Dobri odnosi so ključni za uspeh

Najuspešnejši in najsrečnejši so tisti ljudje, ob katerih se drugi počutijo enkratno, kadar so z njimi.

27. 11. 2003

Ko se učite umetnosti uspešnega komuniciranja, je priporočljivo, da se najprej vprašate, kaj natančno za vas pomeni uspeh, kajti malo je misli, ki tako vplivajo na vaše življenje kot prav misel na uspeh. V naših poklicih si vsi običajno vztrajno prizadevamo za uspeh, najbolj zanimivo pa je, da si pogosto pozabimo razjasniti, kaj uspeh za nas pravzaprav pomeni.

Prizadevamo si doseči nek ideal, pri tem pa je podoba o njem največkrat nejasna. Večina med nami zato v svojih stremljenjih k uspehu ravna nenačrtno. Sicer imamo neko grobo predstavo o tem, kaj bi radi dosegli, ali še bolj pogosto, kje ne želimo obstati, a vso svojo energijo porabljamo za to, da obvladujemo sedanjost.

Strategija uspešnosti

Stefan F. Gross, strokovnjak za vodenje in trženje ter avtor knjige Umetnost inteligentnega sporazumevanja (DZS) predlaga, da vsak, ki želi uspeti, razvije t. i. strategijo uspešnosti, ki jo sestavlja šest dejavnikov, njeno jedro pa je inteligentno sporazumevanje. Ti dejavniki so:

Uresničitev poslovnih ciljev

Nekatere cilje lahko izbirate svobodno, druge določajo poklicne naloge. V vsakem primeru je prvo merilo pri opredeljevanju uspešnosti doseganje teh ciljev.

‘Največji osebni dosežki’

Te je preprosto treba ustvariti. Treba je izkoristiti svojo nadarjenost, biti zahteven do sebe (ne prezahteven, ampak delati po svojih najboljših močeh), pozabiti na podcenjevanje in vsakdanjost in izbirati cilje, ki nam predstavljajo izziv in se jih z navdušenjem in pričakovanjem lotiti.

Učinkovitost

To merilo je vprašanje, kako učinkovita so sredstva in ukrepi, s katerimi se lotite nalog in koliko energije morate nameniti za dosego določenega rezultata.

Trajnost uspeha

Dokaz za pravo uspešnost je nenehno ustvarjanje vrhunskih dosežkov. (Podobno pregovoru, da se ne sme zaspati na lovorikah, torej na preteklem delu.)

Svoboda za osebno ukrepanje

Samo poklicni uspeh brez svobode odločanja, ukrepanja in možnosti za ustvarjalnost ni vreden veliko. Ko ocenjujete stopnjo svoje uspešnosti, ne pozabite usmeriti pozornosti tudi na neodvisnost in samostojnost. Seveda pa absolutna svoboda ni mogoča, še posebno ne v poklicnem življenju. Kdor jo zahteva, pozablja, da imajo upravičene cilje tudi npr. vaši sodelavci.

Dobro razpoloženje

Poklicni uspeh je poleg tega, kaj dosegate, močno odvisen tudi od vaših občutkov, misli. Največkrat zanemarjamo prav dejavnik našega razpoloženja.

Znate uspešno sodelovati z drugimi?

Najpomembnejši dejavnik uspešnosti je kakovost medsebojnih odnosov – ne glede na to, kaj in kje delate, na kakšnem položaju ste, vedno ste povezane z drugimi ljudmi, ti pa prej ali slej določijo, do kod boste prišle, v kakšnih okoliščinah boste delale in kako se boste počutile.

Če odnosi niso urejeni, je praktično nemogoče uspeti, pa čeprav ste neznansko nadarjene, strokovno zelo usposobljene in prizadevne. Bi lahko uživale v poklicu, v katerem bi se morale nenehno soočati z nasprotovanjem drugih, nenaklonjenimi poslovnimi partnerji, sodelavci, ki ne znajo pomagati?

Najpomembnejša in najbolj plačana oblika inteligence v ZDA je družbena inteligenca, sposobnost, da znamo delati z drugimi. Kar 85 odstotkov vašega uspeha bo odvisnega od sposobnosti razumevanja z ljudmi na sodelujoč in učinkovit način – tako boste veliko lažje dosegle svoje cilje. Učenje o tem, kako razvijati in ohraniti najboljše možne medčloveške odnose, vam v karieri kot tudi v zasebnem življenju lahko pomaga bolj kot kar koli drugega.

(Glede na neko raziskavo 95 odstotkov ljudi zapusti delovna mesta po desetih letih, ker jih odpustijo zaradi slabih medčloveških odnosov in ne zaradi pomanjkanja zanesljivosti ali tehničnih sposobnosti).

Kako kakovostni so vaši poslovni odnosi?

Kakovost odnosov je mogoče ugotoviti po tem, kakšen odnos imajo npr. vaše stranke, kupci, sodelavci, poslovni partnerji do vas, kaj si mislijo o vas, za kakšnega človeka vas imajo.

Če je npr. kupec, poslovni partner do vas ravnodušen, je vajin odnos povprečen. Z vami sodeluje samo zaradi določenih razlogov. Ne vidi razloga zato, da bi bil do vas lojalen, da bi se za vas bolj zavzel kot za nekoga drugega, saj ga navsezadnje vodi njegov lastni interes.

Normalni odnosi, razlaga Stefan F. Gross, niso trdni, vsak hip lahko razpadejo; lahko jih ogrozi konkurenca ali sprememba v kupčevem okolju, vi pa na to ne morete vplivati. Zato normalni odnosi ne zadostujejo – v resnici je nasprotno, zbujajo namreč lažni občutek, da je vse prav, v resnici pa ne prinašajo nobenega zagotovila in nobene prednosti.

Korist prinašajo le izjemni, iskreni odnosi. Visoka raven odnosov namreč razveljavlja pravila igre, olajša ne le izpolnitev trenutnih nalog, ampak omogoča tudi uspehe, ki jih v normalnih okoliščinah ne bi mogli doseči. Ključnega pomena je torej, da vaši kupci, poslovni partnerji, sodelavci postanejo vaši prijatelji in zavezniki. To je osnova za spoštljiv odnos, poln naklonjenosti. Le tako vas bodo imeli za enakovrednega partnerja, vaše sodelovanje pa bo temeljilo na vzajemni želji, poštenosti in ne nujnosti ali naključju.

Najbrž vam je že jasno, da to spreminjanje odnosa ni posebno lahka naloga. Poleg tega pa ne smemo pozabiti, da je poleg samega odnosa pomembna tudi kakovost vaših izdelkov, storitev in profesionalnost.

Kaj je torej inteligentno sporazumevanje?

Je sposobnost, ki določa, kakšno kakovost odnosov lahko ustvaril in ali se vam bo posrečilo poklicne in osebne partnerje spremeniti v prijatelje ali zaveznike. Prepoznati ga je mogoče po bistrosti, pozornosti in preudarnosti, ki jih kažete v vedenju do drugih. Za to pa potrebujete veliko sposobnosti.

Najprej je potrebna sposobnost za prepoznavanje partnerjeve (sodelavčeve ...) osebnosti in njegovih individualnih značilnosti ter za to, da imamo do njega in njegovih interesov poseben odnos. Potrebna je tudi sposobnost za utrjevanje njegovega samospoštovanja in samozavesti ter zmožnost, da mu zagotovimo čim večjo korist in osebno zadovoljstvo.

In končno, sposobnost za to, da drugi doživljajo komuniciranje in sodelovanje z nami kot uspeh in izjemen dogodek, ki daje ne le profesionalne izdelke in storitve, ampak tudi energijo, odločnost in pogum. Inteligentno sporazumevanje je mogoče opisati kot ‘izostren občutek za medčloveške odnose’. To je sposobnost, ki omogoča, da s svojim vedenjem in nastopom druge navdušujemo, jih pridobivamo zase in jih pozitivno spodbujamo. Kdor je v odnosih inteligenten, si zlahka pridobi veliko moč prepričevanja in privlačnosti.

V tem je skrivnost ‘karizme’ in osebnega žara. Deluje pa na osnovi zakona, ki govori: kar dajete, to se vam vrača!

Pustite se očarati

Brian Tracy v svoji knjigi Pot do uspeha navaja zakon posrednega napora, ki je ključnega pomena za obvladovanje medsebojnih odnosov. Zakon pravi, da lahko lažje dosežete skoraj vse v razmerjih z drugimi, če se jim približate posredno in ne neposredno. Če želite ljudi očarati, je neposredna pot ta, da jih poskušate prepričati o svojih občudovanja vrednih kvalitetah in dosežkih, če pa nekomu posredno govorite o sebi, vas to pogosto osmeši ali celo osramoti.

Če hočete posredno očarati drugega človeka, mora najprej on očarati vas. Bolj kot vas je očaral s tem, kdo je, kaj je, kaj je dosegel, več je verjetnosti, da boste nanj naredili dober vtis. Najuspešnejši in najsrečnejši so tisti ljudje, ki povzročijo, da se drugi počutijo enkratno, kadar so z njimi.

Zato v življenju drugim dvigujete samospoštovanje, posvečajte jim veliko pozornosti, naučite se aktivno poslušati in deliti iskrene komplimente; za nagrado se vam bodo odprle nove možnosti, ljudje pa vam bodo pomagali na načine, ki si jih sedaj ne morete niti zamisliti.

Savina A. Ritter

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri