Amazon - vzpon tehnološkega giganta Jeffa Bezosa

6. 7. 2014

Številni menijo, da poznajo zgodbo tehnološkega giganta Amazona, a v resnici poznajo zgolj njegov sloves in v medije posredovane besede iz sporočil za javnost, govorov in intervjujev, ki jih Jeff Bezos ni prečrtal z rdečim flomastrom.

Knjiga Amazon, ki jo je podpisal raziskovalni novinar Brad Stone, odpira oči vsem - radovednežem in poznavalcem sodobne poslovne realnosti, pa tudi vsem prodajalcem in kupcem, ki želijo razumeti dinamiko nove digitalne ekonomije. Predvsem pa odstrinja tančico skrivnosti z osebnosti Jeffa Bezosa, ki velja za enega najbolj vizionarskih, odločnih in nepopustljivih inovatorjev našega časa. Nič čudnega, da ga nekateri postavljajo ob bok preminulemu Stevu Jobsu. In to ne le zaradi iskre genija, ki jo oba nesporno premoreta:

  • "Za Bezosa je izjemno težko delati, kar bodo potrdili številni njegovi uslužbenci. Kljub znanemu prisrčnemu smehu in vedremu javnemu značaju je sposoben enako jedkih izbruhov kot pokojni ustanovitelj Appla Stev Jobs, ki je znal ustrahovati vsakega zaposlenega, ki je stopil z njim v dvigalo. Bezos je mikromenedžer z neskončnim številom novih idej in ostro reagira, če delo ne poteka po njegovih strogih merilih. Bezos podobno kot Jobs oddaja popačeno podobo realnosti - avro, na videz polno prepričljive, v resnici pa nezadovoljive propagande za svoje podjetje."

Vseprisotni Amazon

Amazon se nahaja v ducatu preprostih zgradb južno od seattelskega Lake Uniona ...

  • "A če vstopite v Day One North, sedež Amazonovega visokega poveljstva med ulicami Terry Avenue in Republican Street, vas bo na steni za dolgim pravokotnim sprejemnim pultom pozdravil Amazonov smejoči se logotip. Na eni strani pulta je posoda s pasjimi piškoti za uslužbence, ki v pisarno pripeljejo psa (ena redkih bonitet v podjetju, kjer morajo sicer zaposleni plačevati parkirnino in malico) Ob dvigalih je črna plošča z belim napisom, ki obiskovalca obvešča, da je vstopil v kraljestvo filozofskega direktorja. Na njej piše: 'Obstaja toliko stvari, ki jih je treba še izumiti. Toliko novega se bo še zgodilo. Ljudem se niti sanja ne, kakšen vpliv bo imel internet in v tem smislu smo še vedno globoko na začetku. - Jeff Bezos'"

Zanimiva misel za direktorja podjetja, ki je danes praktično že vseprisoten v sodobnem življenju.

Na milijone ljudi obiskuje istoimenski spletni brskalnik, ki odpira vrata v svet velikanske spletne trgovine, kjer je moč najti vse, kar nam srce poželi: od knjig, filmov in oblačil do športnih rekvizitov in avtomobilskih delov. Podjetje je do popolnosti razvilo uetnost takojšnje zadovoljitve potrošnika, saj digitalne izdelke dostavljajo v nekaj sekundah, njihove fizične različice pa v nekaj dneh. Stranke ga obožujejo, ravno tako močno pa se ga njegovi tekmeci bojijo.

Skromni začetki

Amazonova zgodovina predstavlja eno od klasičnih zgodb internetnega obdobja.

  • "Čeprav je prvotna lokacija v garaži v Belevueju postala simbol romantičnih Amazonovih časov v zgodnjem obdobju - tiste vrste skromni začetek, ki je značilen tudi za legendarna podjetja kot sta Apple in Hewlett-Packard -, je bil Amazon tam dejansko samo nekaj mesecev."

Začeli so kot skromna spletna knjigarna, nato pa ob koncu devetdesetih let prejšnjega stoletja zajahali prvi val navdušenja nad spletnimi podjetji in ponudbo razširili na prodajo mnoštva drugih izdelkov.

  • "Ko je v letih 2000 in 2001 počil balon spletnih podjetij in se je Amazon za las izognil katastrofi ter preživel val dvomov glede svoje prihodnosti, je nato uspel obvladati logistiko zapletenega distribucijskega omrežja, ponudbo pa razširiti na programsko opremo, nakit, oblačila, športne rekvizite, avtomobilske dele - vse, kar vam srce poželi. In ko se je ravno uveljavil kot največji spletni trgovec in vodilna platforma, na kateri lahko tudi drugi trgovci ponujajo svoje blago, se je znova pozicioniral kot vsestransko tehnološko podjetje, ki prodaja infrastrukturo za računalništvo ob oblaku, znano kot 'amazon web services', pa tudi cenovno dostopne in praktične digitalne naprave, kot sta na primer elektronski bralnik kindle in tablica kindle fire."

Kaj je tisto, kar Amazon dejansko dela tako uspešnega?

Jeff Bezos, njegov genialni ustanovitelj, je avtorju knjige Amazon ob priliki povedal naslednje:

  • "Če želiš vedeti, zakaj se razlikujemo od drugih, je resnica naslednja. Mi smo resnično osredotočeni na kupca, resnično osredotočeni na dolgi rok in resnično želimo biti inovativni. Večina podjetij nima tega. Osredotočeni so na konkurenco, namesto na kupca. Želijo se ukvarjati s stvarmi, ki jim bodo prinesle dividende v dveh ali treh letih, in če se to ne zgodi v dveh ali treh letih, gredo naprej in začnejo nekaj drugega. Raje so tesni sledilci kot inovatorji, ker je to varneje. Če torej želiš razumeti resnico o Amazonu, smo drugačni zaradi tega. Zelo redka podjetja imajo vse tri naštete komponente."

Jeff Bezos

Na začetku te fascinantne zgodbe o uspehu pa vendarle stoji eden in edini: Jeff Bezos, vizionarski, inovativni in superinteligentni šef Amazona, ki je vseskozi slepo verjel v uspeh svojega projekta.

Avtor knjige, ki ji uspe razkriti neverjetni fenomen Amazona, se je tekom raziskovanja teme knjige z Jeffom Bezosem večkrat sestal v zadnjem desetletju več kot desetkrat, njuni pogovori pa naj bi bili vedno navdahnjeni in zabavni, pogosto pa so jih prekinile njegove salve smeha.

  • "Čez leta se je nabralo veliko zgodb o Bezosovem slavnem smehu. To je grozovit krohot, ob katerem se ti dvigne srčni utrip. Ko se mu prepusti, nagne glavo nazaj, zapre oči in se prepusti trebušnemu rjovenju, ki zveni kot mešanica mroža med parjenjem in električnega orodja. Do njega pogosto pride, ko se nikomur drugemu nič ne zdi posebej smešno. Bezosov smeh je na neki način ena od skrivnosti, ki je ni še nihče razvozlal. Človek pač ne pričakuje, da bo nekdo, ki živi tako intenzivno in je tako osredotočen na svoje delo, imel tak huronski smeh, ki ga poleg tega verjetno nima nihče drug v njegovi družini."

Pa vendar je Jeff vedno pri stvari in vso pozornost nameni pogovoru. V nasprotju z drugimi direktorji nikoli ne da občutka, da se mu mudi ali da je odsoten.

V kolikor bi si želela vedeti več o enem največjih podjetniških uspehov po tistem, 'ko je Sam Walton z dvomotornim turbopropelerskim letalom preletaval ameriški jug in iskal možne lokacije za Walmartove trgovine', je zgodba o tem, kako je nek nadarjen otrok zrasel v izjemno zagnanega direktorja, o tem, kako so on, njegova družina in sodelavci veliko stavili na revolucionarno omrežje, imenovano internet, in o velikopotezni viziji ene same trgovine, ki prodaja vse.

Knjiga Amazon, ki jo je napisal Brad Stone, je pred dnevi izšla tudi v obliki priljubljene žepne knjige.

Novo na Metroplay: Filip Flisar iskreno o obdobju, ko je končal kariero: "Bilo je težko …"