Pod stresom ali le v 'gužvi'?

Ali je življenje res tako težko ali smo le mi postali kup jamrnikov? Strokovnjaki trdijo, da resnično živimo v preobilici obremenitev.

18. 4. 2011

Z najnovejšimi raziskavami so ugotovili, da se mlade ženske pritožujejo zaradi višje ravni stresa kot njihove starejše sotrpinke (ki so zaposlene z žongliranjem med vlogami šefinj, mam in soprog). Naša dvajseta naj bi bila velik žur, ki naj bi ga popestrile razburljive službe, neodvisnost na vsakem koraku, zmenki, dolge počitnice … Me pa se pritožujemo, da smo pod premočnimi pritiski in da jih komajda še obvladamo. So res zahteve, ki jih prinaša današnje življenje, tako velike?

Čas je, da ugotovimo, ali res živimo pod prevelikim bremenom in kako si v preobilici vsega pomagati.

Primer 1

Karieristka

Anja, 24, dela dolge ure kot projektni vodja v oglaševalski agenciji, medtem ko skuša razporejati čas med fantom, polnim družabnim življenjem in študijem ob delu.

Anja pravi: “Rada imam svoje življenje, toda dela in šole včasih ne zmorem – takrat se ne pogovarjam z nikomer ali pa jočem! Ko se ponoči skušam odklopiti, moji možgani velikokrat še vedno delajo – občasno celo sanjam o službi. Edini način, da se res sprostim, je preživljanje časa s fantom, prijatelji in družino – oni mi res pomagajo razbremeniti misli.”

Primer 2

Študentka

Sonja, 22, je redna študentka, ki živi s fantom, svoj čas pa posveča študiju, izpitom in začasnemu delu v trženju.

Sonja pravi: “Rada verjamem, da sem srečna oseba, toda resnično sem pod stresom, ko gre za študij – želim si najboljše možne ocene. Delam le polovični delovni čas, toda včasih je kar zahtevno. Zvečer se težko sprostim, ker sem tako zaposlena – ni dovolj časa v dnevu. Obvladovanje stresa? Priznam, ne obvladam ga! Ko je vsega preveč, le zagrizem v delo ali študij in se skušam prebiti skozi ter včasih poslušam zgoščenko za sproščanje, preden grem v posteljo.”

Metoda: Obe dekleti sta govorili s kliničnim psihologom in rešili test; spodnji test reši tudi ti – na lestvici od nič do tri oceni, koliko se strinjaš s spodnjimi izjavami.

Koliko si pod stresom?

Premisli o preteklih dveh tednih. Koliko so naslednje izjave primerne zate? Oceni se:

0 = To nisem jaz.

1 = Malenkost kot jaz.

2 = Precej kot jaz.

3 = Zelo kot jaz.

  • Pogosto delam več stvari hkrati … vendar ne naredim dovolj!
  • Po navadi se pretirano odzivam na okoliščine.
  • Majhne stvari me pogosto razdražijo.
  • Vedno hitim.
  • Imam veliko živčne energije.
  • Težko se sprostim.
  • Občutljiva sem in razdražljiva.
  • Obremenjuje me, ko skušam dokončati vse v istem dnevu.

Nabrala si 19–24 točk

Če čutiš toliko stresa, to ni več dobro za tvoje zdravje. Premisli o dnevnih dejavnostih in se nauči reči ne. Morda bi bilo dobro, da obiščeš strokovnjaka.

Nabrala si 13–18 točk

Ja, pod stresom si. Če to obdobje traja več kot nekaj dni, bi bilo dobro, da premisliš o prednostnih nalogah. Ali si res želiš iti na tisti poslovni vikend s sodelavci?

Nabrala si 7–12 točk

Malce si pod stresom, toda stres v majhnih odmerkih ti lahko pomaga doseči več, kot bi dosegla, če bi bila zares sproščena – le pazi, da ne boš začela pretiravati.

Nabrala si 1–6 točk

Ali dobro nadzoruješ stres ali te sploh (nič) ne obremenjuje. Morda je čas, da zapustiš območje udobja.

Kaj pa Anja in Sonja?

Strokovnjaki so potrdili, da sta v tem trenutku obe precej pod stresom. Anja ima v zraku deset žog, s katerimi skuša žonglirati, zaradi napredovanja v službi  pa si je naložila več, kot zmore. Tudi Sonja je zelo zaposleno dekle, njena selitev od doma pa je le še povečala njeno raven stresa.

Toda kakšni sta v primerjavi z drugimi mladimi ženskami? 20- in 30-letnice še posebej tvegajo, da jih bo doletel stres, ker v primerjavi s starejšimi ženskami še vedno ugotavljajo, kako se uspešno spopadati z vsemi obveznostmi, ki so si jih naložile. Pa tudi sicer smo ženske še bolj izpostavljene stresu, trdi Boštjan Aljaž, ki vodi antistresne theta programe na Posestvu Herk:

“Ženske ste prevečkrat prepuščene same sebi in vsem problemom, obenem prevečkrat zanemarite tudi svoje čustveno in spolno življenje. Moškim se zdijo tovrstni ženski problemi zanemarljivi in vas prepuščajo na milost in nemilost številnim stresnim situacijam. S tem kopljemo jamo tudi samim sebi, saj ženska, ki je v stresu, ni ravno idealen partner za izpopolnjevanje moškega ega.  Ko bomo moški to spoznali, bo vsem lepše.”

No, očitno s svojim stresom kopljemo jamo sebi in srečni ljubezenski zvezi. Zato najprej pomisli, kaj ti je najpomembnejše. Če so to mir v srcu, lep odnos s fantom in prijatelji, se potrudi, da boš to dosegala. S fantom si pomagajta pri vsakdanjih (in nevsakdanjih) opravilih ter se takoj pogovorita o vseh nesoglasjih, da se ne bodo kopičila ter ti povzročala še dodatnega stresa in nejevolje. Če si želiš graditi kariero, se osredotoči le na dela in naloge, ki te peljejo k ciljem. Če si želiš kupiti stanovanje, premisli, ali je res vredno ogromnih žrtev in dela; če si odkljukala da, pa pojdi takoj svojim sanjam naproti in ne zapravljaj za malenkosti, ki jih ne potrebuješ.

Ko boš začutila pritisk ob preganjanju rokov ali pred izpiti tako kot Anja in Sonja, ne podlezi stresu. Nauči se ga učinkoviteje obvladovati – prisluhni sebi, svojim potrebam, ko te zajame panika, zapri oči in se osredotoči na dihanje, ko se boš pomirila, pa si zapiši vse naloge in izzive, ki te čakajo, nato pa jih oštevilči po prednostnem vrstnem redu in ne skači od ene do druge.

Izogni se najrazličnejšim pripravkom v obliki tablet in kapsul:

“Vsa zdravila lahko trenutno pomagajo, če oseba verjame, da pomagajo, v resnici pa težavo prikrivajo in jo potlačijo še globlje v podzavest. Na koncu končaš na antidepresivih,” opozarja Boštjan Aljaž in dodaja:

“Edina prava zaščita pred stresom je obvladovanje stresa in energijskih vampirjev. Takšnih tehnik se lahko naučiš na različnih delavnicah, ene takšnih se lahko udeležiš tudi pod vodstvom strokovnjaka, ki nam je pomagal pri tem članku, več o njej si poglej na www.herk.si. Pomagali ti bodo tudi joga, meditacija, ples, najljubši športi, druženje z ljudmi, ki ti veliko pomenijo, in sprehodi v naravi.

Bodi manj pod stresom

Poskrbi zase:

Dobro jej, redno telovadi, vzemi si čas za prijatelje in družino ter se dovolj spočij – verjemi, veliko bolj razsodna boš zjutraj.

Pogovori se z nekom:

Ni treba, da gre za terapevta, včasih bo zadostovalo že to, da se boš malce potožila prijateljici ali fantu ali pa poklepetala kar tja v tri dni s sodelavko ob avtomatu za kavo.

Poišči mentorja:

Si prezaposlena v službi, kot je Anja? Premisli o iskanju mentorja: če imaš nekoga, ki te podpira in svetuje na poti od pripravništva do položaja šefa, bo to koristilo tudi podjetju, ki te zaposluje.

Obišči trgovino z zdravo prehrano:

Žongliraš z več nalo­gami kot Sonja? Obstaja skupina zelišč, ki podpira živčni sistem in nadzoruje odziv na stres. Preizkusi sladki koren ali ginseng, vendar ne pretiravaj.

Ne tolaži se s čokolado:

Hrana te ne bo potolažila! Že en obrok hitre hrane te lahko naredi bolj izpostavljeno duševnemu in telesnemu stresu. In privošči si tistih 20 minut, da v miru poješ kosilo in se odlepiš od računalnika – nič več ne boš naredila v tem času, poleg tega pa se boš medtem spočila, si nabrala novo energijo in normalno prebavila hrano.

Obišči delavnico:

Če misliš, da ne zmoreš nositi tolikšnega bremena, kot si si ga trenutno naložila na rame, obišči kakšno od antistresnih delavnic – na njih se boš naučila, kako se spopasti s stresom in kaj je zate v življenju resnično pomembno.

Besedilo: Petra Arula, fotografija: shutterstock

Vir: Kleopatra (Oskar von Wertheimer), Cankarjeva založba, Ljubljana 1965. Za pomoč pri pripravi in pregled članka se zahvaljujemo prof. Janezu Maroltu.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri