Najhitrejši koraki do uspeha

Si za to, da malce pospešimo tvoje napredovanje na delovnem mestu? Z našimi strateškimi nasveti bo tvoja kariera izstreljena med zvezde.

27. 4. 2006

To, da si mlada, neizkušena in na začetku svoje poslovne poti, ni nobena ovira. Saj si vendar pametna, iznajdljiva, talentirana in trdno odločena, da boš uspela. Zato prepričanje, da ‘potovanje’ od pripravnice do vplivne šefinje traja leta in leta, čim prej izbriši iz svojih misli. Seveda ne trdimo, da se bo ta poslovni vzpon zgodil v trenutku, da ti ne bo treba vztrajati in delati; ampak s pravo naravnanostjo in izdelano taktiko se lahko zgodijo izjemne stvari.

Morda se sprašuješ, od kod sploh izvira želja po hitrem uspehu. Psihologi raz­lagajo, da so otroci generacije Y (zdaj stari med dvajset in petindvajset let) odrasli ob prigovarjanju, da so edinstveni, zato se nočejo zadovoljiti s povprečjem. Od nekdaj čutijo, da si zaslužijo najboljše, in to vedno. Uspeti želijo zdaj in nočejo zapravljati časa na poti do vrha.

Si tudi ti ena od njih? V tem vendar ni ničesar slabega. No, mi ti bomo pomagali pri pospeševanju uresničitve tvojih ciljev. Posvetovali smo se s strokovnjaki in vse znanje zaokrožili v šest strategij, ki te bodo morda pripeljale do najvišje stopničke v službi. Seveda pa boš morala sodelovati z nami.

Najprej boš morala opustiti neka­tera stara standardna pravila in osvojiti nova. Prepusti se, pozabi na omejitve in vedi, da lahko dosežeš marsikaj. In medtem ko tvoji vrstniki nabirajo ure v službi in čakajo, da jih opazijo nadrejeni, bo tvoja kariera letela z največjo hitrostjo. Kako? Naučili te bomo, da izkoristiš bližnjice, preskočiš nekatere ovire in zmagaš v bitki s časom.

Staro: imej petletni načrt.

Novo: poizkusi kar improvizirati.

“Če vstopaš na hitro progo in si omejena s strogo časovno linijo, te bo to preprosto upočasnilo. Ko se zapleteš v podrobnosti in omejitve svojega načrta, obstaneš, in videti je, da obstaja samo en način,” pravi Victoria Colligan iz svetovne mrežne organizacije Dame, ki lansirajo. “

Zaradi tega lahko zgrešiš priložnost, da bi ubrala netipično, a hitrejšo pot. Ovira je tudi to, da lahko hitro izgubiš ves svoj zagon, če ti stvari ne gredo po predvidenem urniku.” Povedano drugače, če tvoj kalup predvideva, da potrebuješ korak B, da prideš do koraka C, verjetno niti ne opaziš, ko se pojavi priložnost, da bi takoj preskočila na korak D.

Primer: Želiš imeti restavracijo. Lahko začneš kot natakarica (korak B), se prebijaš do vodje in medtem spoznavaš gostinski posel. To je seveda zanesljiva pot, da dobiš vredne izkušnje. Toda če si želiš biti lastnica v tem trenutku, je pametno imeti odprte oči in oprezati za alternativami.

Mogoče lahko izkoristiš priložnost in delaš kot dostavljavka hrane restavracijam, se povežeš z drugimi prodajalci, ki imajo informacije iz prve roke, in ustvariš posebno postransko razmerje s starimi mački, ki dobro poznajo cene stvari. Dej­stvo je, da jasno začrtana smer ni vedno najbolj produktivna. Biti moraš prilagodljiva in pripravljena iti po poti, ki si jo ustvarila sama.

Staro: Bodi okusno skromna.

Novo: Ceni se. Vedno in povsod.

Očitno ne posedaš okoli in odgovoriš: “Kdo, jaz? Oh, ne!” vsakič ko te nekdo pohvali. To je prav. Ampak treba je iti še malo naprej. V današnjih časih moraš maksimalno poskrbeti za lastno reklamo, vendar moraš to storiti nevpadljivo in zvito. Nikakor ne smeš prestrašiti šefa in strank z neprestanim bahanjem.

Tudi Barbara Stanny, priznana pisateljica knjig za poslovni uspeh, pravi, da moraš biti načrtno vsiljiva, če želiš vzbuditi pozornost nadrejenih in pospešiti kariero. Mi dodajamo, da bodi vsiljiva, a naj nihče tega ne interpretira tako.

Da bi to storila, moraš prepoznati ključne priložnosti. Veliki trenutki so očitni – med polletnim ocenjevanjem ali na sestanku s šefom – toda priložnosti je veliko več, kot morda misliš. Odpri oči in jih redno izkoriščaj, saj se pojavljajo vsak dan, in to večkrat.

Primer: s šefinjo sta skupaj v dvigalu. Ne zapravi svoje priložnosti s tem, da ekstatično hvališ njene čevlje, kot bi to morda storili drugi zaposleni. Namesto tega pohvali sama sebe. Ko te vpraša, kako si, reci: “Odlično, prejšnji teden sem na novo sestavila ponudbo, kar nam je prineslo morje novih strank.” Je to agresivno, malce arogantno? Seveda je, ampak deluje.

Staro: Naberi si mnogo izkušenj.

Novo: Poženi se v neznano. Zdaj.

Res je, da so izkušnje pomembne za trdno kariero, toda na mladem trgu sta vizija in inovativnost pogosto bolj uporabna pri napredovanju. Da preskočiš nekaj stopnic, se moraš učiti, medtem ko delaš. Čakanje na leta izkušenj, preden se zaženeš za svojim ciljem, je morda udobno, toda zagotovo bo upočasnilo tvojo poslovno pot. Najbolje je, da delaš oboje: začni opravljati svojo sanjsko službo, medtem pa ostani pri trenutni.

Recimo, da si tajnica pri podjetju za notranjo opremo, in si močno želiš, da bi postala ustvarjalka tudi sama. Pozabi nekega dne in začni zdaj. Najdi stranke, kot so znanci in prijatelji prijateljev, in jim za nizko ceno (ali pa celo zastonj) po službi prenavljaj stanovanja. Če jim bo všeč tvoj slog, te bodo priporočili naprej in ti ustvarjali dobre reference.

Brusila boš svoje spretnosti, spodbujala svojo ustvarjalnost in kaj kmalu lahko zaračunavala višje cene. Vse to, vzporedno z redno službo, kjer se boš še naprej učila in služila stalno plačo. Ko pa boš ustvarila vse pogoje, boš lahko odprla lastno podjetje.

Staro: Iskanje službe preko oglasov in interneta.

Novo: Razgovor, še preden je delovno mesto prosto.

Obstaja splošno prepričanje, da so oglasi in internet zakladnice delovnih priložnosti. Toda realnost je taka, da najboljša mesta niso objavljena na spletu, in prav tako te za to mesto ne bodo klicali iz agencije za zaposlovanje. Kadar je delovno mesto tako dobro, podjetju ni treba iskati uslužbencev, da bi ga zapolnilo. Pametni kandidati namreč prežijo nanj. Da bi ‘osvojila’ sanjsko službo, se moraš tudi ti vključiti v to igro – in to preden pridejo drugi.

Kako to storiti? Pojdi na razgovor pred odprtjem delovnega mesta. Pa brez strahu, ni tako grozno, kot se morda sliši. Za predvidevanje, kdaj bo prišla prava priložnost, namreč ne potrebuješ jasnovidnih sposobnosti. Preprosto izvedi prednapad in daj svojo prošnjo za zaposlitev ključni osebi v podjetju, v ka­te­rem bi rada delala. Poizkušaj se do­govo­riti še za osebno srečanje: t. i. informativni sestanek. Tej osebi lahko pošlješ tudi elektronsko pismo, v ka­terem ne pozabi omeniti, kako zelo občuduješ to podjetje in si navdušena nad začrtano poslovno smerjo in uspehi ...

Napiši tudi, da bi bila rada obravnavana kot kandidatka za novo delovno mesto, če bi se pojavila takšna priložnost v prihodnosti. Vprašaj tudi, ali lahko prideš na informativni zaposlitveni intervju. Čeprav boš na takšnem razgovoru poslušala večinoma formalnosti o podjetju, je to vseeno priložnost, da spretno omeniš svoje sposobnosti in pokažeš, zakaj bi bila odlična sodelavka.

Še isti dan po razgovoru pošlji elektronsko sporočilo in se zahvali tako za prijaznost kot priložnost. Nato se jim ponovno javi čez en mesec. Če bo šlo vse po sreči, te bo oseba predlagala drugim ali pa si bo zapomnila tvoj obraz z osebnega sestanka, ko se bo odprlo delovno mesto.

Staro: Bodi odlična na vseh področjih.

Novo: Skrbno izberi svoje naloge.

Očitno je, da imajo nadrejeni radi moštvene igralce; to bo vedno moderno. Toda raje kot da se ponudiš za vsako delo (fotokopiranje velikanske količine strani), se javi samo pri pomembnih projektih. Tako izkoristiš svoj čas in se pobahaš s svojimi spretnostmi ter opraviš nekaj dobrega za podjetje. Poleg tega se ti pri opravljanju manj pomembnih nalog lahko zgodi, da te bodo morda označili za asistentko, kar te zlahka upočasni na poklicni poti.

Vprašaj torej nadrejenega sodelavca, ali potrebujejo pomoč pri svojem pomembnem projektu. Zagotovo bo cenil pomoč in malce premora. Nato seznani šefa s svojo pobudo. Reci: “Delam nekaj inventurnih poročil za Nadjo in ob tem se zares veliko naučim. Vesela bi bila, da bi lahko opravila še več takega dela.” Zadetek! Boš videla, kako hitro se bodo zadeve odvijale naprej. “S prevzemanjem nalog in odgovornosti nadrejenih kažeš šefu, da si sposobna za to delo,” pravi Barbara Stanny. Ko pride čas, da nekoga povišajo, se bodo spomnili na osebo, za katero vedo, da je sposobna opravljati to delo: nate.

Staro: Prilizovanje šefom

Novo: Dobrikanje sodelavkam

Da zares uspeš, ni dovolj, da prepričaš svojega šefa – osvojiti moraš tudi sodelavce. To so ljudje, na katere se najbolj zanašaš pri hoji navzgor po lestvici uspeha. Nekega dne boš bodisi sodelovala z njimi ali pa uporabila njihove zveze. Poleg tega želijo delodajalci, ko iščejo novo osebo za vodenje oddelka, nekoga, ki ima podporo svojih vrstnikov.

Strokovnjaki pravijo, da je eden od najbolj zvitih načinov, da sporočiš nadrejenim, da si prava za vodjo, prav vztrajno hvaljenje sodelavcev. Ko te na sestanku nadrejeni pohvali za dobro opravljeni projekt, lahko dodaš: “Hvala. Tudi Mojca in Katarina sta bili res pridni, brez njune pomoči mi ne bi uspelo.”

Ta stavek bo imel učinek na treh nivojih: na prvem si si prislužila Mojčino in Katarinino spoštovanje. Na drugem te šef nezavedno vidi kot nadrejeno Mojci in Katarini. In na tretjem dokažeš, da zares ob­vladaš odnose z ljudmi. Vse to skupaj pa pospeši tvojo pot do napredovanja.

Da postaneš res uspešna, moraš krepiti svoj sloves tudi izven podjetja. Pridruži se sorodnim organizacijam in se udeležuj srečanj. Naj te vidijo kot pomembno osebo na svojem področju. Poznavaje vseh obzorij svojega dela te drži pred vsemi in ti omogoča nove poslovne priložnosti.

Bolj kot si povezana, bolj si pomembna trenutnemu podjetju in bolj zaželena pri potencialnih delodajalcih. Torej – namesto da boš stopicala po naporni poti od dna navzgor, bodo ključne osebe začele trkati na tvoja vrata.

Savina A. Ritter

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri