Postala sem šefinja

Zelo ste se trudili in vaš trud se je končno obrestoval. Postali ste šefinja. Zdaj pa se vam, kar priznajte, vseeno šibijo kolena. Preberite si šest strateških ukrepov, s pomočjo katerih boste postali odlična šefinja.

30. 1. 2003

Vašo prizadevnost je končno opazil tudi nekdo od nadrejenih in se odločil za vaše napredovanje. Zdaj pa se začenja tisti težavnejši del, ko si morate kot šefinja pridobiti spoštovanje podrejenih. Za to pa so poleg znanja potrebne tudi vljudnost, odločnost in pravšnja mera občutljivosti.

Po mnenju psihologov je le 7 odstotkov komunikacije besedne, v preostalih 93 odstotkih pa gre za nebesedno komunikacijo, ki vključuje ton glasu, kretnje in poglede. Vloga moči je kot hoja po vrvi, oboje namreč zahteva veliko vaje. Z naslednjimi drobnimi strateškimi ukrepi lahko začnete preoblikovati svoje novo življenje poslovne ženske.

Ne vsiljujte prijateljstva

Se trudite pridobiti naklonjenost s pripovedovanjem šal in duhovitih domislic? Če niste ravno rojena šaljivka, takšen način raje opustite, še zlasti, če pri tem niste spontani. Bolj kot se boste trudili ugajati, bolj neznosni utegnete postati. Poleg tega pa boste izgubili avtoriteto in videti boste negotovi. Prijateljski šef je kot prijateljski starš: ne vzbuja strahu, medsebojni stiki z njim so lažji, vendar pa ne vzpodbuja k odraščanju.

Če poskušate ugajati za vsako ceno, lahko tvegate potek poslov. Če šef preveč pogosto zamiži na eno oko, potem drugi mislijo, da lahko to počnejo tudi sami. To pa lahko porodi vzdušje splošne neučinkovitosti, ki ga je treba zajeziti. In kako si potem zagotoviti prevladujoč položaj? Utrdite svojo vlogo ter hkrati podrejenim dajte vedeti, da zelo zaupate vase: tudi drugi se bodo tega v kratkem nalezli od vas.

Poskušajte dati zgled

Vsakomur, ki dela z vami, mora biti že takoj ob pogledu na vaš način dela jasno, da ste vodja. Zato merite na zaupljivost, vrlino vsakega šefa, ki vzbuja spoštovanje. In kdaj jo je treba izraziti? Vedno. Vsak človek je pripravljen sprejeti vodjo, pod pogojem, da je ta vreden zaupanja in sam prvi naredi tisto, kar zahteva od drugih.

Dober vodja mora delovati v dobro skupine ter hkrati stremeti k temu, da se krepijo tudi sposobnosti drugih. In nenazadnje, znati mora ustvariti vzpodbudno vzdušje. Ste se že kdaj onesvestili, ker so od vas zahtevali preveč? Kar mirno kri: šef se ne rodiš, temveč to šele postaneš. Če se boste trudili, boste zagotovo dosegli cilj, to je krepitev občutka odgovornosti. To pa v praksi pomeni, da se ne umaknete, kadar morate zavzeti neko določeno stališče.

Če na primer drug šef v vaši prisotnosti kritizira vašega sodelavca, vi pa menite, da si ta očitkov ne zasluži, nikar ne oklevajte, temveč se postavite v bran svojega podrejenega. Če pa je kritika upravičena, poskušajte ublažiti ton. Drug šef vam bo bolj prisluhnil, vaš sodelavec pa vas bo imel za pravično in odločno osebo. Biti na vodilnem položaju pomeni tudi to, da znaš na uravnotežen način izražati svoje mnenje.

Pohvala tistemu, ki jo zasluži

Mnogi novoimenovani šefi sila težko izrečejo besede, kot so: ‘Krasno, to si odlično opravil, čestitam’. Mogoče zato, ker se bojijo, da bodo izgubili avtoriteto. Vendar pa je takšen strah povsem neupravičen. Ena od glavnih odlik dobrega šefa je tudi ta, da zna podrejenim pokazati, da jih ceni. Nikar se ne bojte izraziti javne pohvale tistemu, ki si jo zasluži. Se vam zdi kot nekakšna zapoved? To v resnici tudi je.

Vsi dobro vemo, da prejeta pohvala, kadar je ta res zaslužena, zelo ugaja in hkrati človeka sili, da daje od sebe še več. Zato nikar ne pozabite pohvaliti, saj vas nič ne stane, je pa zelo učinkovito. Dober vodja zna drugim vlivati energijo. Je optimist, ki zna vzpodbuditi motivacijo. Kdor je deležen pohvale, ne bo samo trenutno bolj zadovoljen, temveč se bo tudi v prihodnje zares počutil kot član skupine, rad bo prihajal na delo, imel bo večji nadzor nad svojim življenjem in počutil se bo celo v večji harmoniji s samim seboj. To pa ni kar tako!

Ne počutite se kot super ženska

Se vam zdi, da ste tiste vrste šefinja, ki vse naredi sama in se nikoli ne posvetuje s svojo ekipo? Raje malce upočasnite ritem. Vedenje nekakšne super šefinje ima dva negativna učinka: za vas je to preveč stresno, za podrejene pa pomeni slabo motivacijo, saj se počutijo nepotrebni in nekoristni. Le komu ne ugaja to, da ga vprašajo za mnenje?

Če vam bo takšno ravnanje prešlo v navado in se boste redno posvetovali s svojo ekipo, se bo vaša priljubljenost zagotovo povečala, hkrati pa se bo okrepil tudi skupinski duh. Idealno je, da znate včasih malce stopiti na stran in prepustiti besedo sodelavcem. Zakaj ne bi poskusili in vodenje sestanka vsakič prepustili drugemu sodelavcu?

Posredujte samo, kadar je treba razrešiti morebitne nesporazume. Na ta način se bodo podrejeni bolj posvetovali med seboj, vi pa zaradi tega ne boste izgubili nadzora nad položajem. Vsi bodo vedeli, da bo končna odločitev sicer vaša, vendar pa so tudi sami dali svoj prispevek.

Vlivajte zaupanje

Včasih se zgodi, da je bilo kakšno delo napačno zastavljeno in je bilo zanj zapravljenega veliko časa ali celo denarja. Dober vodja tudi v takšni situaciji ohrani nadzor in sodelavcem vliva zaupanje. Pomembno je ohraniti smisel za realnost in se ne predati obupu. Kadar je položaj kritičen, je treba to jasno povedati, če obstaja kakšna možnost, pa je treba napeti vse sile in skupino ponovno motivirati. V takšnem primeru lahko malce potrkate na čustva, rekoč: ‘Ne skrbite, tudi zadnjič smo zmogli, ker smo bili enotni’.

Skrivnost izhoda iz takšnih situacij je v tem, da se zavedate, da gre le za prehoden položaj. Naslednji korak pa je ta, da v mislih podoživite kakšno situacijo, v kateri ste se briljantno odrezali. To vam bo pomagalo trezno razmisliti, kakšne strateške ukrepe ste takrat uporabili. Takoj, ko vam bo to uspelo, bo tudi kriza premagana.

Priznajte, da niste razpoloženi

Tudi šefi so včasih slabe volje. Če zjutraj iz takšnega ali drugačnega razloga pridete v službo nerazpoloženi in se ne želite pogovarjati z nikomer, nikar ne hlinite, da ste dobre volje. Bolje je pač priznati in sodelavcem pojasniti, da oni za vašo slabo voljo niso prav nič krivi. Nato si vzemite čas in razmislite, kje je vzrok za slabo voljo.

Pomembno je, da svoje jeze ne spremenite v negativno ravnanje do svojih sodelavcev. Niste robot in tudi vi včasih težko nadzorujete svoja čustva. Toda od dobrega šefa se pričakuje vsaj malo čustvene inteligence oziroma umetnosti obvladovanja lastnih čustev in razumevanja čustev drugih.

Anka Tavčar Prelog

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri