zagotavljajo samozaupanje in samozavestno držo. Kadar gredo ven obute v čevlje z visokimi petami, jim to zagotavlja precejšnjo prednost – videti so dobro, zato se dobro počutijo, seksi videz je zanje pomemben. Ameriški psiholog Joyce Brothers trdi, da je osnovni vzrok ženskega hrepenenja po visokih petah v resnici njihova obsedenost z ugajanjem moškim.

“Kadar nosijo visoke pete, se premikajo bolj seksi, njihova zadnjica se premika drugače, kot če bi bile obute v čevlje z nizko peto. Prav ta seksi hoja pa je v resnici namenjena moškemu pogledu. Imeti občutek moči nad njim je omamno, četudi gre v osnovi le za željo po ugajanju samcu,” je prepričan Brothers.

Zapelji in vladaj?

Redki so tisti, ki so jim namesto čevljev z visoko tanko peto – mimogrede, v New Yorku jim pravijo kar ‘fuck me pump’ - ljubše teniske ali čevlji z nizko peto. Willy Pasini, ustanovitelj Evropske federacije seksologov in profesor psihiatrije na Vseučilišču v Ženevi, dvomi v feministke novega vala, ki se tako izzivalno majejo na visokih petkah: “Lani sem opazoval dekleta na Floridi. Nekatera od njih se popolnoma odpovedujejo moškim, ker, kot pravijo, ne želijo v ničemer biti odvisne od njih. Tako jim torej ostaja le avtoerotičnost. Redke pa, ki jih moški še vedno zanimajo, pa četudi le kot seksualni objekti, imajo velike težave, da jih najdejo.”

Špičaste ženske, kot jih zaradi njihovega zaščitnega znaka – čevljev z visoko tanko peto – imenuje Pasini, so si po njegovem mnenju prisvojile najhujši moški moto, ki se glasi: zapelji in vladaj! Težava, ki jo pri tem izpostavlja seksolog, je, da moški tovrstnega načina zapeljevanja nekako niso vajeni in zato ne vedo, kako bi pravzaprav reagirali. “Moško - žensko sta postali sprti strani, ta boj je potisnil moške v nekaj, čemur bi lahko rekli družbena homoseksualnost. Včasih so se vojne vodile zgolj med moškimi, ki so po bojevanju poiskali uteho pri ženskah,” meni Pasini.

Žensko gibanje je bilo nujno za zagotovitev osnovnih ženskih pravic, vendar pa Pasini v današnji ekstremnosti prepoznava gibanje, ki je nasprotno etološkemu ravnotežju med spoloma, saj je zamenjava vlog v nasprotju s človeško anatomijo in z naravnimi zakoni odnosa med tistim, ki penetrira in ki je penetriran. “Ne trdim, da je to dobro ali slabo, vendar ne morem mimo dejstva, da za številne moške močne ženske niso privlačne. Takšen odnos med moškimi in ženskami pa je po mojem mnenju prav toliko nedemokratičen, kot je bil v tradicionalno moški družbi.

Feminističnemu gibanju se lahko zahvalimo, da nas je rešilo nadutih mačo tipov. Srečujem ženske, ki mi pripovedujejo, da je ta vojna med spoloma povsem razumljiva, nenazadnje so ženske dobile svobodo in moč šele pred tridesetimi leti, in ne bodo vzdržujejo stalno erotično napeni ravno postranskega pomena.” se ji kar tako odpovedale.”

Po drugi strani pa je takšna bojevniška drža nevarna, pravi Pasini, ker se moški v ženski družbi pogosto ne počutijo prijetno. Še posebej je ta trend zaznaven v ZDA, kjer se veliko moških v igri dvorjenja počuti ogroženih pred ženskami, da jih ne bi obtožile spolnega nadlegovanja. V vlogi zapeljivcev so torej moški postali negotovi, pasivni, brezvoljni in lahko bi rekli, da izgubljajo iniciativo, meni italijanski seksolog.

Avtoerotičnost na pohodu

Nekoč je moški svojo seksualno moč meril s tem, koliko otrok je zaplodil, nato je bilo merilo, koliko orgazmov je uspela doživeti njegova partnerka, danes pa se ga ocenjuje glede na njegov organ, povzema profesor Pasini. Da bi si vsaj do neke mere zagotovil povprečno oceno pri tem, se poslužuje viagre, celo takrat, ko to ne bi bilo več potrebno.

Koga potemtakem sploh zapeljujejo ženske na vrtoglavih petah? - Očitno je, da same sebe, medtem ko moškim preostane lastno čestitanje na osnovi kemično vzpodbujene erekcije, je prepričan Pasini. Žalostno pri tem je po njegovem dejstvo, da v mladih agresivnost vse bolj prevladuje nad erosom. “S prisvajanjem orodja ženske - objekta si ženske v bistvu lajšajo pristop k moškemu kot zgolj objektu, s tega pogleda pa v večini primerov stiletto feministke le podpihujejo konflikt med spoloma,” je prepričan profesor.

Na visokih petah

Iz protesta proti moški prevladi ali v lastni užitek?

Spletna anketa na naši www.cosmpolitan.si, pri kateri je sodelovalo 522 obiskovalcev, je pokazala naslednje:

  • Za 38 odstotkov sodelujočih v anketi pomenijo čevlji z visoko peto osebni fetiš.
  • 25 odstotkov anketiranih meni, da so visoke pete orodje za zapeljevanje moških.
  • 25 odstotkov sodelujočih v anketi čevljev z visoko peto ne nosi.
  • 12 odstotkov je za odgovor na vprašanje, kaj za vas pomenijo visoke pete, izbralo ‘drugo’.
  • Za skupaj 63 odstotkov anketiranih, ki so sodelovali v anketi, visoke pete torej predstavljajo fetiš, moč in orodje za zapeljevanje moških.

Vesna Fister

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri