Kako boš letos spremenila svet?

7. 3. 2015
Kako boš letos spremenila svet? (foto: Profimedia)
Profimedia

Ker si generacija milenijk, že vplivaš na druge. Toda če se boš sprememb za boljši svet lotila načrtno, boš lahko dosegla veliko spremembo.

Milenijke ste naravni element sprememb. Dovolj imate ljudi, ki se pritožujejo nad tem, kako beden je svet. Vaš odnos do tega je: "Jaz bom del sprememb." Zaradi tehnologije veste veliko več o našem planetu in ljudeh kot prejšnje generacije in prepričane ste, da lahko dosežete velike spremembe.

Torej: želiš si spremeniti svet in prepričana si, da ga lahko. Toda kako se je najbolje tega lotiti?

1 Najdi žarišče

Zaradi česa ti gredo lasje pokonci ali kaj te jezi oziroma žalosti? Ali imaš rada naravo in si rojena borka za okolje ali sovražiš nasilje zaradi razlik med spoloma in posledice revščine?

"Ob izgubi kužka sem se začela bolj zavedati svoje odgovornosti kot čutečega bitja, ki ima sposobnost empatije, pa tudi sposobnost pridobiti sredstva za tiste, ki jih potrebujejo. Začela sem obiskovati ljubljansko zavetišče za živali, kjer sem pol leta sprehajala kužke in naposled le posvojila eno težavnejših psičk. Živalicam še vedno pomagam. Če najdem brezdomčka oziroma žal kdaj tudi cela legla ponavadi mačjih mladičkov, jih peljem v zavetišče, kakšni mucki pa k sreči uspem najti dom med prijatelji. Tudi doniram zavetiščem, kolikor lahko, nazadnje sva z možem to storila ob novoletnih praznikih, ko nisva kupovala daril, ampak sva raje nakazala nekaj denarja znanki iz Bosne, ki redno rešuje bosanske pasje brezdomčke," pravi Alenka, ki je svoj doprinos k boljšemu svetu razširila še na pomoč otrokom in družinam, na ekoknjige.

In kaj žene tebe? Ali kolegico v službi nadlegujejo? Je reka v tvoji bližini onesnažena? Otroke ali domače živali zanemarjajo? Ukreni kaj. Sprejmi, da je za veliko spremembo potreben čas, ter pričakuj ovire in nasprotovanje.

2 Informiraj se

Na spletu preveri, kaj se že počne glede tistega, kar te žene: na lokalni, državni in mednarodni ravni. Kje se lahko najučinkoviteje vključiš kot prostovoljka? Ustanoviteljica podružnice? Ustanoviteljica lastne iniciative? Kateri obstoječi viri so ti na voljo – seznami naslovov, viri razi­skav?

Če se boš lotila nečesa novega, projekt razdeli na manjše korake. Uporabi družabne medije, da najdeš ljudi, ki razmišljajo in čutijo enako kot ti, da boš dobila njihovo podporo ali pomoč.

3 Vprašaj se

Katere veščine, vire, čas imaš na voljo, da bi jih lahko delila? In kaj je tvoj slog? Ali se vidiš kot radikalna aktivistka, ki vodi proteste in lobira pri politikih? Morda si reformistka, ki uporablja orodja demokracije, da bi ustvarila spremembo potihoma in znotraj sistema? Zapiši si svoje cilje in vizijo.

4 Izuri se

Na spletu, v knjigah in revijah preberi vse, kar lahko najdeš o svojem interesu. Poizvedi vse o različnih načinih promocije, od pisanja bloga do e-pisem urednikom in politikom ter zbiranja sredstev. Začni z majhnim (avkcija, čiščenje soseske). Napiši podroben načrt. Vzpostavi stik z drugimi ljudmi, ki sodelujejo pri spremembah na tem področju, in jih prosi za mentorstvo – poišči jih na spletu.

5 Vztrajaj

Sprejmi, da je za veliko spremembo potreben čas. Pričakuj nazadovanje in odpore. Izkoristi svojo strast in pozitivne ljudi, da boš vztrajala. Poišči jih, da bodo s tabo delali ali te vsaj spodbujali. Proslavljaj majhne zmage z njimi in nikoli ne obupaj.

Si za ustvarjalne spremembe?

  • Testiraj se

za HIV ali druge spolno prenosljive bolezni ter na družabnih medijih objavi sliko svoje roke, na kateri piše 'testirana'.

  • Organiziraj večer poezije,

na katerem se boste pogovorili o spolnih ali rasnih predsodkih, vsak naj predlaga, kaj bi lahko naredili za boljši jutri, in najboljšo idejo uresničite.

  • Zbiraj

stare knjige za šole, stare telefone za programe družinskega nasilja, rabljene svečane obleke za šolske zabave revnih šolarjev.

  • Lobiraj v svoji pisarni,

da v restavraciji, v katero zahajate na kosilo, enkrat na teden strežejo le vegetarijanske jedi.

  • Druži se s

travmatiziranimi živalmi v zavetišču, da jim boš izboljšala možnosti za po­svojitev.

Preberi navdihujoče zgodbe posameznikov, ki jim ni vseeno ...

Alenka Žumbar Klopčič, 33 let, urednica in direktorica Energetike.NET in Eko knjige ter pobudnica družbenoodgovornih projektov Tashka in Srečna hiša

"Trudim se prispevati k pozitivnemu razvoju svojega mikrookolja. Poleg tega, da sem že nekaj let botra afriškemu dečku, s somišljeniki zbiram oblačila, obutev, igrače, hrano, praznična živila za socialno ogrožene družine v času praznikov ter pasjo in mačjo hrano za zavetišča ter drugo opremo za socialno ogrožene otroke. Jeseni smo na primer nakupili tudi šolske potrebščine za sto socialno ogroženih otrok, pravkar pa podarjamo pet računalnikov, ki nam jih je namenila Modra zavarovalnica.Alenka

Konec novembra smo na mojo pobudo odprli Srečno hišo za otroke v Lukovici, katere aktivnosti so v največji meri usmerjene v pomoč otrokom tako iz socialno ogroženih kot iz rejniških družin, kjer ponujamo tudi pomoč in podporo (učna pomoč, karierne delavnice, kreativne ustvarjalnice, jezikovni tabori, poletne šole, skrb za živali, zasajanje lastnega vrta ...), ki jim bo koristila za izboljšanje življenjskega standarda.

Želimo namreč deliti znanje in z otroki delati na način, ki je zunaj institucionalnih okvirov, obenem pa ima Srečna hiša edinstveno igralnico, ki jo je opremilo podjetje Hutko, kjer si lahko otroci res dajo duška, in pa fantastičen učni prostor s posebnim kartonažnim pohištvom, ki nam ga je doniralo podjetje MSK. Vse to – z učno pomočjo, ki jo v Srečni hiši nudita moja sestra (pedagoginja) in njena najboljša prijateljica (študentka medicine) – lahko da otrokom možnost za razvoj lastne perspektive, in prav to je tisto, kar jim bo v prihodnosti omogočilo izogniti se socialnim izzivom.

Moja dolgoročna želja je, da bi imela naša družba v prihodnosti več zdravih posameznikov, ki bi bili sposobni in bi seveda tudi želeli spreminjati svet na bolje, kot celotna družba pa bi se morali truditi, da se najbolj ranljivim posameznikom pomaga na način, da bodo pridobili samozavest, znanje in veščine, s katerimi bodo sami ustvarjalci lastne čim lepše prihodnosti. En korakec v to smer je bilo tudi prednovoletno druženje mladostnikov iz rejniških družin v Srečni hiši, ki smo ga začeli z inspirativnim treningom za samozavest Mihaela Žmaharja.

Eden takšnih je tudi projekt Tashka – torbica z zgodbo in dobrim namenom, saj so v projekt vključene domače ustvarjalke, vsaka torbica je unikatna in vključuje ustvarjalski pečat, v njej je natisnjeno besedilo iz ene mojih knjig. Deset evrov od prodane torbice gre v sklad Modri svet za mlade, skozi katerega pri Energetiki.NET – podjetju, ki ga vodim s polnim delovnikom – spodbujamo kariero mladih skozi poletne šole, energetska karierna srečanja in nagradne kreativne natečaje. S ponosom nosim svojo torbico Tashka, ker nosi res celovito zgodbo in namen, s tem pa kažem, da sem tudi odgovorna potrošnica.

Vse načrte, ki so plemenite narave, bom tudi v 2015 uresničevala pod okriljem Srečne hiše. Tako je pred menoj prodaja moje tretje reportažne knjige Od Lizbone do Montreala in San Diega – z dobrim namenom, ki je pravkar izšla, celoten izkupiček pa bo namenjen trem bratom v rejništvu.

Konec januarja bomo v okviru dejavnosti Srečne hiše izdali še slikanico Deset ekozgodbic za lahko noč avtorice Irme Jančar in šestih slovenskih ilustratorjev, zelo podpiram tudi domače ustvarjalce, katere izkupiček od prodaje bo namenjen plačilu jezikovne šole za dva bratca v rejništvu, ki si želita izboljšati svoje znanje angleščine. To se bo zgodilo samo januarja, kje so še drugi meseci!"

Vladimir Balukčić, 27 let, ustanovitelj in vodja projekta Podari malico

"Projekt PodariMalico je nastal konec leta 2013. V podjetju, ki razvija rešitve za šole, smo prek našega dnevnega stika s šolami začeli opažati, da v Sloveniji postaja malica, kosilo oziroma hrana luksuz za učence in dijake. Začeli smo razmišljati, kako bi lahko kot podjetje, ki se ukvarja z razvojem novosti, pomagali šolam oziroma otrokom.Vlado

Razvili smo portal podarimalico.si, ki omogoča, da zbiramo sredstva za otroke oziroma točno določeno šolo. Šolam smo želeli dati orodje, s kate­rim lahko same organizirajo kakšno akcijo, da se zbere čim več sredstev. Verjamemo, da če vsi skupaj naredimo nekaj malega, lahko skupaj nastane nekaj izjemnega, a rezultat našega projekta nas je vseeno zelo presenetil, saj smo v prvem letu zbrali več kot 75 tisoč evrov.

Pri PodariMalico smo se odločili, da se vsa sredstva, ki jih dobimo od donatorjev, nameni šoli. Tako zagotovimo transparentnost. Šola potem nameni denar otrokom, potrebnim pomoči, saj šole najbolj vedo, kateri otroci potrebujejo pomoč.

V prihodnosti računamo, da bomo poleg fizičnih oseb zbrali čim več novih podjetij, da se bodo pridružila socialno odgovornim podjetjem. Sicer pa upamo, da v prihodnosti ne bo več potrebe po tovrstni pomoči."

Vanja Žižmond, 28 let, lastnica manjše PR-agencije Povem in doktorska študentka, ki je prejela nagrado za marketinški up leta 2014

"Pred približno letom dni sem začutila, da si kot prostovoljka želim biti del projekta, ki nosi zgodbo in prav poseben namen. Pred tem sem nekaj let preživela v večji PR-agenciji, svet okoli mene pa se je vrtel v luči kapitala, družb, ki so usmerjene v dobiček, sama pa sem se ukvarjala z njihovo promocijo na trgu.Vanja

Seveda, od nečesa je treba živeti, vendar sem začela ugotavljati, da moram v življenju narediti tudi nekaj dobrega, nekaj, kar mi bo dalo zadoščenje, da ne delam zgolj za to, da dobim plačo konec meseca. Iskala sem srečo in jo našla v številnih dobrih projektih, kamor sem zdaj usmerila velik del svoje energije.

Ena mojih 'sodelavk' me je tako zadnjič pohvalila, da s svojim delom udejanjam trajnostni marke­ting, ki je pri nas še v povojih. Ne upam si trditi, da vsi o tem le govorijo, vsekakor pa se trudim, da s svojim znanjem pomagam širiti glas o različni problematiki, ki danes pesti našo družbo.

Že od nekdaj sem se trudila pomagati, če je kdo izrazil potrebo po pomoči, sploh ko sem začutila, da je ta prošnja iskrena. Leta, ki sem ji preživela v agenciji, pa so od mene zahtevala, da sem marsikdaj zatisnila oči, in časa je bilo preprosto vedno premalo, da bi se posvetila projektom, ki so me včasih polnili z energijo. Ko pa sem zagrabila prvi prostovoljni projekt, sem ponovno začutila, da z majhnimi dejanji lahko tudi sama pomagam pri spreminjanju družbe na bolje.

Tako sem to pot nadaljevala in zdaj sodelujem pri različnih projektih, ki nosijo dober namen. Poleti smo tako organizirali Eko-Art tržnico, kjer smo med drugim zbirali material za žrtve poplav v BiH in Srbiji, nato pa še šolske potrebščine za otroke iz socialno ogroženih družin. Pozneje sem te projekte prev­zela pod okrilje agencije Povem, ki sem jo ustanovila lani septembra, in k sodelovanju povabila še nekaj srčnih deklet, ki danes z mano skrbijo, da takšni projekti ne ostanejo neopaženi.

S puncami iz agencije Povem smo izpeljale kar nekaj družbenoodgovornih projektov, od prireditve Sinergija za učenje, kjer smo proslavili prvo obletnico delovanja centrov medgeneracijskega učenja po Sloveniji – ti delujejo pod okriljem slovenskih ljudskih univerz – do programa spodbujanja podjetništva z družbenim učinkom Ferfl, ki poteka pod okriljem javnega zavoda Cene Štupar, zavoda Uspešen podjetnik in javne agencije SPIRIT ter drugih.

Tudi leta 2015 bom nadaljevala s podporo projektom, ki sem jim lani posvetila veliko pozornosti, obenem pa sem zaposlena tudi v podjetju Optilab kot mlada raziskovalka, kjer je med mojimi cilji tudi dokončanje do­ktorske naloge. Ne nazadnje je tudi nagrada za marketinški up 2014, ki jo vsako leto podeljuje Društvo za marketing Slovenije, neke vrste odgovornost, da tudi to nalogo odgovorno izpeljem do konca.

Mentor prof. dr. Klement Podnar, ki me zadnja leta usmerja na znanstvenem področju, je v predlogu za nagrado namreč poudaril, da ima moje delo znanstvene in praktične posledice za upravljanje tržnih znamk in je vreden širše strokovne pozornosti. V tem oziru upam, da bo tudi doktorska naloga pomembna nadgradnja tega dela, za to pa bom mogla še kar nekaj časa in dela vložiti tudi v to področje življenja."

Uroš Bric, 31 let, ustanovitelj projekta Nakupujmo skupaj

"Ko so izumitelja žarnice Thomasa A. Edisona vprašali, zakaj točno se bo žarnica uporabljala, je hudomušno odgovoril, da ne ve povsem natančno, ve pa, da bodo ta izum uporabljale še generacije in generacije po njem, tudi ko njega ne bo več na tem svetu. Nekaj podobnega si želijo tudi za projekt Nakupujmo skupaj, ki v skupnost združuje slovenske kmete in kupce lokalnih pridelkov. Vedno bolj je jasno, da bomo živeli bolje, če bomo medsebojno sodelovali in postali samooskrbni – tako družba kot tudi država.Uroš

Vsi v ekipi Nakupujmo skupaj se prav vsak dan trudimo podpreti lokalno slovensko pridelavo, na drugi strani pa kupce ozavestiti, da je lokalno pridelana hrana bolj zdrava in kakovostnejša. In za številne najpomembnejše – da se jo da dobiti tudi ugodneje, toda le če se združujemo in sodelujemo skupaj.

Leta 2014 smo tako dodobra uveljavili idejo skupinskega naročanja lokalnih in ekoloških pridelkov. To je naročanje lokalno pridelane zelenjave in sadja ter drugih dobrot, pri katerem se več kupcev združi in istočasno naroči večjo količino izdelkov z namenom zmanjšanja cene ter izogibanja nepotrebnih posrednikov po pošteni ceni, ki je za kmeta še sprejemljiva.

Član naše skupine dobi pridelek ceneje, kmet pa laže proda večjo količino, torej situacija zmagam-zmagaš.

Idejo skupnostnega naročanja izvajajo le prostovoljci, ki želijo pomagati tako slovenskim kmetom kot tudi slovenskim družinam. Navsezadnje nam je vsem v interesu, da jemo in živimo bolje. In to je največja nagrada, ki nam je ne more pri­nesti nobena finančna korist!

V letu 2015 nas čaka predvsem izziv povečevanja zavedanja, kako pomembno je uživati lokalno pridelano in sezonsko hrano, saj številni Slovenci še vedno ne vedo, kaj sezonska hrana sploh je, saj so vajeni, da sadje ali zelenjavo kupujejo vse leto. Želimo si tudi, da bi se med ponudnike vključilo vedno več slovenskih kmetij iz različnih regij.

V tem letu bomo pri­pravili tudi več izobraževalnih aktivnosti ter bomo odgovarjali na vprašanja, kako uporabljati skoraj pozabljene slovenske pridelke, na primer proso ali riček."

Marjetka Založnik, 29 let, svetovalka za zdravo otroško prehrano

"Že kot punčka sem se rada sukala po kuhinji in nosila lonce in kuharske pripomočke, študij pa me je naučil, kako lahko pomagam ljudem, kako lahko s hrano in zdravim načinom življenja sami poskrbijo za svoje dobro počutje in si ohranijo zdravje.Marjetka

Po študiju sem tako kot organizatorka pre­hrane in zdravstvenohigienskega režima s skupnim povezovanjem staršev, vzgojiteljic in vseh zaposlenih v vrtcu dosegla preobrazbo prehranjevalnih navad otrok, izboljšala njihovo zdravje, rezultat celostnega pristopa pa je pripeljal, da se je vrtec Metlika povzpel kot vrtec z res najboljšo prehrano.

A ker mi delo v vrtcu ni več dopuščalo rasti, sem se lani podala na samostojno pot, na kateri širim svoje znanje med nosečnicami, mamicami, starši in otroki. Moj cilj je otrokom vcepiti zdrave prehranjevalne navade za vse življenje. Svoje poslanstvo udejanjam tako, da nosečnice ozaveščam o tem, da so še nerojeni dojenčki še posebno občutljivi na škodljive učinke pesticidov, aditivov ... Jedilnike in mamljive recepte sem prilagodila posameznim stopnjam dojenčka in malčka.

V svoji Zdravi kuhinji malčkov dajem veliko prednost ekološki hrani za mamice, otroka in okolje, saj ekološka hrana ponuja otroku najboljši začetek življenja, pa tudi boljšo prihodnost. Poleg predavanj in delavnic pišem prispevke o prehrani zdravega in bolnega otroka ter dietah ob alergijah ter o ekološkem vrtnarjenju, odgovarjam pa tudi na vsa vprašanja, povezana s hrano, vsebine pa popestrim z recepti za okusne in zdrave jedi."

Po predlogi: Glynis Horning priredila Petra Arula
Fotografije: profimedia, osebni arhiv

Novo na Metroplay: Matej Zemljič o zakulisju snemanja, dojemanju igralstva in stvareh, ki mu pomenijo največ