Pijte s pravo mero - Bodi fit - Cosmopolitan Slovenija

Pijte s pravo mero

Alkohol je postal sestavni del družabnega življenja skoraj vsakega zabaveželjnega dekleta. Da pa si ne boste uničile svojega ugleda ali zdravja, sledite našim nasvetom.

26. 5. 2005

Čeprav si verjetno težko zamišljate svoje življenje brez žuriranja, smo prepričani, da si ga lahko brez popivanja, saj ni prav nič zabavno ali lepo videti čedno žensko, kako se opoteka in glasno preklinja, kot bi prišla z ulice. Toda kljub opozorilom strokovnjakov z različnih področij, zlasti z zdravstvenega, ter zakona o omejevanju porabe alkohola, postaja prekomerno uživanje alkoholnih pijač vse bolj pereč problem.

Po podatkih, ki so jih zbrali v okviru projekta Sporočilo v steklenici, je 15 odstotkov srednješolcev prvih letnikov pijanih vsaj enkrat mesečno, starejši od 15 let naj bi v povprečju v enem letu popili 103 litre piva, 41,5 litrov vina in liter žganih pijač, še bolj tragična pa je informacija, da skoraj petina desetletnikov pije alko- hol nekajkrat na mesec. Hudo! Če bi hoteli biti zdajle malce zlobni, bi rekli, da še dobro niso zlezli iz plenic, pa ga že ‘cukajo’.

Pogosto pretiravanje s pijačo prinese vrsto težav, od tistih blažjih, ki vas lahko spravijo v zadrego, do resnično nevarnih. Nočemo spodbijati dejstva, da je kozarček vina ali dva, občasno popit v prijetni družbi ali na zabavi, povsem neškodljiv. Treba je le najti pravo mero v pitju in spoznati, koliko alkohola lahko prenesete. Vzemite ta članek kot vodnik po prebrisanem srkanju koktajlov in drugih opojnih napitkov ter si ob vzkliku ‘Na zdravje!’ res zaželite – zdravja.

Pivske resnice

Alkohol ‘utopi vse skrbi’ zaradi svojega vpliva na sproščanje dopamina - kemične snovi, ki povečuje dejavnost možganov v predelu, v katerem zaznavamo užitke. To tudi pojasni, zakaj se je težko upreti pijači. Možgani blažje evforičen občutek povežejo z alkoholnopijačo in tako kozarčku sledi kozarec, kozarcu steklenica, steklenici vrč ...

Toda alkohol ne vpliva zgolj na vaše možgane. Čezmerna količina alkohola poslabša motorične in miselne sposobnosti, poveča tveganje za nezgode, da ne omenjamo popuščanja duševnih zavor, zaradi česar ljudje, ki pregloboko pogledajo v kozarec, govorijo stvari, ki jih trezni ne bi nikoli izrekli.

Tudi na namen, da boste začele dieto, lahko po prekrokani noči takoj pozabite. Čezmerno uživanje alkoholnih pijač oropa telo pomembnih vitaminov in mineralov, zato naslednji dan čutite večje hrepenenje po hrani, svarijo strokovnjaki. Razočarane zaradi neizpolnjene obljube lahko kmalu posežete po hrani, ki jo običajno zavračate. Poleg tega ima alkohol visoko energetsko vrednost (kozarec vina na primer prinese tudi do 178 kalorij!).

Zaradi motene presoje pa lahko občutite veliko resnejše posledice kot neuspešen začetek diete ali klicanje svojega bivšega po mobilcu sredi noči. Po internetni raziskavi kar 70 odstotkov ameriških študentov priznava, da so imeli nenačrtovane spolne odnose, ko so bili opiti, še bolj grozljiv pa je podatek, da je alkohol krivec 90 odstotkov posilstev v študentskih domovih. Z drugimi tveganji pretiranega pitja, kot so osteoporoza, povišan krvni tlak, popuščanje srca, ciroza in celo rak, ste gotovo že seznanjene. A saj veste, kaj pravijo: bolje slišati dvakrat kot nikoli.

Kako iz steklenice potegniti koristi

Za pitje velja, tako kot za vse stvari, ki jih počnemo zaradi užitkov, načelo zmernosti. To za ženske pomeni ne več kot ena enota alkohola na dan in ne več kot tri enote ob eni priložnosti, pri čemer se pod eno enoto razume kozarec vina, mali vrček oz. pol steklenice piva, steklenica lahkega piva ali šilce žgane pijače. “Po kozarčku pijače ali dveh je najbolj prijetno,” pritrdi prijateljica Tina. “Ravno prava količina, ki sprosti in razveže jezik ter ne tako velika, da bi se več ne zavedali svojih besed in početja.”

Toda nekaj je vedeti, drugo delati. Večina od nas dobro ve, kako težko se je ustaviti ob priporočeni meji, ko ravno dobro ‘prideš na okus’. Naj bo to čokoladen piškot ali koktajl, skušnjava po ugodju je, bodimo odkriti, navadno prevelika. Poleg tega alkohol vpliva na vsakega posameznika različno. Koliko pijače prenesete, je odvisno od več dejavnikov: presnove, hitrosti pitja in količine zaužite hrane pred pitjem. V nasprotju s splošno razširjenim mnenjem pa telesna teža ne vpliva na vašo toleranco.

Preden začnete piti, vam svetujemo, da se najeste. Kaj malega je pametno prigrizniti tudi med pitjem, saj hrana pomaga upočasniti vsrkavanje alkohola, s tem pa se zmanjša tudi verjetnost, da boste zjutraj občutile nezaželene posledice prevelikega pitja. Škrobna hrana, kot so kruh, prestice in testenine, ter beljakovine najučinkoviteje upočasnijo absorpcijo alkohola. Toda ne pričakujte čudežev. Ta hranila niso sredstva, ki bi pospešila izločanje alkohola iz telesa (in vsaj zaenkrat zdravila, ki bi odpravilo mačka, še ni).

Koliko pijače prenesete, lahko ugotovite z opazovanjem svojega obnašanja. Ko se vas poloti blažen občutek sreče, ko postajate bolj zgovorni, družabni ter ljubeči kot običajno (na primer, začnete objemati in poljubljati svoje prijatelje), takoj zvežite svoj kljunček. Nadaljevanje pitja bo namreč začelo s seboj prinašati vse manj zabavne posledice, od opotekanja, razgrajanja, izgube ravnotežja in koordinacije do slabših miselnih sposobnosti.

Kako piti, da ostanete trezni

Kot smo že nakazali, je težava pri pitju do ‘zmerne meje’ to, da je težko določiti, kdaj se že prijetno počutimo in se znamo upreti skušnjavi po še, ter odklonimo pijačo, po kateri hlepi telo. Ko enkrat spoznate, koliko pijače prenesete, se držite spodaj naštetih trikov, ki vam bodo pomagali ohraniti trezno glavo.

Hitrost pitja je ključnega pomena. Če pijete veliko in prehitro, boste nadzor nad seboj izgubile, še preden vam uspe reči ‘keks’. Zato primite za vajeti in se poskusite brzdati pri pijači. Prva možnost, kako zmanjšati količino zaužitega alkohola, je, da začnete piti v kasnejših večernih urah. Najprej počasi spijte kozarec ali dva mine ralne vode in šele proti koncu večera posezite po ‘močnejših’ pijačah. Če si težko zapomnete, koliko ste že spile, si shranjujte pokrovčke s steklenic piva ali slamice, po katerih ste srebale koktajle.

Druga možnost je pravilo menjavanja – vsakemu kozarcu alkohola naj obvezno sledi kozarec vode. Ne le, da uživanje brezalkoholnih pijač, še zlasti vode, pomaga ohraniti trezno glavo, pač pa tudi pomaga hitreje preboleti mačka, saj je dehidracija eden glavnih vzrokov zanj.

Tretje pravilo, ki ga narekuje že zdrava pamet, pa odsvetuje mešanje alkoholnih pijač z zdravili. Vsaj štiri ndvajset ur po tem, ko ste zaradi glavo bola vzele, na primer aspirin, ne sme te popiti nobenega alkohola, sicer se boste poleg tega, da imate mačka, spopadale še z razdraženim želodcem. Vsako zdravilo posta ne nevarno, če ga uživate skupaj z alkoholnimi pijačami, zato se najprej spočijte in pozdravite, šele potem žurirajte.

Če je na prvi pogled videti, da je v ‘pitje s pravo mero’ treba vložiti ogromno truda in pozornosti, razmislite naslednje: ali raje pijete nekoliko bolj previdno in se izognete raznim zadregam, nezgodam in neznosnemu mačku ali se raje spravljate v nepo trebne težave, pijete, kot da je danes vaš zadnji dan in to drago plačate z zdravjem?

Smo si kar mislili! Bravo!

Miti o pitju

Testirajte svoj pivski IQ s tem kvizom.

Pivo pred viskijem hitreje ‘zadane’ kot pivo po viskiju.

Napačno. Pomembna je skupna količina zaužitega alkohola in ne zaporedje pitja.

Cenejša kot je alkoholna pijača, hujši bo maček.

Pravilno. Nekaterim žganim pijačam, kot so rum, viski in konjak, dodajajo snovi za boljši okus, zaradi katerih se lahko jutranje težave povečajo.

Sposobnost prenašanja alkohola se pri ženski spreminja glede na čas v mesecu.

Napačno. Znanstvenih dokazov, ki bi potrjevali to trditev, ni.

Sladke alkoholne pijače opijanijo hitreje, ker sladkoba zakrije alkohol v njih.

Napačno. Sladkor ne more spremeniti kemične sestave alkohola in njegove moči, res pa lahko zaradi sladkega okusa dobite občutek, da lahko popijete več alkohola, kot ga v resnici prenesete.

Kava pomaga k hitrejši streznitvi.

Napačno. Kofein vas bo samo dodobra prebudil, opite pa ne boste nič manj.

Rdeče vino izboljša slabo kri.

Napačno. V rdečem vinu je res nekaj železa, toda če bi z njim hoteli zdraviti slabokrvnost, bi ga morali popiti vsak dan kar nekaj litrov! Res pa vsebuje snovi, ki omogočajo boljše vsrkavanje železa (vendar tudi spojine, ki ga zavirajo).

Amrak Zalokar

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri