Je prezaposlenost postala tvoj zaščitni znak?

Živiš s hitrostjo milijon kilometrov na uro in je tvoj odgovor na vprašanje "Kako si?" vedno: "Čisto v gužvi." Nisi edina. Če se ti zdi, da nimaš časa prebrati niti tega članka, naredi nekaj zase in ga preberi. Ker je že čas, da upočaaaaaaasniš.

Je prezaposlenost postala tvoj zaščitni znak? (foto: Getty images) Getty images
14. 11. 2014

Devetindvajsetletna Katarina se vsako soboto dobi z najboljšimi prijateljicami in ob večerji si povedo, kaj novega se jim je zgodilo. Toda zadnje čase je prva ura vedno enaka. "Pravim ji naša igra gužve," razlaga Katarina. "Vsak teden se najprej pritožujemo, kako prezaposlene smo. Saj jamramo, vendar je v tem zagotovo nekaj skromne samohvale! Če je katera od nas delala vsak dan do osmih zvečer, je druga delala do devetih zvečer in še ves konec tedna. Ali: če je ena spala le štiri ure, ker je že zgodaj zjutraj vstala in telovadila pred službo, je druga spala le tri ure, ker je morala vso noč delati."

Se ti sliši znano? Prezaposlenost ni več le življenjski slog, to je medalja, na katero smo ponosni. In življenje je postalo izčrpavajoč vsakdanji maraton!

Življenje na veliko

Zakaj smo torej ves čas na prehitevalnem pasu in vztrajamo pri tem, da si v dan stlačimo milijon opravkov? Deloma so za to odgovorni naši pametni telefoni, saj je službena elektronska pošta z njimi tako ves dan pri roki. Edward M. Hallowell, psihiater in avtor knjige Noro prezaposlena: raztrgana, prezasedena in pred zlomom, pravi, da je prezaposlenost določena oblika zadetosti, s katero se lahko zasvojiš, saj se bojimo, da bomo vse zamudili, če upočasnimo. Dodaja, da ne vemo več, kako ne biti prezaposleni, obenem pa se s tem, da živimo prehitro, izogibamo ukvarjanju z resnično pomembnimi težavami v življenju, kot so smrt, globalna otoplitev, terorizem ... Ojej!

Psihiatri pravijo, da ima vedno več strank potrebo vsak dan delati načrte, ker si ne želijo, da bi imele čas, ko se počutijo same ali osamljene.

Ko sem o novih opažanjih psihiatrov povedala Katarini, je le kimala. "Počutim se krivo, če ostanem doma in gledam TV! Zdi se mi, da bi morala biti v telovadnici ali se lotevati novega projekta za službo," pravi in razlaga, da tudi če se prisili, da en večer poležava na kavču, še vedno dela več stvari hkrati in istočasno gleda film ter pošilja poslovna e-pisma. Jasna Štamcar, coach iz Marsvenusa, dodaja: "Ženska, ki v sebi nima občutka krivde, se zaradi predolgega klepetanja s prijateljico ali nekajurnega ležanja pred TV-jem nikoli ne bo počutila krivo." Razmisli torej, od kod izhaja tvoja krivda, občuti, kje v telesu te razjeda, in jo sprejmi, nato pa spremeni vzorec in se namesto s pepelom krivde posipaj s crkljanjem same sebe. Poradiraj staro mantro 'Nimam časa, sem v gužvi' in jo nadomesti z novo: 'Sem nežna do sebe.'

Nadzorovanje polomije

Ni nenavadno, da predolga prezaposlenost lahko pelje v stres. Pa si res želiš poleg stresa v službi ali na faksu živeti še v dodatnem stresu svojega nenehnega hitenja? Pomisli, kaj ti je v življenju res pomembno. Štamcarjeva trdi, da je 'Nimam časa' le izgovor ali nova mantra. "Zagotovo so ženske, ki so zelo zaposlene, vendar to ne velja za večino. Večina mladih žensk ne pomisli, da bi si čas organizirale, kar bi jim prineslo več prostega časa in miru.

Obenem imamo ženske precej dobro razvito intuicijo. Ženska, ki se ima rada in se spoštuje, pri sebi zelo dobro zazna, kdaj mora reči NE." Opazuj se torej, premisli, kaj je zate v življenju res pomembno, in sledi svojemu ritmu. Saj ti ni treba odbrzeti naravnost h koncu življenja, in če drugi to počnejo, jim ni treba slediti le zato, ker je to zdaj moderno ... Kaj misliš, da bi se zgodilo Katarini in njenim prijateljicam, če bi se namesto o nenehnem hitenju pogovarjale o tem, kaj so ta teden naredile zase?

Detoks tvojega časa

Da se ne boš več bojevala za vsako minutko dneva, ti Jasna Štamcar (www.marsvenus.si) svetuje disciplino, načrtovanje, red in skrb zase. "Sodobna mlada ženska nadzoruje svoje misli, če ji je blizu meditacija, meditira, oskrbuje svoje telo s kakovostno prehrano in ravno prav gibanja, poskrbi za kakovostno spanje in sliši šepet svojega telesa," pravi Štamcarjeva in ti predlaga načrt, ki ti bo pomagal preiti na prilagojeno hitrost tvojega brzovlaka.

★ Tedenski čas načrtuj v nedeljo zvečer.

★ Poskrbi, da je načrtovanje zabavno.

★ Če nisi samska, v načrtovanje vključi partnerja.

★ Za načrtovanje uporabi namizni ali stenski koledar, ki je na vidnem mestu.

★ Vsaj enkrat na teden označi čas zase – samo zase, za branje, ležanje, klepet ali tisto, kar imaš najraje.

★ Načrtovano in zapisano spoštuj in upoštevaj.

Prevedla in priredila: Petra Arula

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri